There's a WhatsApp for that şi Facebook tocmai a făcut cea mai bună achiziţie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Facebook s-a obişnuit să cumpere când are nevoie de ceva, iar acum a venit rândul WhatsApp. Oferă 19 miliarde pentru aplicaţia cu sute de milioane de utilizatori. Nu, Facebook nu va strica serviciul, dar este cea  mai interesantă tranzacţie din ultimii ani şi tot Facebook avea şanse să mai facă una memorabilă. Noroc că n-a făcut-o.

Reiau, pe scurt, datele unei tranzacţii mari: 19 miliarde de dolari de la Facebook pentru WhatsApp se traduc în 4 miliarde bani lichizi, de băgat în sacoşă şi plecat cu ei, alte 12 miliarde în acţiuni şi alte 3 miliarde în nişte acţiuni pe care angajaţii şi fondatorii nu le pot folosi decât peste câţiva ani. Aici, e momentul să reamintesc un citat celebru din filmul „The Social Network“. Sean Parker, preşedinte Facebook, îi spune lui Mark Zuckerberg sloganul perfect pentru Facebook. „Un milion de dolari nu e fascinant. Ştii ce-i fascinant? Un miliard de dolari“.

Acum, Mark Zuckerberg a negociat simplu, spunându-le fondatorilor WhatsApp: Un milion de dolari nu e mişto. Ştiţi ce-i mişto? 19 miliarde. Dacă ţi se pare că e apă de ploaie cu miliarde în acţiuni şi alte acţiuni care nu pot fi folosite imediat, atunci ia doar cea mai mare sumă cash: 4 miliarde de dolari. Am numit această tranzacţie cea mai mare, iar asta pentru că arată viitorul şi în acest viitor „tremură“ SMS-ul şi tremură alte servicii de mesagerie.

Nu mai e vorba aici doar de Facebook care vrea să cheltuiască nişte bani, având prea mulţi, e vorba de compania serviciilor prin Internet. Nu mai e doar reţeaua socială. Nu mai era aşa ceva de cam doi ani, dar acum, prin 4 miliarde de dolari, arată că e dispusă la mult mai mult. WhatsApp e cea mai „sexi“ aplicaţie de mesagerie, e rapidă, tinerii o folosesc, nu are reclame şi creatorii ei sunt băieţi buni, o oferă pe mai mult de două platforme (Facebook Messenger nu e pe mai mult de două).

Cam câte miliarde merită creşterea asta?

image

Şi nu, Facebook nu va strica acest serviciu, de mult s-a văzut strategia, nu intră cu târnăcopul pe orice stradă nouă pe care se găseşte stăpân şi vrea, după o proaspătă asfaltare, să facă nişte lucrări de căutat ţevi pe sub pământ. Iată modelul Instagram, e bine mersi şi pe creştere. Desigur că în Instagram va băga reclame mai multe şi diversificate, dar niciodată n-a cerut bani pe serviciu. WhatsApp cere bani şi nu dă reclame. E un schimb echitabil? Este, nimic nu e gratuit, cum nimeni nu te forţează să fii pe vreo reţea socială, dar eşti din motivele pe care singur şi sigur le cunoşti.

Afacerile n-au suflet, dar au entuziasm

Sam Biddle de la ValleyWag încearcă să îi prezinte pe cei doi fondatori ai WhatsApp drept nişte ipocriţi care au spus că n-au în plan să vândă şi nici să bage reclame. „La fiecare companie care vinde reclame, o parte însemnată din echipa de dezvoltare se ocupă de colectarea şi interpretarea datelor, ce cod e mai potrivit, cum pot fi îmbunătăţite serverele şi se asigură că fiecare informaţie e observată, stocată, analizată, împachetată şi expediată“, se arăta într-un comunicat din 2013. Ei bine, afacerile n-au suflet şi rareori principii care să nu poată fi cumpărate, dar aici nu e cazul până la capăt.

Logica lui Biddle e firavă. Dacă Facebook, al doilea cel mai mare colector de date şi furnizori de reclame, cumpără ceva, nu înseamnă că va trece cu şenilele sistemului său peste cel deja creat, chiar dacă e şef. WhatsApp va rămâne la fel, Facebook a cumpărat un loc la masa serviciilor de viitor. Snapchat, pentru care a vrut să ofere 3 miliarde de dolari, nu oferea acelaşi viitor. Te mai şi saturi să te pozezi nud şi să distribui altora sau să fii dur ori obscen în comentarii cu circuit închis. Te saturi sau te maturizezi. De mesageria la scară mai mare nu te saturi. O utilizăm de mii de ani.

N-avem niciun merit că există Facebook, WhatsApp, Google sau (pune aici ce nume vrei). Există pentru că anumiţi oameni s-au gândit la ele, le-au creat şi acum satisfac nişte nevoi de care (poate) nici nu ştiam că ne trebuie satisfăcute. Dacă vor să se cumpere între ele, foarte bine. Diferenţa e însă una elementară şi simplă aici: peştele mai mare îl cumpără pe cel mic, dar nu îl devorează, ci îl creşte într-un acvariu pe care îşi pune numele, sigla şi emblema.

P.S.: omul are o capacitate incredibilă de a se adapta. Pierde o mână, un picior, juma' de creier şi tot poate trăi, eventual poate şi realiza ceva. Este un act cel puţin naiv să crezi că dacă dispare un astfel de serviciu online lumea nu va mai fi la fel. În rest, business as usual, ca la WhatsApp, numai că acolo acest business as usual se face de acum pe miliarde de dolari.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite