O nouă variantă de acces la Aeroportul Otopeni - Un drum cu jumătate de măsură
0Aeroportul Internațional ”Henri Coandă”, principala poartă aeriană a României, continuă să fie afectat de problemele legate de conectivitate, o situație care subminează potențialul economic și poziția strategică a țării în regiune. Recentul anunț al domnului secretar de stat Irinel Scrioșteanu privind construirea unui drum de legătură între Autostrada A0 și DJ200B (Tunari-Dimieni-Balotești), cu termen de finalizare estimat în mai 2027, din păcate oferă o soluție parțială, insuficientă. Chiar dacă acest drum de 2,5 km reprezintă un mic pas înainte, implementarea sa izolată și fragmentară accentuează limitările existente și riscă să perpetueze problemele actuale.
Un proiect cu istoric și progres tardiv
Încă din 2021, am avut discuții cu secretarul de stat Irinel Scrioșteanu, un profesionist care a demonstrat o înțelegere clară a nevoilor de infrastructură. Printre puținii de la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Am subliniat încă de atunci importanța unei noi conexiuni moderne și directe către Aeroportul Otopeni, prin A0, pe la ”zona cargo”. Cu toate acestea, deși dialogurile au fost productive, progresele au fost vizibile abia acum, în noiembrie 2024, când Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru drumul de legătură. Proiectul, finanțat din fonduri europene prin Programul Transport 2021-2027, include două pasaje, un nod rutier și o intersecție giratorie cu DJ200B.
Însă este important să precizez că acest drum este doar o secțiune (un sfert) din viitorul Drum Radial 5 (DR5) - Pipera Expres, un proiect mai amplu de 10,5 km care va lega Autostrada A0 de Centura Bucureștiului (va traversa Str. Murgului, str. 23 August din Otopeni, va ocoli pădurea Tunari prin V și se va conecta la Centură printre fabrica Philip Morris și fosta baterie antiaeriană). DR5 va fi prevăzut cu patru benzi, piste pentru biciclete și trotuare. Un vis frumos...
Limitările evidente ale drumului de 2,5 km
Totuși, ciotul acesta de 2,5 km, anunțat zilele trecute, nu va ajunge efectiv la Aeroportul Otopeni, ci se va opri la DJ200B. Se va intersecta cu drumul județean. Această șosea județeană, cu o singură bandă pe sens, este deja suprasolicitată și reprezintă o piedică în calea unei mobilități fluide. Mai mult, conexiunea cu aeroportul se va face, în primă instanță, prin strada Aurel Vlaicu din Otopeni, o rută improvizată, de pământ, lată de doar patru metri, paralelă cu pista 08L/26R. Această rută este folosită acum de șoferii curajoși, cu dube sau jeep-uri, pentru a evita aglomerația de pe DN1. În lipsa modernizării și a asfaltării, această ”stradă” nu poate suporta traficul specific unui nod aerian de talia Otopeniului.
Nu mă înțelegeți greșit, în mod cert viitorul drum de 2,5 km este un început bun, însă devine irelevant în lipsa unui plan complet care să includă și modernizarea străzii Aurel Vlaicu, aflată din ce știu eu în subordinea Primăriei Otopeni. Dar și a DJ200B (măcar 1-2 km în N și S intersecției) și integrarea acestora cu infrastructura aeroportuară. Situația actuală arată o lipsă de viziune strategică, reflectată și în amânările legate de construirea noului terminal al Aeroportului Otopeni.
Drumul Radial 5 și noul terminal amânat
DR5 Pipera Expres este conceput să fie o legătură vitală între Autostrada A0, zona metropolitană a Bucureștiului și viitorul terminal al Aeroportului Otopeni. Proiectul ar trebui să răspundă cerințelor de mobilitate urbană și să ofere soluții moderne pentru un trafic estimat de aproape 100.000 de persoane. Cu toate acestea, terminalul pentru care (și) acest drum este proiectat a fost amânat până cel puțin în 2028. Asta chiar dacă vedem politicienii că se bat cu pumnul în piept că vom avea terminal nou la Otopeni în perioada următoare.
Atenție: Președintele Klaus Iohannis a promulgat o lege în iulie 2022 prin care a amânat dezvoltarea aeroportului cu șase ani din lipsă de fonduri. Puteți căuta această informație. Apropo, ați văzut vreun partid, în ultimii 2 ani, care să ridice vreo problemă vizavi de această decizie bizară? Niciunul. Se reflectă o abordare reactivă, fără planuri coordonate pentru infrastructura critică.
Amânarea terminalului și fragmentarea proiectelor de infrastructură amplifică problemele existente. În absența unei strategii integrate, traficul rutier și experiența pasagerilor vor rămâne mult sub standardele europene, afectând grav competitivitatea aeroportului.
Costuri ridicate, rezultate limitate
Drumul de 2,5 km, cu un cost estimat la peste 562 milioane de lei fără TVA (???), reprezintă o investiție considerabilă pentru o soluție... parțială și incompletă. Lipsa unei conexiuni directe către aeroport și terminarea drumului într-o șosea județeană subdimensionată ridică semne de întrebare privind eficiența utilizării fondurilor. Modernizarea și extinderea DJ200B, împreună cu reabilitarea străzii Aurel Vlaicu, ar fi trebuit incluse într-un proiect comun al Consiliului Județean Ilfov și Primăria Otopeni, pentru a maximiza beneficiile investiției.
Soluții pentru o conectivitate reală
Pentru a rezolva aceste probleme, este necesar un plan coerent rapid care să abordeze atât constrângerile actuale, cât și cerințele de viitor:
- Modernizarea și lărgirea străzii Aurel Vlaicu - Transformarea celor 5 km de pământ, drum de țară, într-o arteră asfaltată, iluminată, cu cel puțin o bandă pe sens. Ne facem de râs când văd străinii, din avion, pe ce drum circulă ai noștri... Este crucială pentru decongestionarea traficului și îmbunătățirea accesului în rondul mare de la aeroport;
- Accelerarea construcției DR5 Pipera Expres - Finalizarea întregii artere de 10 km trebuie să devină o prioritate pentru a conecta eficient aeroportul cu Autostrada A0, cu orașul Otopeni și zonele adiacente (Centura București). Astfel, nu ar mai fi nevoie să facem accesul prin DN1;
- Lărgirea DJ200B în proximitatea viitoarei intersecții cu DL A0-AIHC - totul pentru a elimina blocajele care se vor crea odată cu terminarea ciotului de 2,5 km;
- Planificarea noului terminalul într-un cadru realist - Alocarea de fonduri și stabilirea unor termene clare și cât mai rapide pentru construirea terminalului amânat prin hotărârea Președintelui.
Concluzie: o viziune lipsită de coerență
Problemele de conectivitate ale celui mai mare aeroport reflectă deficiențele mai largi ale politicilor publice de infrastructură. În loc să fie abordate integrat, proiectele sunt fragmentate și necoordonate, lăsând în urmă pasagerii și operatorii economici care depind de un transport eficient.
Un aeroport modern și bine conectat este mai mult decât o facilitate logistică; este un motor al dezvoltării economice și un simbol al competitivității unei țări. În cazul Aeroportului Internațional ”Henri Coandă” București (Otopeni), fiecare zi de întârziere și fiecare proiect implementat pe jumătate reprezintă o oportunitate ratată. România trebuie să facă din acest proiect o prioritate națională, punând accent pe sustenabilitate, eficiență și conectivitate reală. Numai printr-o abordare strategică și printr-o alocare corectă a resurselor, poarta principală aeriană a României poate deveni cu adevărat un punct de referință în regiune.