Despre refuz ┼či acceptare

0
0
panglica lui moebius foto nicu cherciu
ÔÇ×Panglica lui MobiusÔÇŁ, la Teatrul Na┼úional din Cluj FOTO Nicu Cherciu

Om de teatru multilateral, Robert Cohen este deopotriv─â dramaturg, eseist, critic, dramaturg, dar ┼či profesor de actorie. ├Än Rom├ónia este cunoscut ca scriitor de literatur─â dramatic─â, dar ┼či ca eseist sau, mai corect spus, ├«n calitate de creator a unei metode proprii de ├«nsu┼čire a artei actorului, metod─â nu foarte apropiat─â de metoda tradi┼úional─â a lui Stanislavski.

Promotorul lui ├«n ┼úara noastr─â este regizorul Mihai M─âniu┼úiu care s-a ocupat ├«ndeaproape de traducerea ┼či publicarea uneia dintre c─âr┼úile sale fundamentale, dar ┼či de introducerea ├«n repertoriul Na┼úionalului clujean mai ├«nt├ói a piesei Machiavelli: arta terorii, iar ceva mai recent a Panglicii lui Moebius.

Dup─â m─ârturisirea ├«ns─â┼či a autorului, inserat─â ├«n caietul de sal─â a spectacolului clujean, Panglica lui Moebius a fost scris─â ├«n anul 1970. La pu┼úin─â vreme dup─â ce, ├«n at├ót de conservatoarea ├«n chestiuni de moral─â Americ─â, dar ┼či ├«n Europa Occidental─â a ├«nceput ÔÇ×revolu┼úia sexual─âÔÇŁ. At├óta doar c─â, la data respectiv─â, revolu┼úia cu pricina nu ajunsese s─â aib─â ├«n vedere dec├ót ÔÇ×cuplul normalÔÇŁ, nu ┼či pe cel ÔÇ×modificatÔÇŁ. Despre care a vorbi ├«n public ori a-i recunoa┼čte dreptul la existen┼ú─â era, la acea vreme, blasfemie curat─â, iar a-l ar─âta pe scen─â era aproape de neimaginat. Drept pentru care Robert Cohen ┼či-a montat singur, de vreo dou─â ori, propriul text. Nu f─âr─â riscuri, dar nici f─âr─â succes.

Panglica lui Moebius, o poveste despre refuz ┼či acceptare, despre feluritele moduri ├«n care se poate manifesta iubirea, despre ur─â ┼či ├«mp─âcare ajunge pe scenele rom├óne┼čti cu o oarecare ├«nt├órziere. ├Äntr-un moment ├«n care p├ón─â ┼či publicul rom├ónesc, altminteri destul de pudibond, chiar strict (numai declarativ?) la capitolul moral─â, nu mai este chiar at├ót de scandalizat c├ónd vede pe scen─â doi b─ârba┼úi s─ârut├óndu-se. S─â ne amintim bun─âoar─â c─â, atunci c├ónd, prin anii 90, regizorul Theodor Cristian Popescu monta la Nottara primul spectacol cu ├Ängeri ├«n America revoltei spectatorilor obi┼čnui┼úi i s-a asociat, ├«ntr-un mod cvasi-violent, protestul unor violen┼úi studen┼úi teologi. Iat─â c─â acum, c├ónd de acela┼či text, s-a apropiat, ├«ntr-un spectacol de la Teatrul Metropolis, regizorul Victor Ioan Frunz─â, care a prezentat versiunea complet─â a piesei lui Tony Kushner, reac┼úiile spectatorilor dar ┼či ale clerului au fost c├ót se poate de civilizate.

├Än Panglica lui Moebius avem de-a face cu doi fra┼úi ce se situeaz─â pe pozi┼úii antagonice pentru simplul motiv c─â unul dintre ei se ├«mbrac─â ├«n culori scandalos de vii, are un iubit de acela┼či sex ┼či nu prea izbute┼čte s─â ascund─â c─â e gay. Nu c─â fratele ÔÇ×moralÔÇŁ ar fi chiar foarte moral c─âci e cam prea prieten cu alcoolul, c─âs─âtoria nu ├«i merge din cale afar─â de bine ┼či nici cu propria fiic─â nu se ├«n┼úelege a┼ča cum ar fi cazul. ┬áDrept pentru care fata pleac─â de acas─â ┼či se refugiaz─â ├«n casa unchiului. Loc ├«n care se ├«nt├ómpl─â numeroase lucruri, vesele, triste, comice sau tensionate, la cap─âtul c─ârora intervine ├«mp─âcarea.

M─ârturisesc c─â nu tema sau povestea din Panglica lui Moebius m-au interesat ├«n spectacolul clujean. Ci spectacolul ├«n sine, unul clar, limpede, poate prea lung, poate c├óteodat─â chiar monoton, spectacol ├«n care regizorul R─âzvan Mure┼čan nu s-a ar─âtat excesiv pe sine, ci s-a concentrat pe lucrul cu actorii. ┼×i a f─âcut cum nu se poate mai bine. Spectacolul trece cu succes peste handicapul c─â ├«n roluri de persoane mature au trebuit distribui┼úi, faute de mieux, actori ├«nc─â tineri ÔÇô a┼ča cum e cazul lui Cristian Grosu sau Ionu┼ú Caras, am├óndoi evolu├ónd excelent, concentrat, tensionat, ├«n rolurile celor doi fra┼úi. Panglica lui Moebius valorific─â din plin capacit─â┼úile histrionice ale lui Radu L─ârgeanu, valorizeaz─â ironia ┼či autoironia pe care le joac─â foarte bine Miron Maxim ┼či reveleaz─â amestecul de caracter rebel ┼či de sensibilitate din care e pl─âm─âdit personajul feminin neconformist jucat de actri┼úa Patricia Brad.

Tudor Lucanu, altminteri actor ┼či regizor de profesie, convertit c├óteodat─â ┼či la scenografie, a imaginat un decor ├«n care realismul se amestec─â folositor cu un comentariu simbolic minimal. A┼ča cum cred c─â trebuia s─â fie. ┬á┬á

Teatrul Naţional din Cluj-Napoca- PANGLICA LUI MOEBIUS de Robert Cohen;

Traducerea: Adriana Stan;

Regia: R─âzvan Mure┼čan;

Scenografia: Tudor Lucanu;

Cu: Cristian Grosu, Patricia Brad, Miron Maxim, Radu Lărgeanu, Ionuţ Caras;

Data reprezentaţiei: 11 octombrie 2014



Ultima or─â

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite