SMS-ul moare şi ia cu el veniturile imense ale operatorilor. WhatsApp creşte şi e denumită crema mesagerie instant

SMS-ul moare şi ia cu el veniturile imense ale operatorilor. WhatsApp creşte şi e denumită crema mesagerie instant

WhatsApp, acum la Facebook, conduce ofensiva împotriva SMS-ului. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

SMS-ul e în declin, iar aplicaţii precum WhatsApp sunt cele care „scufundă“ corabia. Conform „Bloomberg“, anul trecut operatorii telecom au pierdut aproape 33 miliarde dolari din venituri nerealizate prin SMS. Suma va ajunge la 54 miliarde dolari în 2016, potrivit firmei de cercetare Ovum.

Ştiri pe aceeaşi temă

Operatorii telecom câştigă tot mai mulţi abonaţi la serviciile de Internet mobil, dar pierd foarte mulţi pe terenul SMS-ului, o opţiune care ani la rând le-a adus venituri considerabile. Bloomberg, citată de Mediafax, notează că pe măsură ce oamenii trec la smartphone-uri şi opţiuni mai avantajoase de Internet mobil, migrează şi spre aplicaţii de mesagerie instant precum WhatsApp sau Viber. Cea dintâi tocmai a ajuns în centrul atenţiei, după ce Facebook a cumpărat-o cu 19 miliarde de dolari. Viber a fost cumpărat de către Rakuten (Japonia) cu 900 de milioane de dolari.

Astfel de aplicaţii, scrie Mediafax, au avut succes mai ales în Europa, America Latină şi Asia, unde companiile de telefonie mobilă nu oferă neapărat SMS-uri nelimitate, iar mesajele presupun costuri suplimentare atunci când conversaţia are loc peste graniţe statale. Treptat, SMS-ul dispare ca sursă semnificativă de venituri pentru industria telecom.

„Tendinţa e că mesageria instant erodează aceste venituri, în unele ţări mai mult decât în altele, iar asta va continua. Impactul mesageriei gratuite a fost simţit în întreaga lume. WhatsApp a fost, în mod clar, crema acestor servicii“, comentează pentru Bloomberg Chetan Sharma, analist la Inssaquah. În SUA, operatorii de telefonie mobilă au recunoscut devreme pericolul reprezentat de aplicaţii precum WhatsApp şi au optat să ofere SMS-urile gratis pentru toţi clienţii, inclusiv către alte ţări. În Mexic, aproape 90% din mesageria instant pe telefoane mobile se derulează prin platforma WhatsApp, potrivit Competitiv Intelligente Unit.

„Faţă de situaţia de acum un an, adopţia WhatsApp în Mexic a devenit copleşitoare. Aplicaţia este convenabilă, şi cu cât o folosesc mai multe persoane, cu atât atrage mai mulţi utilizatori noi“, a afirmat pentru Bloomberg un analist al companiei de consultanţă Competitiv Intelligente Unit. În urmă cu 6-8 ani, 15% din veniturile companiilor de telefonie din Mexic erau generate de SMS-uri. Acum, procentul a scăzut la mai puţin de jumătate. 

Cum a ajuns WhatsApp cea mai „hot“ aplicaţie

WhatsApp este produsul muncii lui Jan Koum şi Brian Acton, doi foşti angajaţi ai Yahoo!, cel din urmă fiind refuzat pe rând de către Twitter şi Facebook în 2009, când a vrut să se angajeze la aceste două mari reţele sociale. Serviciul de mesagerie a apărut în 2009 şi a devenit rapid unul dintre cele mai populare şi mai folosite în întreaga lume.

„Suntem cea mai atipică companie din Silicon Valley. A fost fondată de oameni trecuţi de treizeci de ani; ne-am concentrat pe sustenabilitatea afacerii şi pe venit şi nu pe a creşte rapid; am fost incognito majoritatea timpului; suntem concentraţi pe mobil, suntem concentraţi pe întreaga lume“, explică Acton. Despre WhatsApp, „Tech Adevărul“ a scris pe larg aici.

Află mai multe: 

Achiziţia anului: Facebook cumpără WhatsApp cu 16 miliarde de dolari

WhatsApp: Povestea unui succes născut din comunism şi refuz

There's a WhatsApp for that şi Facebook tocmai a făcut cea mai bună achiziţie

citeste totul despre: