
Cine încearcă să blocheze fondurile europene alocate României? MDRAP ne dă lovitura.
0
Drumul spre IAD este pavat de bune intenţii. Aşa este şi decizia Ministerului Dezvoltării, în mandatul lui Vasile Dâncu, de a modifica legislaţia privind accesarea fondurilor, fie ele europene, naţionale sau locale. Ministerul a venit cu o propunere care în această formă va bloca investiţiile din România şi va submina economia naţională prin împiedicarea accesului la fondurile europene.
Dar să vedem cum se poate şi se presupune că se va întâmpla acest lucru.
MDRAP a decis ca în prag de întocmire a dosarelor de obţinere a finanţărilor europene, să modifice conţinutul cadru al documentaţiilor tehnico-economice. Un astfel de proiect se află în dezbatere publică. Aşa cum era de aşteptat de la "profesioniştii României", acest lucru nu s-a făcut în sensul simplificării, ci a creşterii birocratizării în procesul de fundamentare a deciziei.
Deşi în Nota de Fundamentare se vorbeşte de norme europene, de simplificare, de necesitatea unei clarităţi mai mari a documentaţiilor ce stau la baza obţinerii finanţărilor, în realitate s-a făcut exact inversul.
Problema este că se schimbă regulile jocului într-un moment în care ţara nu avea nevoie de aşa ceva. Suntem în plină campanie de întocmire a documentaţiilor tehnico-economice pe un format şi nişte reguli existente. Bune sau rele, specialiştii în construcţii s-au obişnuit cu ele, dovadă stând tocmai faptul că gradul de absorţie a crescut tocmai pentru că aceştia au înţeles mai bine legislaţia, regulile, reglementările tehnice. Când speram că am dat de cap acestei probleme, iată că MDRAP ne propune alte reguli şi asta chiar când ar trebui să luăm fondurile europene. Aş putea jura că cineva vrea să facă o glumă României şi să îi mai arate odată că nu e în stare să acceadă fonduri europene.
În fine, să presupunem că se doreşte schimbarea regulilor din mers, deşi acest lucru nu este benefic, dar ar fi acceptabil dacă ar fi din bună intenţie, în vederea debirocratizării. Fiecare ministru vine, aruncă cu o piatră în baltă, iar pe urmă cu toţii ne chinuim să o scoatem.
Prin modificările propuse procesul premergător obţinerii finanţării se prelungeşte cu aproape un an. Asta deoarece s-a introdus obligativitatea, deşi nimeni nu ne-a cerut acest lucru la nivel european, căci nici ei nu o au, ca pentru orice tip de proiect, fie el de 10 000 de euro, fie de zeci de milioane de euro, să se obţină încă de la faza de Studiu de Fezabilitate a tuturor Avizelor şi Acordurilor. Ori această etapă, conform legii, este una ulterioară, în faza de obţinere a Autorizaţiilor de Construire şi Avizelor necesare.
În general procesul de avizare şi autorizare este unul îndelungat. SF-ul de cele mai multe ori nu conţine elementele tehnice necesare obţinerii avizelor, iar de multe ori pentru acestea este nevoie de Proiectul Tehnic, o etapă ulterioară avizării Studiului de Fezabilitate. Acest lucru va genera luni în plus, bani în plus de cheltuit pentru autoritatea contractantă şi într-o etapă care acum nu exista, funcţiona, dar nu se mai doreşte a funcţiona. SF-ul este o etapă de decizie, aceasta nefiind încă luată, ori cum se pot obţine avize dacă nu există încă nici decizia, apoi ce să mai vorbim de detaliere.
Problema nu stă în existenţa sau nu a legislaţiei, ci în modul defectuos în care autorităţile o aplică. Problemele majore niciodată nu au venit din modul în care s-a prezentat documentaţia tehnică, ci din fraudarea fondurilor de către cei responsabili.
Mii de primării au plătit zeci de mii de studii de fezabilitate ce nu au fost niciodată implimentate. Asta deoarece decizia este întotdeauna una politică, ori acolo este nevoie de criterii de selecţie clare, dar şi mai mult de buna intenţia a celor care ne conduc viaţa de prin ministere.
Sunt atât de multe studii de fezabilitate expirate că am fi făcut cu ele probabil o bună parte din investiţiile ce erau ţintite. Acum nu doar că nu se simplifică, dar se complică şi se scumpeşte şi mai mult procedura. De ce este nevoie de atâtea etape? Să nu uităm că majoritatea beneficiarilor sunt autorităţi locale, primării de comune. Acolo este nevoie de ajutor, ori cum studiul de fezabilitate se plăteşte din bugetul local, de unde bani pentru avize şi acorduri în fazele de fundamentare, căci el nici nu ştie de va primi banii?
Autoritatea ce a făcut: a luat regulile aplicate de spaţiul european pe proiectele majore de investiţii(adică vorbim de ordinul a zeci de milioane de euro) şi le-a aplicat pentru orice tip de investiţie, adică inclusiv pentru cele de valoare redusă.
Ridic acestă problemă deoarece modificarea prin birocratizare va costa România câteva miliarde de euro. Un astfel de demers poate duce la subminarea economiei naţionale printr-o singură reglementare tehnică pe care nimeni nu o urmăreşte. Nu pot presupune că există interese ascunde pentru complicarea şi împiedicarea accederii la fondurile europene, dar actualul ministru, domnul Vasile Dâncu, trebuie să aibă cunoştinţă şi să poarte responsabilitate deciziilor luate. Ori am putea spune că cineva tocmai îi pregăteşte ministrului o surpriză clădită pe "bune intenţii".
Banii europeni sau proiectele nu sunt nefinalizate pentru că nu există avize sau acorduri ci datorită corupţiei.
Asociaţiile profesionale, autorităţile locale, nu au fost consultate pe acest subiect. Cineva ştie ce e mai bine pentru noi şi se evită dialogul în mod voit.
În acest sens am lansat propuneri de modificare prin simplificare, în calitate de membru şi preşedinte al Consiliului Direct din cadrul asociaţiei Colegiul Tehnic al Diriginţilor de Şantier. Dacă nu există experienţă la cei care elaborează, atunci trebuie să apeleze şi la cei care sunt afectaţi direct de astfel de modificări.
P.S. Pe site-ul MDRAP se află o adresă de email unde teoretic se trimit propunerile, dar de unde nu primeşti niciodată o confirmare. Încep să cred că acea persoană nici nu există în realitate. Toate observaţiile primite ar trebui publicate pentru transparenţă, lucru care nu se face.