HomeFest – cultura care coboară de pe scenă şi-ţi intră în sufragerie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

În luna aprilie, teatrul, dansul şi concertele au părăsit scenele convenţionale şi s-au mutat în sufrageriile bucureştenilor, în cadrul HomeFest – primul festival de apartament din ţară. Din Pantelimon până în Cişmigiu, din Nerva Traian până-n Dorobanţi şi Piaţa Chibrit, 16 locuinţe şi-au deschis uşile pentru vecini, cunoscuţi şi necunoscuţi, interesaţi de o experienţă cultural-domestică.

Primul festival cultural de apartament din România a avut loc în aprilie

Iniţiativa aparţine scriitorului şi dramaturgului Jean-Lorin Sterian, care acum câţiva ani a lansat lorgean theatre, primul teatru de apartament din România. lorgean theatre este în prezent un reper al scenei culturale independente şi îşi are sediul în garsoniera scriitorului, pe o străduţă cu nume poetic (Şipotul Fântânilor), aflată în apropierea Parcului Cişmigiu. De la lansarea sa în 2008, lorgean theatre a găzduit piese de teatru şi de dans contemporan, ateliere şi experimente artistice la care au participat peste 1000 de persoane.

Despre experienţele culturale din sufragerii şi bucătării, organizatorii spun că sunt prilejuri de a aduce oamenii mai aproape, iar artiştii şi spectatorii au ocazia să creeze legături mai directe decât în spaţiile de joc obişnuite.

„Teatrul, dansul şi muzica sunt arte care aduc oamenii împreună în acelaşi spaţiu fizic, ceea ce, într-o perioadă în care toate activităţile umane se digitalizează, constituie ocazii de a fi cu adevărat printre ceilalţi”, afirmă Jean-Lorin Sterian.

„Respiraţia spectatorului, pe care îl simţi aproape având în vedere dimensiunile apartamentului, impune o sinceritate de care, într-un spaţiu mai mare, poţi fugi”, spune Ruxandra Pop, al cărei spectacol „Talk to the Bomb”, în regia Lalei Misosniky, a fost prezentat într-o locuinţă din Calea Dorobanţi. 

Spaţiile în care au avut loc evenimentele au fost puse la dispoziţie de foşti spectatori la lorgean theatre care au dorit să aibă acest tip de experienţă, la ei acasă. În loc de bilete de intrare, spectatorii au adus cărţi, acestea urmând să ajungă pe rafturile primei biblioteci de bloc din Bucureşti.

„Am făcut un apel public prin care am anunţat că suntem în căutare de case. Am primit destule oferte şi le-am selectat pe cele care se potriveau cu piesele. După HomeFest tot mai mulţi oameni ne-au propus să devină gazde”, afirmă Jean-Lorin Sterian.

Motivaţiile profunde ale acestui tip de artă ţin de opoziţia faţă de cultura de masă, mainstream, precum şi de contextul socio-politic în care se manifestă.

„În statele cu regimuri despotice, spaţiul privat a reprezentat o supapă pentru artişti, care s-au putut manifesta în afara controlului ideologic din instituţiile oficiale. În timpul comunismului, în Uniunea Sovietică apartamentele actorilor şi regizorilor găzduiau piese de teatru ale autorilor interzişi. În România, artistul Ion Grigorescu organiza în anii 1980 o serie de performance-uri în propria locuinţă. Statutul de spaţiu privat cu valenţe artistice şi-a păstrat caracterul de opoziţie şi în regimurile democratice, în acest caz fiind o reacţie la cultura de masă, mainstream, şi mai ales la lipsa de implicare a statului în sprijinirea artiştilor contemporani, nevoiţi să-şi sculpteze singuri spaţii în care produsele lor să poată fi văzute de public. Motivaţiile prezenţei şi dezvoltării manifestărilor artistice în spaţiul domestic sunt mult mai diverse şi par mai degrabă legate de cultura DIY (Do It Yourself), dar unul dintre efectele acestora este şi scoaterea artistului-manager din underground către mainstream.” (Jean-Lorin Sterian)

Graţiela Bădescu, una dintre actriţele implicate în festival, consideră că existenţa unei astfel de iniţiative la Bucureşti reprezintă o dovadă de normalitate.

„HomeFest arată că suntem conectaţi la 2014, la evoluţia artei, pentru că sunt şi alte forme prin care arta poate ajunge la public, nu doar cele convenţionale. În România, teatrul independent a prins mai greu, iar noţiuni precum teatrul de apartament sau teatrul fringe sunt încă noi pentru publicul larg. Există preconcepţii despre cum trebuie făcută arta. Şi tocmai aceste preconcepţii sunt sparte de teatrul independent. Peste tot în lume, teatrul independent este o formă de revoltă împotriva sistemului. Cred că asta este toată povestea: acest tip de act cultural  sparge bariere, sparge conveţii, iar omul se raportează altfel la actul cultural.”

homefest foto pagina facebook homefest

Graţiela Bădescu în „Why So Serious” FOTO Pagina de Facebook „HomeFest”

După trei ani de colaborare cu lorgean theatre, Graţiela Bădescu este de părere că publicul unor astfel de spectacole este unul de nişă. Cei mai mulţi dintre spectatorii pe care i-a întâlnit au în jur de 30 de ani şi caută experienţe culturale noi. 

„Spectatorii îşi doresc şi altceva în afară de spectacolul în sine”, este de părere Graţiela Bădescu. „La o piesă teatru clasic ştii la ce să te aştepţi: cumperi bilet, te aşezi pe scaun, la sfârşit aplauzi şi apoi pleci acasă. Aici ieşi din zona ta de confort. Experienţa începe încă din momentul în care te aşezi în faţa blocului şi aştepţi să vină gazda spectacolului să te ia. Nu ştii ce urmează şi nici cum ar trebui să te comporţi. Spre exemplu, te descalţi la intrare, doar intri în sufrageria cuiva? Apoi, la sfârşit se poate să nu-ţi dai seama că e sfârşitul şi să nu aplauzi. Mi s-a întâmplat cu piesa «Why So Serious»? în care jucam inclusiv rolul de  gazdă a spectacolului. Întreaga piesă era, de fapt, o discuţie cu publicul, ca într-o vizită pe care o faci cuiva. Însă oamenii nu şi-au dat seama de acest lucru decât la final, când întâlnirea nu s-a finalizat cu aplauzele convenţionale şi au plecat debusolaţi, neştiind dacă au asistat la o întâlnire în casa cuiva sau la un spectacol. Aşa îţi dai seama că lucrurile pot sta şi altfel, se poate să nu aplauzi la spectacol, se poate să te joci cu regulile.”

La cele 20 de evenimente culturale care au avut loc în cadrul HomeFest, în perioada 12-20 aprilie 2014, au participat peste 500 de oameni. Printre aceştia se numără cunoştinţe mai vechi ale conceptului de artă în sufragerie, spectatori care revin periodic la lorgean theatre, dar şi vecini, prieteni şi necunoscuţi atraşi de experienţe culturale noi. Organizatorii doresc ca evenimentul să prindă rădăcini şi să devină una dintre atracţiile culturale ale Bucureştiului, de genul celor despre care scriu ghidurile turistice.  

image

Piesa „Ce zile frumoase!” FOTO Pagina de Facebook „HomeFest”

Festivalul a debutat cu spectacolul lectură al lui Victor Rebengiuc, „Legenda Marelui Inchizitor ”, primul spectacol al maestrului într-un teatru de sufragerie. Piesa „Omul-Pubelă”, de Matei Vişniec, a fost pusă în scenă chiar în apartamentul regizorului Alexandru Robert Nagy. Spectacolul „Camera 1306”, de Cosmin Manolescu, jucat anterior la Hotelul Intercontinental, şi-a găsit locul într-un apartament situat pe Strada Bucur, „atât de potrivit, încât părea conceput special pentru el”, după cum afirmă Jean-Lorin Sterian. Din program au mai făcut parte spectacole de Laurenţiu Bănescu („Monoloagele Vecinului”), Vlad Basalici („Largo”), Ruxandra Pop („Talk to the Bomb”), Cristina Lilienfeld („How It Works”), Alice Pons („Striptease”), Jean-Lorin Sterian („Dog Day Afternoon”), Robert Bălan („Sfârşit, Work in Progress”). La non-vernisajul lui Vlad Iepure – „How to: The Non-projects”, participanţii au învăţat să creeze singuri artă domestică, folosindu-se de instrucţiunile cuprinse într-un manual. Festivalul s-a încheiat cu un concert susţinut de formaţia „We Singing Colors”, care şi-a prezentat proaspăt-lansatul album „Made of wool, Made of heavy metal”.

homefest foto pagina facebook homefest
homefest foto pagina facebook homefest

Victor Rebengiuc la HomeFest FOTO Pagina de Facebook „HomeFest”

Raluca Voinea, reprezentanta centrului cultural tranzit.ro Bucureşti, organizaţie neguvernamentală parteneră a HomeFest, aminteşte că arta de apartament are deja tradiţie în România. Ea menţionează intervenţiile realizate în apartamentul lor de către artiştii Lia şi Dan Perjovschi în anii 1980, precum şi galeriile de apartament care au apărut în anii 1990.

„În prezent, avem chiar galerii comerciale în apartamente şi case, iar această situaţie provine şi din arhitectura oraşului Bucureşti, în care nu există spaţii gândite pentru expunerea artei contemporane”, afirmă Raluca Voinea.

„În străinătate există un proiect care deja s-a internaţionalizat, X Wohnungen, iniţiat în 2002 de Matthias Lilienthal, directorul teatrului berlinez Hebbel am Ufer, care permite publicului să meargă în casele unor necunoscuţi pentru a vedea lucrări realizate de artişti special pentru acele spaţii. Graniţa dintre public şi privat, precum şi cea dintre artist şi public devine mai transparentă în aceste proiecte, la fel cum la HomeFest atmosfera intimă invită publicul să-şi imagineze că oricând rolurile pot fi schimbate între gazde, artişti, organizatori şi participanţi.” (Raluca Voinea)

homefest foto pagina facebook homefest

Formaţia „We Singing Colors” FOTO Pagina de Facebook „HomeFest”

HomeFest este un proiect iniţiat de lorgean theatre, finanţat de Fondul Mega Image pentru Comunitate, gestionat de Fundaţia Comunitară Bucureşti şi sprijinit de Fundaţia Gabriela Tudor. Partenerul HomeFest de anul acesta a fost centrul tranzit.ro din Bucureşti.

tranzit.ro este o organizaţie non-guvernamentală cu sediul în România, iniţiată şi finanţată de către Fundaţia ERSTE, cu misiunea de a identifica şi problematiza contextul, atitudinile şi metodele artei contemporane, în special în România şi Europa de Est. tranzit.ro este cea de-a cincea membră a tranzit.org, o reţea formată din cinci organizaţii non-profit independente din Austria, Cehia, Ungaria, Slovacia şi România.


 

Opinii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite