Operatorii din România, despre viitorul telefoniei şi ce schimbări se vor produce: tarifele vor scădea, conţinutul va fi cheia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Reprezentanţii UPC, Orange, Cosmote şi Vodafone în discuţie cu Cristian Hostiuc, director editorial ZF, şi Adrian Seceleanu, editor IT&C ZF. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul
Reprezentanţii UPC, Orange, Cosmote şi Vodafone în discuţie cu Cristian Hostiuc, director editorial ZF, şi Adrian Seceleanu, editor IT&C ZF. FOTO Răzvan Băltăreţu/Adevărul

Azi, a început conferinţa ZFDigital13 organizată de „Ziarul Financiar“. Prima discuţie interesantă a zilei a fost cu reprezentanţii marilor operatori din România despre viitorul telecom. UPC a furnizat câteva date despre cum stă România pe plan european, iar tabloul nu este deloc unul promiţător.

Jean Francois Fallacher, director executiv al Orange România a spus că aici piaţa este una competitivă condusă astfel şi de preţurile destul de mici. Till Streichert, directorul financiar al Vodafone, a ţinut să menţioneze că în ciuda stării actuale, piaţa a cunoscut câteva schimbări semnificative în ultimii ani. „După 2008, până când creşterea era cu peste 10% anual, toată industria s-a contractat. Cred că suntem într-o etapă în care suntem optimişti si aşteptăm să revenim pe creştere constantă“, a apreciat acesta.

Din partea UPC, un furnizor de Internet şi cablu, mai puţin cunoscut ca jucător telecom, piaţa se vede altfel. „Competiţia e bună pentru utilizatori şi e bună pentru noi, ne ţine în priză. Trebuie să vii cu produse noi, interesante pentru a fi competitiv în continuare“, a afirmat Severina Pascu, director UPC România şi Ungaria.

„Problema“ pe care o au operatorii acum este scăderea tarifelor de interconectare. Există deja diverse iniţiative la nivel european pentru ca tarifele de roaming să scadă şi mai mult sau chiar să dispară din dorinţa de a crea o piaţă la fel de puternică precum cea din SUA.

„România are cele mai mici tarife, iar scăderea este preconizată la scară mare. Şi e cert că scăderea va avea un anumit impact. Anul acesta piaţa merge bine, dar pentru anul viitor avem nişte temeri care privesc tarifele de interconectare“, a apreciat directorul Orange. Nikolai Beckers, director Cosmote România, a dat şi cifre, a spus că veniturile vor scădea cu 200 de milioane de euro, catalogând efectul ca fiind unul cu impact la nivel macro, nu doar în România.

De partea cealaltă, UPC stă ceva mai bine. Pascu a spus că vine din postura de furnizor Internet şi cablu, iar telefonia e pe locul 3, ceea ce se poate dovedi un avantaj.

Internet şi cu bune şi cu rele

Pascu de la UPC a furnizat câteva cifre despre penetrarea Internetului prin broadband în România. Partea bună e că generează 2,5% din PIB (produsul intern brut) şi viteza de descărcare este printre cele mai mari din Europa, dar la polul opus sunt cele doar 63% din companii care au conexiune broadband, în vremea trecerii spre stocare şi lucru în cloud, şi România este pe ultimul loc din Europa în ceea ce priveşte penetrarea acestui tip de conexiune.

Situaţia Internetului prin broadband în România

zfdigital telecom foto razvan baltaretu/adevaru;
zfdigital telecom foto razvan baltaretu/adevaru;
zfdigital telecom foto razvan baltaretu/adevaru;

Tot ca evoluţie, rămâne de văzut dacă operatorii vor ajunge să-şi dezvolte servicii fixe alături de cele mobile sau viceversa. Severina Pascu a spus că în prezent sunt separate, dar asta se poate să nu mai dureze mult. „Azi vorbim de ele, dar peste 5 ani cred că vom vorbi doar de servicii telecom. Utilizatorul e interesant doar de serviciu, nu de tipul acestuia, iar în cazul nostru compania mamă e interesată de partea mobile“, a spus aceasta.

„Poate un operator mobil să supravieţuiască fără fix? Da“, a afirmat directorul Orange. „Dincolo de unghiul de vedere un operator versus un altul, eu cred că în viitor clienţii vor vrea să cumpere toate serviciile, vor vrea să le aibă peste tot, acasă, în maşină, la birou. Din punct de vedere al tehnologiei, clientii nu vor ţine cont de cum sunt furnizate, ci doar să existe“, a mai spus Fallacher. Iar din 2014 va fi vorba de furnizarea serviciilor prin 4G, noul standard de viteză pentru Internet mobil.

Reprezentanţii operatorilor au vorbit şi despre conţinut şi cum acesta va deveni tot mai important. Spre exemplu, Orange şi-a lansat deja televiziunea prin Internet, iar ceilalţi iau în calcul servicii similare. Au fost anunţate şi noutăţi pentru sezonul sărbătorilor, dar fără a fi date prea multe detalii. Pe măsură ce tarifele vor scădea, direct proporţional va creşte consumul de conţinut, iar operatorii iau în calcul să-l furnizeze chiar ei, prin parteneriat cu altcineva sau direct. Planuri exacte pentru acest scenariu nu au însă fost anunţate în acest moment, ci doar şi-au anunţat disponibilitatea spre astfel de oportunităţi.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite