
Care este impactul reglementării activității prestatorului casnic asupra muncii la negru. INTERVIU cu Marcel-Dumitru Miclău, secretar general al ANOFM
0Legea prestatorului casnic are un impact semnificativ atât asupra pieței muncii, cât și asupra economiei naționale, printr-o serie de măsuri care încurajează legalitatea, flexibilitatea și incluziunea socială, mi-a declarat, într-un interviu acordat în exclusivitate, Marcel-Dumitru Miclău, secretar general al ANOFM.

Astfel, multe activități precum curățenia, îngrijirea persoanelor vârstnice sau grădinăritul erau prestate anterior în mod informal, fără forme legale, iar prin introducerea tichetelor de activități casnice, aceste servicii devin reglementate și fiscalizate, ceea ce înseamnă că prestatorii beneficiază de protecție socială.
Sebastian Rusu: Care este impactul politicii prestatorului casnic la nivel național?
Marcel-Dumitru Miclău: Prin Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic a fost instituit cadrul legal ce reglementează modul în care persoanele fizice pot desfășura activități casnice în schimbul unei remunerații acordate exclusiv sub formă de tichete de activități casnice.
Menționăm că, la data de 27 martie 2025, numărul de beneficiari casnici înregistraţi în platformă era de 18.509 persoane, iar numărul prestatorilor era de 34.371 persoane. De asemenea, în platformă erau înregistrați 240 angajatori. Până la această dată au fost achiziționate 105.437 de tichete.
Activitățile casnice pentru care s-au folosit cele mai multe tichete pentru plata serviciilor prestate sunt următoarele : curăţenia/igienizarea locuinţei; acompanierea persoanelor dependente la activităţi de socializare şi/sau socializarea cu persoanele dependente; călcatul rufelor; prepararea hranei și realizarea de cumpărături.
Sebastian Rusu: Explicați-ne, vă rog, ce este de fapt un prestator casnic, dar și un beneficiar casnic ? Cum pot obține persoanele acest statut ?
Marcel-Dumitru Miclău: Potrivit Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic, prestatorul casnic este o persoană fizică, cu vârsta de cel puțin 16 ani, care desfășoară activități casnice ocazionale, necalificate, în una sau mai multe gospodării, în schimbul unei remunerații acordate exclusiv sub formă de tichete de activități casnice.
Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului casnic.
De asemenea, prestator casnic poate fi și îngrijitorul informal, așa cum este definit în legislația privind asistența socială, dacă: nu este membru al familiei beneficiarului casnic, nu are încheiat un contract pentru îngrijire informală cu serviciul public de asistență socială.
Menționăm faptul că, persoanele care beneficiază de venit minim de incluziune sau de indemnizație de șomaj pot deveni prestatori casnici, fără ca veniturile obținute din tichete de activități casnice să le afecteze aceste drepturi. Precizăm că venitul minim de incluziune este un beneficiu de asistenţă socială acordat familiilor şi persoanelor singure aflate în situaţie de dificultate, în scopul prevenirii şi combaterii sărăciei şi riscului de excluziune socială.
În ceea ce privește beneficiarul casnic, potrivit actului normativ menționat mai sus, acesta este persoana fizică în folosul căreia prestatorul casnic desfășoară activități ocazionale în gospodăria sa. Aceste activități nu sunt efectuate în scop comercial și nu sunt destinate unor terți.
Activitatea casnică se poate stabili între un beneficiar casnic şi unul sau mai mulţi prestatori casnici sau între un prestator casnic şi unul sau mai mulţi beneficiari casnici, în acelaşi timp, cu respectarea condiţiilor prevăzute de Legea nr. 111/2022. Raporturile juridice pentru prestarea acestor activități sunt stabilite prin acordul de voință al părților fără a necesita o formă scrisă, iar plata pentru activitățile prestate se face numai în tichete de activități casnice, cu valoare nominală de 15 lei fiecare.
Precizăm că tichetele de activități casnice pot fi acordate și de către angajatori sub formă de primă sau bonus propriilor salariați, pe lângă salariul de bază stabilit.
Angajatorii, care doresc să beneficieze de acest sistem, trebuie să încheie un contract cu agenția pentru ocuparea forței de muncă în raza căreia are sediul social sau punctul de lucru, să facă plata contravalorii tichetelor către agenție, să completeze datele personale ale salariaților pe tichetele emise și să distribuie tichetele exclusiv angajaților care au dreptul să le utilizeze.
De asemenea, conform prevederilor Legii nr. 111/2022, privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, angajatorii, care oferă tichete de activități casnice, beneficiază și de avantaje fiscale. Dacă un angajator achiziționează și acordă cel puțin 600 de tichete unui salariat într-un an, poate beneficia gratuit, la cerere, în anul următor, de un număr de 50 de tichete de activităţi casnice înmulţit cu numărul angajaţilor pentru care a achiziţionat şi acordat cel puţin 600 de tichete de activităţi casnice în anul anterior.
Sebastian Rusu: Care sunt beneficiile pe care le au prestatorii casnici ?
Marcel-Dumitru Miclău: Prestatorul casnic dobândeşte calitatea de asigurat în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor sociale de sănătate la preschimbarea unui număr minim 85 de tichete.
Prestatorul casnic dobândeşte calitatea de asigurat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, fără plata contribuţiei, şi are dreptul la pachetul de servicii medicale de bază prevăzut de Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la data la care a solicitat preschimbarea a cel puţin 85 de tichete de activităţi casnice. Menţinerea calităţii de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate se face prin preschimbarea în bani a minimum 85 de tichete de activităţi casnice, lunar.
Sebastian Rusu: Există avantaje și pentru beneficiarii casnici ?
Marcel-Dumitru Miclău: Beneficiarii casnici care au achiziţionat şi utilizat într-un an calendaristic un număr de cel puţin 600 de tichete de activităţi casnice pot beneficia gratuit, la cerere, în anul următor, de 75 de tichete de activităţi casnice.
Pentru acordarea în mod gratuit a tichetelor de activităţi casnice, beneficiarul casnic depune o cerere, la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau, după caz, reşedinţa, prin prezentare la sediul agenţiei, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, prin servicii de curierat, prin poşta electronică sau prin intermediul platformei electronice.
Pentru remuneraţia plătită prestatorului casnic, beneficiarul casnic nu datorează contribuţia asiguratorie pentru muncă.
Sebastian Rusu: Ce este, în esența sa, acest tichet de activități casnice ?
Marcel-Dumitru Miclău: Tichetul este un bon valoric destinat remunerării activităţilor casnice desfăşurate de către prestatorul casnic și poate fi folosit doar în scopul remunerării activităţilor casnice desfăşurate de către acesta.
Valoarea nominală a tichetului de activităţi casnice este de 15 lei şi poate fi actualizată anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Tichetul de activităţi casnice se poate achiziţiona în format fizic (tipărite) de la oricare dintre agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene şi a municipiului Bucureşti sau în format electronic de pe Platforma electronică de evidenţă a desfăşurării activităţilor casnice - https://tichete.anofm.ro/.
Platforma electronică de evidenţă a desfăşurării activităţilor casnice facilitează interacțiunea dintre beneficiar și prestatorul casnic. Beneficiarii pot posta în secțiunea „Marketplace” serviciile pentru care caută personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi, fiind asigurată în acest fel medierea între cerere și ofertă în ceea ce privește desfășurarea activităților casnice.
Sebastian Rusu: Cum impactează aceasta politică piața muncii și economia națională ?
Marcel-Dumitru Miclău: Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic contribuie în mod substanțial la consolidarea pieței muncii și a economiei naționale, prin încurajarea muncii declarate, sprijinirea incluziunii sociale și promovarea unei dezvoltări economice sustenabile.
Reglementarea activității prestatorului casnic reprezintă un pas important în direcția formalizării muncii ocazionale și sprijinirii persoanelor aflate în afara pieței muncii. Această lege are un impact semnificativ atât asupra pieței muncii, cât și asupra economiei naționale, printr-o serie de măsuri care încurajează legalitatea, flexibilitatea și incluziunea socială.
În primul rând, legea contribuie la reducerea muncii la negru. Multe activități precum curățenia, îngrijirea persoanelor vârstnice sau grădinăritul erau prestate anterior în mod informal, fără forme legale. Prin introducerea tichetelor de activități casnice, aceste servicii devin reglementate și fiscalizate, ceea ce înseamnă că prestatorii beneficiază de protecție socială.De asemenea, contribuie semnificativ la creșterea nivelului de ocupare a forței de muncă.
Printre numeroasele avantaje ale implementării acestui sistem de stimulare a ocupării forţei de muncă formale enumerăm: posibilitatea utilizării lui, inclusiv în zonele rurale cu oportunități limitate de angajare sau cu mobilitate geografică scăzută a forței de muncă, contribuția la creşterea ratei de activare a populaţiei aptă de muncă pe piaţa muncii şi la diminuarea ratei sărăciei, prin completarea veniturilor beneficiarilor de venit minim de inserție cu veniturile ocazionale, obţinute din prestarea de activităţi casnice. De asemenea, șomerii indemnizaţi care au obţinut venituri în calitate de prestatori casnici pot beneficia în continuare de drepturile și măsurile prevăzute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificarile şi completările ulterioare.
Totodată, legea aduce un plus de flexibilitate. Activitatea casnică se desfășoară pe baza unui acord verbal între prestator și beneficiar, fără a impune un program rigid sau un contract clasic de muncă. Această abordare răspunde nevoii unor forme alternative de muncă adaptate la realitățile sociale actuale.
Prin platforma online dedicată (https://tichete.anofm.ro), procesul devine transparent și accesibil, digitalizarea fiind un element cheie pentru monitorizarea și promovarea activităților.
Sebastian Rusu: Câte persoane au fost încadrate pe piața muncii prin intermediul ANOFM, în anul 2024 ? Dar în primele două luni ale acestui an ?
Marcel-Dumitru Miclău: Potrivit Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, ANOFM oferă o multitudine de servicii ce vin în sprijinul integrării pe piaţa forţei de muncă a persoanelor înregistrate în evidențele instituției noastre (informare, consiliere și orientare profesională, medierea muncii, evaluare și certificare a competențelor profesionale obținute pe alte căi decât cele formale, cursuri gratuite de formare profesională, prime de inserţie, de activare, prime de mobilitate).
Ca urmare a aplicării măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă prevăzute de legislaţia în vigoare de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene și a municipiului București, în anul 2024, au fost ocupate pe piața muncii 183.849 persoane. Totodată, în primele două luni ale anului 2025, 24.352 de persoane au fost integrate pe piața muncii ca rezultat al implementării active a acestor măsuri.