În Laboratorul Mobil IKEDOO copiii vor învăţa meserii de oameni mari

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şansele de angajare, în special pentru persoanele din comunităţile defavorizate, se formează în copilărie. Acesta este crezul nostru, la IKEDOO Institute, organizaţie care generează programe avangardiste de învăţare pentru copii, punând accentul pe experiment şi practică.

Aşa am ajuns ca într-o zi de octombrie să inaugurăm Laboratorul Mobil IKEDOO, prima platformă interactivă experienţială pentru copiii din România. Ticsit cu unelte specifice diverselor meserii, microbuzul transformat în laborator îşi va începe călătoria prin ţară, oferindu-le copiilor ocazia de a descoperi şi experimenta diverse profesii.

Ideea acestui laborator a apărut anul trecut, în urma provocării lansate de Fundaţia ERSTE. Prin Programul Roma Partnership, ce urmăreşte creşterea şanselor de angajare a romilor, Fundaţia ERSTE căuta idei de proiecte educaţionale cu impact în comunităţile defavorizate. Institutul IKEDOO a venit cu o propunere atipică, având ca grup ţintă nu adulţii, cum se întâmplă în mod obişnuit, ci copiii. Noi credem că prin experiment şi practică le deschidem copiilor gustul pentru lucruri noi, îi ajutăm să aibă mai multă încredere în forţele proprii, să găsească ei înşişi soluţii şi să creeze obiectele de care au nevoie. Iar acest lucru înseamnă construirea unei generaţii care va gândi liber şi nu va depinde doar de factori externi.

În următoarele 12 luni Laboratorul Mobil IKEDOO va vizita 32 de şcoli din comunităţile defavorizate ale ţării, oferindu-le copiilor ocazia de a învăţa să-şi construiască singuri diverse obiecte prin tehnici de bricolaj. Ei vor descoperi utilitatea uneltelor electrice, a sculelor de mână şi a celor computerizate aflate în laborator şi vor putea învăţa tâmplărie, circuite electrice, dar şi robotică, design de produs şi modelare computerizată.

Prin Laboratorul Mobil IKEDOO vrem să arătăm că educaţia experienţială şi pregătirea vocaţională şi tehnică trebuie să se regăsească în mod obligatoriu în procesul de învăţare. Copiii învaţă mai mult prin fapte, decât prin cuvinte. Şi în ziua lansării laboratorului, cei peste 170 de copii care ni s-au alăturat, construind un imens OZN din tuburi PVC, au demonstrat acelaşi lucru: că sunt dornici să aibă astfel de experienţe, că pot petrece şase ore măsurând, tăind, lipind şi montând şi sunt capabili de lucruri uimitoare, demne de Cartea Recordurilor.

Printre primele comunităţi pe care vrem să le vizităm se numără Săcele, locul de unde am pornit acum un an când am lansat ideea acestui laborator. Atunci am construit cu copiii romi din comunitate un pod zăbrelit, partea practică a unei lecţii din cursul nostru de geometrie. În procesul de învăţare noi folosim informaţii de geometrie, fizică, însă o facem într-un fel care nu se învaţă la şcoală, unde copiii nu văd legăturile dintre noţiunile abstracte şi lumea reală. În plus, în procesul de învăţare, copiii colaborează, îşi pun probleme şi încearcă să le rezolve.

Educaţia înseamnă încurajarea curiozităţii

Din păcate, învăţământul aşa cum este el astăzi în România nu include şi practică şi nu are în vedere dezvoltarea aptitudinilor necesare în secolul XXI. Învăţământul de azi nu răspunde nevoilor de cooperare, de stimulare a inteligenţei emoţionale şi nu încurajează ceea ce în alte ţări este privit ca o nouă aptitudine umană fundamentală: coeficientul de curiozitate.

Prin programele pe care le derulăm, sprijinim copiii să îşi pună întrebări, să fie curioşi şi să propună soluţii la probleme care nu au un răspuns aparent clar. Am pornit de la ideea de a construi pentru a face educaţie. A construi este fundamental pentru om; prin construcţie, omul îşi construieşte propria fiinţă. Din experienţa noastră, dar şi din exemple din alte ţări, activităţile de bricolaj sunt un exerciţiu educativ foarte puternic, iar copiii sunt întotdeauna activi şi entuziaşti.

În SUA Gever Tulley a înfiinţat Tinkering School şi Brightworks, o şcoală de vară şi una cu program normal unde copiii studiază noţiuni academice construind diverse proiecte, cum ar fi un pod suspendat, o casă în copac sau un rollercoaster (montagne rousse). Imaginaţi-vă un grup de copii construind un rollercoaster sau un pod din pungi de plastic. Asta fac copiii care participă la Tinkering School sau la Brightworks, iar unii dintre ei nu au mai mult de şapte ani. Şi la noi, grupele de copii care urmează programele IKEDOO au construit, spre exemplu, căsuţe de hobbit (îngropate) şi de elf (pe piloni), precum şi maşinute, biciclete şi poduri de diverse tipuri.

Pentru a duce Laboratorul Mobil IKEDOO în comunităţile defavorizate vom încerca să găsim finanţare, inclusiv de la companii. De altfel, o parte dintre activităţile pe care le vom prezenta copiilor vor putea fi gândite alături de  companiile interesate, în funcţie de profilul lor şi de nevoile de instruire pe care le-au identificat în zona în care lucrează.

Laboratorul Mobil este doar începutul. Sperăm să înfiinţăm mici centre IKEDOO la nivel local, astfel încât să putem asigura continuitatea activităţilor de învăţare experienţială şi să extindem conceptul la nivel naţional.

Galerie foto de la lansarea Laboratorului Mobil IKEDOO.


Ion Neculai este cofondator al Institutului IKEDOO. Pasiunea lui pentru a construi lucruri atrăgătoare şi educative pentru copii, pregătirea ca arhitect, experienţa ca asistent universitar şi interesul pentru psihologie îl ajută să creeze şi să dezvolte împreună cu restul echipei produsele şi programele IKEDOO.

image
Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite