Cei prezenţi în platourile „Realităţii Româneşti”, printre care şi subsemnatul, au participat în calitate de purtători de cuvânt a două asociaţii preocupate de decalajul economic ce s-a acumulat şi continuă să se acumuleze între Moldova şi celelalte regiuni istorice ale României (în defavoarea Moldovei). Cele două asociaţii, Moldova Vrea Autostradă şi Împreună pentru A8, consideră că lipsa infrastructurii constituie o greutate legată de piciorul antreprenorilor locali, şi, în consecinţă, promovează construcţia autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş.

Autostrada A8, după cum ar urma să fie numerotat acest traseu, ar apropia oraşele Iaşi şi Târgu Mureş, legătura rutieră trebuind ulterior să se prelungească până la Ungheni, în Republica Moldova. Proiectul a fost inclus încă din 2012 în planul Reţelei Trans-Europene de Transport (TEN-T), menirea acestuia fiind de a extinde reţeaua infrastructurală ce fluidizează circuitul economic european, pentru a facilita circulaţia mărfurilor şi cea a persoanelor. Conform fostului ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, cel care, în urma negocierilor cu Comisia Europeană, a obţinut includerea traseului Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş în TEN-T, „includerea segmentului de autostradă Târgu-Mureş-Iaşi-Ungheni, mai cu seamă, se prefigurează drept un coridor de dezvoltare pentru zona nordică a României şi consolidează interconectarea viitoare a Republicii Moldova la principalele coridoare europene”; fostul ministru concluziona la momentul respectiv că autostrada este importantă deoarece „traversează Carpaţii, conectează două state membre, România şi Ungaria, cu doi vecini importanţi, Republica Moldova şi Ucraina, şi scurtează ruta europeană Est-Vest la nivel de autostradă cu peste 300 de km” (Sursa).

Emisiunea de vineri seară a oferit prilejul locuitorilor regiunii Moldova, de a-şi spune oful şi de a aminti de complementaritatea dintre infrastructură, economie şi ideea de „comunitate”. România în general şi regiunea istorică Moldova în particular, au nevoie să-şi dezvolte şi să-şi modernizeze reţeaua de transport rutier, pentru a fi conectate la circuitul economic european şi pentru a stimula iniţiativa privată, capitalul românesc şi investiţiile străine. Autostrada (Ungheni)-Iaşi-Târgu Mureş ar scoate Moldova din izolare şi subdezvoltare şi ar avea un impact economic la nivelul întregii ţări, căci, o economie regională mai puternică ar contribui mai mult la bugetul ţării şi ar diminua emigraţia, stabilizând social nu doar graniţa de est a României, ci şi graniţa UE şi cea NATO (la 1 ianuarie 2016, datele INS arătau că primele cinci locuri din România după numărul de emigranţi erau ocupate de judeţele Moldovei, mai exact, de Bacău, Suceava, Neamţ, Iaşi şi Galaţi).

Cei interesaţi de emisiune o pot urmări în reluare accesând următorul link: „Realitatea Românească” din 6 octombrie (de la minutul 1:30:00).