Schimbarea la față a Portului Constanța: lucrări urgente pentru evitarea blocajelor în viitor

0
Publicat:

O serie de proiecte mari au intrat în linie dreaptă în Portul Constanța, după blocajele de vara trecută. Prioritățile sunt modernizarea căilor ferate, construirea de noi terminale și spații logistice. 

Ministerul Transporturilor a anunțat că a lansat licitația pentru modernizarea căilor ferate din Port, lucrări esențiale pentru evitarea blocajelor în viitor. Proiectul are o valoare de peste 400 de milioane de lei și va fi finanțat din fonduri europene. 

Unul dintre principalele motive care au provocat blocajele din Portul Constanța anul trecut este starea căilor ferate din incinta portului. Cozile de zeci de kilometri de tiruri sunt o consecință directă a faptului că cea mai mare parte a liniilor ferate din port sunt dezafectate sau impracticabile. 

Portul Constanța este un port feroviar - a fost gândit așa încă de la bun început, când a fost proiectat. Cea mai mare parte a mărfurilor care ajung aici - fie pentru a fi încărcate pe vapoare, fie vin pe apă și pleacă mai departe în țară - ar trebui să fie transportată în vagoane de tren. 

Din cauza stării căilor ferate, însă, în ultimii zeci de ani vagoanele au fost înlocuite de TIR-uri. Portul Constanța nu are însă capacitatea de procesa suficiente autocamioane, iar asta s-a văzut în cozile de vara trecută. 

Aviz de la Primăria Constanța pentru un ansamblu de clădiri

Un alt proiect, pentru dezvoltarea unui ansamblu de clădiri cu destinație logistică, tocmai au primit undă verde de la Primăria Constanța. 

Clădirile vor aparține Administrației Portuare și includ o hală de depozitare, birouri, o platformă, dar și containere prefabricate folosite în activitatea industrială. Totodată, proiectul prevede și folosirea de containere prefabricate și amplasarea lor în ansamblu. Acestea vor fi spații de depozitare, spații tehnice, precum și vestiare și grupuri sanitare. 

Folosirea containerelor pentru astfel de clădiri auxiliare scade considerabil atât costurile unui proiect, cât și perioada de construire a acestuia. 

Companiile din Emiratele Arabe Unite care modernizează Portul Constanța

Un alt proiect de anvergură este desfășurat de un grup de companii din Emiratele Arabe Unite, care au investit 75 de milioane de euro în Port.

Banii au fost folosiți pentru amenajarea unor terminale noi în Portul Constanța, ceea ce permite creșterea numărului de vapoare și a volumului de mărfuri procesate. 

În vara lui 2022, România a semnat un parteneriat cu un grup de trei companii din Emirate - Dubai’s Ports, Customs and Free Zone Corporation și DP World pentru modernizarea și extinderea infrastructurii din Portul Constanța. 

Una dintre principalele piedici în dezvoltarea portului este lipsa de dane și terminale maritime. Cele existente sunt concesionate pe perioade de zeci de ani către actualii operatori portuari. Atunci când o companie nouă vrea să facă afaceri în Portul Constanța, trebuie să aștepta ca un astfel de operator să renunțe la contract sau, acolo unde este posibil, să preia firma cu totul. 

Aceste acorduri de concesiune nu pot fi rupte de statul român pentru că actualii operatori au fost parteneri ai Administrației Portuare în multe proiecte de dezvoltare a infrastructurii din port, printre care extinderea rețelei electricite și chiar și împrejmuirea portului cu un gard. Cu fiecare astfel de investiție suportată măcar parțial de operatori, aceștia și-au negociat acordurile de concesiune pe perioade mai lungi. 

Adevărul în 60 de secunde



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite