Analiză Cât de populari sunt George Simion și Nicușor Dan pe rețelele sociale: „Ambii comunică prin intermediul susținătorilor, dar într-un mod diferit”

0
Publicat:

George Simion este unul dintre cei mai populari politicieni, iar pe rețelele de socializare este lider în cifre la urmăritori. Nu la fel de bine stă contracandidatul său în cursa finală prezidențială, Nicușor Dan. Aprecierile de pe platformele online nu se transformă automat în voturi, subliniază expertul în comunicare Radu Delicote.

Cei doi candidați au cheltuit zeci de milioane de lei în campaniile online FOTO Profimedia
Cei doi candidați au cheltuit zeci de milioane de lei în campaniile online FOTO Profimedia

George Simion are cei mai mulți urmăritori pe Facebook, la o diferență de un milion de urmăritori față de Nicușor Dan. Avansul candidatului AUR se repetă și pe TikTok, și pe Instagram. În total, cifrele îl așează pe primul loc între politicienii români pe George Simion în ceea ce privește popularitatea online.

Mai exact, George Simion are 1,6 milioane de urmăritori pe Facebook, 1,5 milioane pe TikTok și 64.300 pe Instagram. Nicușor Dan are 504.000 fani pe Facebook, 233.901 pe TikTok și 730.000 pe Instagram.

De altfel, George Simion a fost în ultimii ani o prezență constantă pe rețelele de socializare, unde a transmis live din Parlament și a interacționat prin comentarii cu internauții. Mediul online este și cel unde partidul și-a făcut campanie în 2020 și a reușit să intre prima data în Parlamentul României.

„Adevărul” a încercat să afle cât de mult îi ajută cifrele din online pe candidații la prezidențiale și dacă reprezintă cu adevărat un avantaj în cursa prezidențială. 

Este un candidat avantajat?

„Simion a fost mult mai devreme acolo, prezent pe social media, decât Nicușor Dan. Nicușor a început o comunicare pe social media așa cum o are astăzi, nu de mult. El a început cu adevărat acum câteva săptămâni. Ori Simion este pe social media prezent de mult mai mult timp. Și lucrul ăsta se vede inclusiv în cifre”, subliniază expertul în comunicare Radu Delicote.

Cu toate astea, expertul în comunicare explică faptul că like-urile de pe social media nu se traduc automat în voturi, pentru că pot merge în ambele direcții. Ceea ce poate contabiliza un astfel de public este o asumare civicǎ mai mare a internauților: „Mai degrabă un like egal un vot, dacă tu reușești, ca un politic, să-ți convingi acei susținători care ți-a dat like să-ți dea mai departe mesajul. Pentru că, uite, dacă eu devin ambasadorul de mesaj pentru unul dintre ei, așa poate fi contabilizat like-ul meu un vot mai departe”.

Potrivit specialistului în comunicare, în cazul celor doi candidați se remarcă o diferență de campanie în mediul online. „Susținătorii dau share la ceea ce spune George Simion, în timp ce, dacă dai search pe TikTok cu Nicușor Dan, o să găsești întâi și întâi pagini ale susținătorilor, deci practic un alt tip de campanie. (…) Tipologia de comunicare este diferită. Ambii comunică prin intermediul susținătorilor, dar într-un mod diferit”, a mai explicat Radu Delicote.

Radu Delicote a mai subliniat că în cazul promovării din mediul online mai este un element care joacă un rol important și care a și fost definitoriu la scrutinul anulat în 2024:

„Toate mesajele lui Călin Georgescu au fost distribuite pe sistemul dark social media. Ce înseamnă dark social media? Înseamnă social media care nu poate fi contabilizată. Nu-i ceva rău. E ceva care se întâmplă în umbră. Nu-i ceva shady. Pur și simplu, el posta pe social media, pe TikTok, Facebook, Instagram și oricare alte medii. Și mesajele lui erau preluate pe WhatsApp, Telegram sau Signal. Deci, în grupurile de Facebook, în grupurile de WhatsApp, în toate grupurile acestea, în care nu ai acces și nu știi ce se poate distribui, ajungeau, de fapt, mesajele lui”.

Cât au investit candidații pentru promovare în campanie

Un raport al Expert Forum arăta la finalul campaniei pentru turul I că alegerile din 2025 sunt cele mai scumpe alegeri prezidenţiale din istorie, iar veniturile totale declarate au ajuns la 180 milioane de lei. Nicuşor Dan a declarat contribuții de 20,4 milioane de lei. George Simion a declarat 12 milioane de lei pe 30 aprilie. Până la această dată candidatul nu declarase contribuţii (doar partidul transferase fonduri). De asemenea, AUR a transferat pentru candidatul George Simion din împrumuturi în total 26,9 milioane de lei.

În total, competitorii au cheltuit 144 de milioane. Nicuşor Dan a declarat 20,3 milioane de lei, iar George Simion (AUR) 20 milioane de lei. Toți competitorii din turul I au cheltuit împreună între 4 aprilie şi 3 mai 9,2 milioane de lei pentru servicii plătite de promovare Meta. Nicușor Dan a cheltuit 72% din bani (15 milioane de lei) pentru online, iar AUR a plătit 60% pentru online (12 mil lei).

Alegeri prezidențiale 2025

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite