Uber și Bolt, oficial, la Aeroportul Otopeni. Vom putea comanda cursele din incinta terminalului!

0
0
Publicat:

Într-o decizie foarte importantă pentru pasageri, Consiliul Concurenței a confirmat că serviciile de ridesharing, precum Uber și Bolt, vor opera oficial pe Aeroportul Internațional ”Henri Coandă” București (Otopeni). Decizia vine în urma unei investigații care a scos la iveală practici restrictive ale Companiei Naționale Aeroporturi București, ce limitau accesul aplicațiilor agregatoare de ridesharing. Prin noile măsuri, CNAB fi obligat să închirieze spații pentru terminalele touch-screen prin licitații publice, de unde pasagerii pot comanda civilizat, eliminând orice discriminare între operatori​​.

bolt ride sharing

Un pas spre diversificare, dar drumul este lung

Noua măsură va schimba radical modul în care pasagerii pot accesa servicii de transport la cea mai importantă poartă aeriană de la noi. Accesul la aplicațiile de ridesharing va asigura mai multă flexibilitate și posibilități de alegere, creând o concurență sănătoasă între companiile tradiționale de taxi și operatorii moderni. Licitațiile publice pentru spațiile de terminale vor asigura transparență, prevenind monopolurile și favorizând diversitatea​​.

Această schimbare vine însă pe fondul unor probleme mult mai mari. În pofida deciziei benefice pentru călătorii cu avionul, infrastructura aeroportului rămâne, totuși, un obstacol major. Cu o capacitate deja depășită și servicii ineficiente, ”Henri Coandă” se confruntă cu un deficit sever de spațiu și funcționalități moderne. Traficul record de aproape 15 milioane de pasageri în 2023 a pus o presiune enormă pe un sistem care operează la limitele sale, iar modernizările necesare întârzie de mai bine de un deceniu​​​. De ce?

O viziune strategică absentă

Deși introducerea serviciilor de ridesharing este un pas în direcția corectă, aceasta reprezintă doar o soluție punctuală într-un context mai larg de neglijență administrativă și lipsă de viziune strategică. Proiectele de extindere și modernizare aprobate încă din 2018 au rămas la stadiul de planuri pe hârtie. Chiar și după 6 ani, lucrurile stagnează. Din nou dăm vina pe politicieni, pe grupurile de interese, obscure sau mai puțin obscure. Deși este o companie care face profit, CNAB nu a fost bine administrat, iar în ultimii 10 ani au fost numiți la vârful acestei companii oameni o majoritate de inși fără vreo experiență relevantă în domeniu. În contrast, aeroporturile regionale din Polonia și Ungaria au demonstrat că investițiile eficiente și atragerea capitalului privat pot transforma complet experiența pasagerilor​​.

aglomerație aeroport otopeni FOTO Antena 3 CNN v1 jpg

Ce ar trebui să urmeze?

Pentru ca schimbările precum introducerea acestor servicii să aibă un impact real, este crucial ca executivul să prioritizeze:

  1. Extinderea infrastructurii. Investițiile masive în modernizarea terminalelor, optimizarea traficului aerian și crearea unor facilități moderne sunt esențiale.
  2. Digitalizarea și inovarea. Introducerea tehnologiilor avansate, inclusiv conectivitate mai bună și sisteme de rezervare eficiente, aspecte care ar ridica standardele aeroportului la nivel internațional​​.
  3. Sustenabilitatea pe termen lung. Alinierea aeroportului la inițiativele ecologice europene, inclusiv utilizarea energiei regenerabile și implementarea unor tehnologii de reducere a emisiilor, ar transforma poarta aeriană într-un hub regional modern​​.
  4. Depolitizarea managementului. Eliminarea influenței politice din conducerea CNAB și numirea unor profesioniști cu experiență dovedită în domeniu reprezintă o necesitate urgentă​​.

Viitor?

Decizia de a include aceste aplicații, în mod oficial, este o mișcare pozitivă, dar insuficientă pentru a rezolva problemele structurale ale aeroportului. Și să nu uităm că această decizie a fost impusă de Consiliul Concurenței, nu de cei de la Aeroportul Otopeni. Modernizarea și extinderea infrastructurii, combinată cu o strategie pe termen lung, sunt pașii necesari pentru ca ”Henri Coandă” să devină un loc competitiv pe plan european. Doar printr-o abordare concertată și investiții curajoase, această schimbare de paradigmă poate deveni un model de succes pentru aviația românească.

Ridesharing - femeie in masina FOTO Shutterstock
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite