Cars And Roads Croația a reprezentat cel mai greu examen pentru Dacia Bigster

0
Publicat:
Dacia Bigster în Cars And Roads Croația Foto: Autocritica

Are Dacia Bigster ingredientele necesare pentru a nu se simți dominată de un coleg de tur al cărui preț este de aproape trei ori mai mare? Să detaliem!

Dacia vine în tur cu singurul model full-hybrid, așa că fără grija încărcării, doar de pus sub lupă eficiența sistemului în diferite scenarii de utilizare.

Debut cu dreptul în segmentul compact

Un pas curajos făcut de Dacia, acest debut în segmentul compact. Un pas care a presupus o ajustare masivă a modului în care este ”desenat” un model. Iar aici mă refer preponderent la echipare, la ce înseamnă esențialul perceput de clientul clasei compacte și pe care Dacia a încercat să-l identifice pentru a-l oferi.

Cum probabil știți deja, designul exterior și interior este semnat de o echipă 100% românească. Aici includ și echipa care a lucrat la textura suprafețelor de la interior sau alegerea materialelor. 

Probabil este puțin știut detaliul că și motorizarea Hybrid 155 poartă o semnătură românească. Grupul Renault a înființat compania Horse Powertrain alături de Geely și Aramco. Iar în cadrul departamentelor de dezvoltare de la Titu și Mioveni a fost creată această nouă motorizare full-hybrid care a debutat în premieră pe Dacia Duster. 

Noua motorizare HR18 este compusă dintr-un motor termic de 1.8 litri cu patru cilindri în linie. Motorul funcționează după un ciclu Atkinson, are un raport de compresie de 14:1 și dezvoltă 109 CP și 172 Nm. Avem două motoare electrice, identice cu cele de la hybrid-ul din echiparea lui Duster. Un motor electric de 50 CP și 205 Nm care asigură propulsia electrică dar și recuperează energie și unul de 20 CP și 50 Nm care este generator. Energia recuperată este stocată într-o baterie nouă, una cu o capacitate totală de 1.4 kWh, nou fiind și sistemul de răcire al bateriei. Puterea totală a sistemului hybrid fiind de 155 CP.

Tot nouă este și cutia de viteze automată multimodală. Este o cutie care vine cu rapoarte schimbate, suportă mai mult cuplu motor, un prim rezultat fiind faptul că Bigster poate remorca 1.250 kg.

Dacă tot am vorbit de premiere, să le enumerăm pe majoritatea:jante de 19 inch, caroserie în două nuanțe, hayon acționat electric, posibilitatea rabatării banchetei din portbagaj, bancheta spate fracționabilă 40-20-40, cotieră care ascunde un compartiment refrigerat, plafon panoramic, climatizare cu două zone, cruise control adaptiv cu reglarea distanței față de vehiculul din față, tablou de bord de 10.1 inch, sistem hybrid cu motor termic de 1.8 litri, aeratoare pentru locurile spate, scaun șofer cu reglaje electrice, proiectoare ceață LED în față, primul model Dacia care poate fi comandat cu două propuneri de design și funcționalitate pentru tunelul median față, cel mai redus nivel de zgomot interior în gama Dacia, finisări glossy la exterior, covorașe textile din materiale mai nobile.

Cu Dacia Bigster ne-am intersectat la plecarea de pe insula croată Rab. Până la acest moment am contemplat-o din exterior, în caravană, și nu am sesizat să lase impresia unui model care nu și-ar găsi locul în compania celorlalte SUV-uri. 

Au urmat niște kilometri pe drumuri montane, virajate. Mașina extrem de agreabilă din spatele volanului. Este o senzație aproape uitată astăzi, să simți o mașină ușoară, Bigster are în jur de 1.500 kg. Suficientă putere pentru a nu acuza vreo senzație de submotorizare. Plăcut și modul B, cel care asigură o frânare regenerativă mai puternică, doar că ajutorul lui este pierdut când bateria se încarcă complet. Iar la o coborâre mai lungă, acest lucru se întâmplă relativ repede, adică încărcarea bateriei.

Hybrid 155 rămâne o soluție extrem de eficientă. Valoare mai mare de 6,5 litri pentru consumul mediu nu am văzut afișată.

Aș putea considera Cars & Roads Croația by Michelin un fel de examen de maturitate pentru Dacia Bigster. Un SUV pragmatic din zona compactă pus să joace în echipă cu jucători care inițial ar dori ei să nu aibă legătură cu tovarășul lor pentru că nu pare a fi din același „cartier financiar” cu ei.

Dar dacă ar fi să facem clasamente pe categorii de calități, ceva îmi spune că Dacia Bigster nu va ocupa ultimul loc la fiecare deprindere evaluată. 

Primul detaliu remarcat, dimineață când am urcat bagajele în mașină, a fost că am același ritual cu al colegilor. Mers în spatele mașinii, acționat butonul, așteptat să se deschidă hayonul acționat electric, urcat bagajele – asta cu lejeritate și fără calcule complicate de combinat volume pentru că ai spațiu din belșug față de alții, apăsat butonul de închis și urcat la volan.

Ajuns la volan, singurul reproș a venit după vreo jumătate de oră de condus. Atenție la selecția materialelor care compun tapițeria. Materialul sintetic rezistent la apă și murdăriei este cool, dar în același timp are proprietăți spre zero de a respira, așa că induce transpirație rapid.

Chiar am avut același ritual ca în orice alt model din tur, de la conectarea telefonului, la ascultat muzică, bucurat de condus, și toate astea în Dacia Bigster.