Noul Guvern Ciolacu, ce e bine, ce este de criticat
0Primul lucru bun este că s-a constituit repede o majoritate de guvernare și un guvern, după șocul anulării alegerilor prezidențiale. România se afla într-o poziție grea, cu multe incertitudini legate de parcursul european, stabilitatea mediului de afaceri şi cu probleme de credibilitate pe piețele financiare. Învestirea guvernului Marcel Ciolacu, într-o nouă prezentare, atenuează aceste temeri, urmează să confirme prin măsurile pe care le va lua.
În al doilea rând, prin alcătuirea guvernului, România are două instituții fundamentale ale democrației validate în urma alegerilor generale, parlamentul şi executivul, urmând ca noul președinte să fie ales în câteva luni. Până atunci, președintele în activitate îşi exercită mandatul conform deciziei Curții Constituționale. Prin urmare, toate instituțiile sunt pe deplin funcționale, ceea ce este un aspect pozitiv, în condițiile în care statul român nu lucrează deloc bine în situații de interimat.
Probabil multă lume s-a așteptat la un guvern populat cu nume noi începând cu șeful executivului. Votul de protest a fost înțeles, spune Marcel Ciolacu, care rămâne, însă, în fotoliul de la Palatul Victoria. Marcel Ciolacu este primul lider PSD care nu se califică într-o finală prezidențială şi, de asemenea, preşedintele social-democrat cu cel mai slab scor la alegerile parlamentare din istoria partidului. Cu toate acestea, PSD s-a clasat pe primul loc în alegeri şi a avut temei să ceară postul de premier. Marcel Ciolacu nu avea altă şansă să rămână la conducerea PSD decât dacă obţinea postul de prim-ministru, altfel grupările din partid l-ar fi debarcat fără ezitare, iar orientarea întregii formațiuni ar fi fost pusă sub semnul întrebării.
Pentru Marcel Ciolacu, marea problemă este în ce fel va reuși ca în noul mandat să facă exact contrariul politicilor puse în aplicare în primul mandat. Până acum, Marcel Ciolacu s-a bucurat de o viață ușoară în cabinetul său de prim-ministru. A cheltuit cât a vrut, a dat cu două mâini, în stânga și în dreapta, a cumpărat bunăvoință cu majorări de pensii și de salarii. Dar petrecerea s-a terminat. Ironia sorții face ca Marcel Ciolacu să fie acum în poziția de a deconta ceea ce a făcut Marcel Ciolacu. El nu mai poate da vina pe “greaua moștenire“ pe care singur și-a lăsat-o. Pe lângă postul de premier, PSD a păstrat, de asemenea, aproape întreaga garnitură veche de miniștri, dovedind că are foarte puțină deschidere spre schimbare.
Liberalii au venit cu două nume noi, personalități recunoscute în spațiul public, Daniel David şi Emil Hurezeanu. Ambii, de acum, miniştri, la Educație şi la Externe, au fost vehiculați şi pe o listă scurtă a posibililor candidați la viitoarele alegeri prezidențiale.
UDMR preia două ministere foarte importante, Finanțele şi poziţia de vicepremier pentru Tanczos Barna şi Dezvoltarea pentru Cseke Attila, amândoi cu experiență ministerială. UDMR a fost o voce rațională în perioada tensionată de după alegeri şi câștigă posturi cheie în viitoarea guvernare.
Dar în privinţa nominalizărilor, cea mai discutată este cea a lui Crin Antonescu drept candidat comun la alegerile prezidențiale. Un politician retras de zece ani de pe scenă, controversat pentru rolul jucat în suspendarea președintelui Traian Băsescu, artizan al formării coaliției USL, revine în mod neașteptat pe prima scenă.
Însă există şi aici o rațiune politică. Crin Antonescu este singurul liberal acceptabil din partea electoratului PSD, tocmai datorită apropierii de PSD din trecut. Asta nu înseamnă că va aduna automat voturile celor două partide. Dar mai este o campanie electorală până atunci.