Cât de important este acest „Mare BRICS” pentru lume? China la zi
0„China la zi” vă aduce în atenție, în materialul de astăzi, traducerea din limba chineză a unui articol despre cel de-al XVI-lea summit al liderilor BRICS, desfășurat în perioada 22-24 octombrie 2024 la Kazan, Rusia - primul summit de la extinderea grupului.
Acest summit a reunit cei cinci membri fondatori – Brazilia, Rusia, India, China și Africa de Sud – alături de noii membri: Iran, Egipt, Etiopia, Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite. Au fost prezente peste 30 de delegații, inclusiv lideri din alte țări care și-au exprimat interesul de a se alătura grupului, precum Turcia și Azerbaidjan.
Printre liderii participanți s-au numărat Vladimir Putin, Xi Jinping, Narendra Modi, Cyril Ramaphosa și Abdel Fattah El-Sisi, în timp ce Brazilia a fost reprezentată de ministrul de externe Mauro Vieira, președintele Lula da Silva participând virtual din cauza unor probleme de sănătate.
Summitul a pus în lumină extinderea influenței BRICS și eforturile de a întări cooperarea financiară independentă de sistemele controlate de Occident. S-au discutat inițiative pentru dezvoltarea unui sistem de plăți alternativ la SWIFT, menit să sprijine comerțul între țările membre fără a fi afectat de sancțiunile occidentale. În plus, participanții au condamnat „măsurile coercitive unilaterale ilegale” și au susținut o viziune multipolară asupra ordinii globale.
Articolul tradus prezintă analiza a doi experți cu privire la creșterea influenței BRICS în economia și politica globală, mai ales în contextul în care multe țări își doresc să adere la această structură. Articolul a fost publicat în rubrica de analize și interviuri a publicației chineze Global Times (环球时报), cunoscută sub denumirea „Dialog între Est și Vest”, după încheierea summit-ului. Cei doi experți sunt Xu Feibiao (徐飞彪), cercetător la Institutul Chinez de Relații Internaționale Contemporane (CICIR) și director al Centrului pentru BRICS și G20, și Alexey Malinin, fondator al Centrului de Interacțiune și Cooperare Internațională și membru al think tank-ului Digoria Expert Club.
Referindu-se la rezultatele celui de-al XVI-lea summit al liderilor BRICS, Xu Feibiao a remarcat: „Ritmul de dezvoltare al cooperării BRICS este rapid, iar perspectivele de evoluție sunt foarte bune. Multe țări își doresc să adere la BRICS pentru a profita de oportunitatea unei dezvoltări accelerate.” La rândul său, Alexey Malinin a subliniat că „Mecanismul de cooperare BRICS își consolidează treptat atractivitatea, oferind multor țări din Sudul Global „o alternativă viabilă”.
Ce nu se spune despre BRICS și reuniunea de la Kazan
Înainte de a prezenta traducerea articolului, să reamintim publicului român că Summitul BRICS a fost și o chestiune de imagine politică, un PR pentru lideri ai căror poziționare și activitate nu sunt neapărat cele etalate cu ocazia acestui eveniment. Ne referim în primul rând la Rusia și liderul său, Vladimir Putin.
Cum ne atrage atenția prestigiosul New York Times, „înconjurat în cea mai mare parte de lideri similari, mass-media de stat și bloggeri pro-Kremlin, dl Putin s-a poziționat drept șeful respectat al unei puteri importante care contribuie la crearea unei ordini mondiale mai egale. Nu contează că domnul Putin nu poate călători liber în străinătate din cauza unui mandat de arestare de la Curtea Penală Internațională. Procesiunea constantă a liderilor și prezența secretarului general al Națiunilor Unite, António Guterres, i-au oferit ceva care i-a scăpat de la invazia sa pe scară largă a Ucrainei în 2022: un sentiment de normalitate”.
Alexandra Prokopenko de la Centrul Carnegie Rusia Eurasia din Berlin, a declarat: „Summitul BRICS a fost un univers paralel creat cu grijă, o versiune a universului pe care Rusia încearcă să-l creeze pentru că a fost exclusă din ordinea globală existentă”.
Presa occidentală a remarcat că, de pildă, „provocările războiului din Ucraina, evidențiate de nevoia Rusiei de forță de muncă din Coreea de Nord, abia au primit o mențiune”. În schimb, comunicatul final al reuniunii a adus doar „critici usturatoare asupra gestionării de către Occident a crizei din Orientul Mijlociu”.
În pofida comunicării oficiale și a aerului triumfalist, izolarea Rusiei de la războiul din Ucraina a atârnat peste eveniment. „Organizatorii s-au străduit să informeze participanții că cardurile bancare non-ruse nu vor funcționa în interiorul țării și au sugerat să aducă în schimb dolari americani – tocmai moneda de a cărei dominație s-a plâns dl Putin – sau euro”. Până când ultima delegație a părăsit ceea ce s-a dovedit a fi cea mai mare adunare internațională din Rusia de la începutul războiului, „multe dintre problemele dificile ale domnului Putin au rămas aceleași, dacă nu și mai rele”.
Provocările Rusiei în finanțarea războiului lui Putin au devenit și mai evidente „când banca sa centrală a ridicat rata cheie a dobânzii la 21%, cea mai mare din ultimii ani”. Adăugarea de trupe din statul nuclear Coreea de Nord a subliniat „nevoia Moscovei de mai multă forță de muncă pentru a-și susține războiul de uzură din Ucraina”. Nevoia de asistență nord-coreeană îl pune pe domnul Putin într-o poziție diplomatică inconfortabilă cu binefăcătorul său principal, domnul Xi al Chinei. Dl Xi a cerut țărilor să nu adauge „petrol în foc” în Ucraina. Și Beijingul este probabil îngrijorat de faptul că orice dezvoltare care încurajează regimul mercurial de la Phenian, precum legăturile tot mai mari cu Moscova, ar putea să-și destabilizaze granița de-a lungul Peninsulei Coreene.
Acest sentiment de neliniște, spre deosebire de starea de spirit triumfătoare din Kazan, „s-a extins și asupra altor membri BRICS, cum ar fi Iranul, care se pregătea pentru o lovitură de represalii din partea Israelului pentru propriul baraj de rachete în această lună”.
Și, în ciuda expresiilor de bună voință la summit, „nu a rămas niciun indiciu că BRICS ar fi mai aproape de a reduce diferențele dintre țări precum China și Rusia, care doresc să se confrunte cu ordinea condusă de SUA, și altele precum India și Brazilia, care doresc să reformeze sistemul global”. Deși acestea sunt intențiile, se poate conchide, totuși, că „astăzi, BRICS nu poate fi un instrument pentru promovarea intereselor Rusiei în contextul crizei din Ucraina... Deși domnul Putin vede în sfârșit creșterea unui grup de țări non-occidentale, ceva pe care și-a dorit de mult timp, nu îl poate folosi acum... Poate că BRICS va deveni ceva în următorii 12 sau 15 ani...Dar unde va fi Putin și unde va fi Ucraina până atunci?”
Redăm în continuare traducerea din limba chineză a articolului menționat mai sus.
Cât de important este acest „Mare BRICS” pentru lume?
În perioada 22-24 octombrie 2024, a avut loc la Kazan, Rusia, a șaisprezecea întâlnire a liderilor statelor BRICS, fiind primul summit de la extinderea organizației. În contextul international actual, ce rol unic joacă mecanismul de cooperare BRICS? De ce este atât de apreciat? În calitate de membru fondator al acestui mecanism și de principal promotor și lider al aprofundării cooperării în cadrul BRICS, cum sprijină și conduce China dezvoltarea stabilă a cooperării BRICS? Ce rol joacă mecanismul BRICS în consolidarea cooperării între țările din Sudul Global?
Mecanismul de cooperare BRICS este din ce în ce mai apreciat. Cum poate „Marea cooperare BRICS” să valorifice aceste oportunități?
„În actualul context geopolitic și geoeconomic, mecanismul de cooperare BRICS are un rol esențial”, a afirmat Alexey Malinin.
De-a lungul anilor, cooperarea dintre țările BRICS a evoluat pe trei piloni principali – securitate politică, cooperare economică și financiară, precum și schimburi culturale – obținând rezultate notabile. Importanța și relevanța BRICS sunt în continuă creștere.
Conform Băncii Mondiale, între 2010 și 2022, ponderea PIB-ului țărilor BRICS în economia globală a crescut de la 18% la aproximativ 26%. Până la finalul anului 2023, Noua Bancă de Dezvoltare BRICS a aprobat 105 proiecte, în valoare totală de 35 miliarde de dolari. În urma recentului conflict dintre Israel și Palestina, Africa de Sud a convocat urgent un summit video al liderilor BRICS pentru a discuta această problemă, demonstrând influența tot mai mare a BRICS pe scena internațională.
Pe lângă aceste realizări, Malinin a subliniat că mecanismul BRICS oferă țărilor din Sudul Global „o altă opțiune”.
„BRICS nu este un substitut pentru NATO sau UE, ci oferă o perspectivă diferită asupra relațiilor internaționale și a parteneriatelor. BRICS promovează cooperarea pe baze egale, având în vedere atât propriile interese, cât și pe cele ale altor națiuni.” a afirmat Malinin.
Anul 2024 marchează începutul „Marii Cooperări BRICS”, un moment istoric în care extinderea majoră a BRICS aduce din ce în ce mai multe oportunități.
În primul rând, avantajul evident constă în extinderea semnificativă. Pe măsură ce BRICS crește, vocea sa devine mai puternică, influența și impactul său pe scena internațională cresc”, a declarat Xu Feibiao. „Noii membri aduc mecanismului de cooperare BRICS resurse noi, energie proaspătă, piețe suplimentare, precum și noi strategii și concepte”. Xu Feibiao a subliniat, de asemenea, că „pe măsură ce numărul de membri crește, resursele disponibile se extind, permițând realizarea mai multor inițiative”.
De asemenea, mecanismul BRICS acoperă principalele regiuni ale țărilor în curs de dezvoltare la nivel global, oferind „Marii Cooperări BRICS” mai multe puncte de sprijin pentru abordarea problemelor regionale de guvernanță.
China contribuie cu soluții pentru dezvoltare, promovând și conducând cooperarea BRICS
„China este promotorul cooperării BRICS, liderul conceptelor BRICS, furnizorul de soluții BRICS și susținătorul dezvoltării BRICS”, a subliniat Xu Feibiao.
Ca membru fondator și susținător activ al mecanismului de cooperare BRICS, China a contribuit constant la aprofundarea și concretizarea acestei cooperări.
„China a fost principalul promotor în spatele fiecărei etape de transformare și modernizare a mecanismului de cooperare BRICS, reprezentând un motor esențial al dezvoltării acestuia”, a afirmat Xu Feibiao.
„China a construit o viziune completă asupra guvernanței globale, axată pe conceptul de „comunitate cu un destin comun pentru umanitate”, susținut de inițiative precum parteneriatul bazat pe consultare, co-construcție și beneficiu comun, și promovarea unor relații internaționale noi, centrate pe cooperare și câștig reciproc. Multe dintre aceste idei au devenit acum parte integrantă a realizărilor BRICS”, a mai precizat Xu Feibiao.
„În cadrul BRICS, China a avansat subiecte și inițiative de colaborare, inclusiv în domeniul inteligenței artificiale și al noii revoluții industriale, oferind resurse financiare, tehnologice și oportunități de dezvoltare pentru a sprijini partenerii BRICS. China contribuie la cooperarea BRICS prin finanțare, tehnologie și oportunități de dezvoltare, oferind astfel șanse de progres pentru toate părțile implicate”.
China contribuie semnificativ la cooperarea BRICS, iar țările BRICS reprezintă, la rândul lor, parteneri importanți pentru China, au subliniat cei doi experți. Xu Feibiao a afirmat că, pentru a promova cooperarea în domeniul tehnologic, al dezvoltării durabile și pentru a aborda problemele globale, acești parteneri sunt esențiali. Malinin a remarcat că o astfel de cooperare, bazată pe reciprocitate și beneficii comune, exercită o atracție puternică pentru toate părțile implicate.
Încredere reciprocă, beneficii comune și consultare egală – țările din Sudul Global caută să se alăture dezvoltării accelerate a BRICS
„Platforma de cooperare BRICS este percepută de multe țări în curs de dezvoltare ca „fiind propria lor platformă””. La nivel global, există puține platforme de o asemenea substanță și influență, a afirmat Xu Feibiao.
Referindu-se la atracția pe care mecanismul de cooperare BRICS o exercită asupra țărilor din „Sudul Global”, Malinin subliniază că unul dintre cele mai importante principii fundamentale ale BRICS este egalitatea, o calitate esențială a atractivității sale. Principiul de bază al BRICS este colaborarea reciproc avantajoasă, născută dintr-o dorință comună de cooperare benefică. În cadrul acestui mecanism, nu există o forță absolut dominantă, permițând altor țări să accepte regulile și viziunea acestuia.
Mecanismul de cooperare BRICS oferă numeroase oportunități de dezvoltare pentru țările din Sudul Global, au subliniat cei doi experți.
„Țările BRICS dețin cele mai promițătoare piețe la nivel global, cu producție ridicată de energie, alimente și minerale, în timp ce în domeniul tehnologiei avansează rapid. Ritmul de dezvoltare este accelerat, iar perspectivele de creștere sunt foarte bune, oferind peste jumătate din rata de creștere a economiei globale. Multe țări își doresc să adere la BRICS pentru a prinde acest tren rapid al dezvoltării”, a declarat Xu Feibiao.
„Mecanismul de cooperare BRICS nu impune nicio ideologie specifică statelor membre. Toate țările își doresc să construiască o lume multipolară, iar acest lucru nu are legătură cu ideologia, ci cu dezvoltarea. Colaborarea în cadrul acestui mecanism este una de beneficii reciproce, a adăugat Malinin.
În plus, în mecanismele internaționale actuale, vocile țărilor în curs de dezvoltare sunt adesea ignorate și insuficient reprezentate, motiv pentru care acestea își doresc o platformă de exprimare. Prin intermediul „Marii Cooperări BRICS”, țările în curs de dezvoltare pot obține o astfel de platformă, sporindu-și vizibilitatea internațională, a subliniat Xu Feibiao.
Vocile din Sudul Global sunt diverse și dispersate, însă mecanismul de cooperare BRICS devine treptat o platformă esențială pentru consolidarea solidarității și colaborării între aceste națiuni și pentru apărarea intereselor comune. Acest lucru contribuie la intensificarea unității și cooperării în Sudul Global, permițând o exprimare comună pe scena internațională și favorizând astfel o guvernanță globală și o ordine internațională mai echitabilă, corectă și rațională, a mai adăugat acesta.
Sursa: aici, 26 octombrie 2024
Paula Toma este Director executiv al Centrului de Studii Sino-Ruse (CSSR) din cadrul FUMN „Mircea Malița”.