Reacţia bucureştenilor afectaţi de reînceperea lucrărilor la drumul expres Ciurel – A1. Nicuşor Dan: „Singura soluţie este sesizarea MCV-ului“
0Membrii Grupului de Oponenţă „Proiect Străpungere Ciurel – A1“ sunt revoltaţi de reînceperea lucrărilor la podul hobanat peste Dâmboviţa, din cadrul proiectului, pentru că documentaţia pe care lucrările se bazează a fost anulată în instanţă. Ei spun că vor ataca în justiţie autorizaţia de construire şi vor depune plângeri penale, urmând să se adreseze, în ultimă instanţă, şi unor instituţii superioare, precum MCV sau CEDO.
În contextul în care, săptămâna trecută, au fost reîncepute lucrările la drumul expres Ciurel – Autostrada Bucureşti-Piteşti, cetăţenii din Grupul Oponenţă a proiectului vor cere în instanţă, din nou, anularea autorizaţiei de construire, intenţionând să atace şi hotărârea de Consiliu General prin care s-a aprobat bugetul Capitalei pe 2013, care priveşte şi banii alocaţi pentru această lucrare.
Lucrările se bazează pe documentaţii anulate în instanţă
Victor Rausse, reprezentant al Grupului de Oponenţă a explicat că lucrările au fost reîncepute în baza autorizaţiei de construire cu numărul 244/12.08.2013, emisă în regim de urgenţă, în situaţia în care o autorizaţie cu acelaşi obiect de activitate, cu numărul 209/21.06.2010, a fost deja anulată în justiţie prin Hotărârea Judecătorească nr. 3034/11.07.2012.
Mai mult, noua autorizaţie de construire se bazează pe un Plan Urabnistic Zonal suspendat şi el în instanţă prin Hotărârea Judecătorească nr. 1062/27.02.2013.
De asemenea, Victor Rausse atrage atenţia asupra faptului că, deşi Legea 50/1991 permite emiterea unor autorizaţii de construire în regim de urgenţă, în baza căreia avizele pot fi obţinute ulterior, în acest caz nu a fost vorba de nicio situaţie de urgenţă, precum vreun cutremur, incendiu sau alte cazuri excepţionale.
Proiectul nu rezolvă problema traficului
Unul dintre motivele pentru care grupul de oponenţi consideră că proiectul viciază vieţile bucureştenilor este afluxul imens de maşini care este adus în centrul Capitalei de acest drum: „Nu e nevoie de construirea acestui colos, cu şase benzi, care să aducă traficul în centru“, consideră Victor Rausse. De asemenea, oponenţii proiectului au explicat că lucrarea are la bază un model revolut, prin construirea unui drum care traversează oraşul prin centru, în loc să se bazeze pe construirea de inele de trafic concentrice, cum recomanda şi Studiul „JICA“, realizat de specialiştii japonezi pentru Bucureşti în anul 2000.
„Drumul va conduce tot traficul spre centrul Capitalei, deoarece şoferii care vin de pe A1 şi de pe şoseaua de centură vor trece prin zona Unirii, spre autostrada Bucureşti – Constanţa. De asemenea, drumul va crea o descărcare majoră pe şoseaua Virtuţii, un drum important care leagă Drumul Taberei de nordul Capitalei.“, a explicat Rausse.
Potenţialul pericol asupra apei potabile
Totodată, cetăţenii au spus că această şosea care prevede trei benzi pe fiecare sens trece la doar şapte metri de uzina de apă de la Roşu şi la 60 de metri de bazinele de apă care alimentează în proporţie de 33% Bucureştiul cu apă potabilă, în urma traficului intens, cantitatea enromă de noxe şi praf ar urma să ajungă în bazinele care nu sunt acoperite.
Costuri prea mari
Al treilea motiv este costul exorbitant al proiectului, consideră cetăţenii din Grupul de Oponenţă. În bugetul pe 2013 s-au alocat pentru această lucrare 30 milioane lei. Valoarea totală a proiectului este de 138 milioane de euro. Membrii grupului consideră că există alternative mult mai ieftine pentru rezolvarea problemelor de trafic din zonă, precum penetrarea bulervardelor Timişoara- Peciziei- Giuleşti-Ghencea până la Centură sau prelungirea metroului de la staţia Preciziei la platforma comercială Militari.
De asemenea, sume mari de bani vor fi cheltuite şi cu relocarea instalaţiilor uzinei de apă Roşu: „Apa Nova abia aşteaptă acest proiect ca să-şi reînnoiască instalaţiile pe banii noştri“, a spus Victor Rausse.
Grupul de oponenţă: „Este o mega-afacere imobiliară“
Din aceste motive, grupul de oponenţă interpretează continuarea lucrărilor ca pe o manevră politică: „O analiză a acţiunilor primarului Sorin Oprescu şi a întregului aparat decizional din primărie ne conduce în mod logic la ideea că, de fapt, în spatele acestui proiect se ascunde o mega-afacere imobiliară, o sifonare a banilor publici pentru anumite grupuri de interes şi decontarea unor facturi politice“, se precizează în comunicatul de presă emis de organizaţie.
Problema principală pe care membrii grupului o identifică în acest caz este modul în are conducerea primăriei nu respectă hotărârile judecătoreşti emise de Tribunalul Municipiului Bucureşti.
„Sunt convins că este vorba de un abuz în serviciu, pentru că Municipalitatea are experienţa a cel puţin patru procese în care instanţa a spus că autorizaţiile în regim de urgenţă se emit doar în regim de urgenţă, deci ar trebui să ştie cum se aplică legea“, a declarat Nicuşor Dan, preşedintele Asociaţiei „Salvaţi Bucureştiul“. De asemenea, el consideră că în absenţa unei bune funcţionări a instituţiilor de control, singura soluţie este sesizarea MCV-ului. Şi Victor Rausse a spus că, dacă lucrările nu vor fi oprite, vor mai mai departe cu sesizări la CEDO.
Precizăm, de asemenea, că în cazul în care lucrările vor fi întrerupte, reparaţiile vor fi făcute tot pe banii bucureştenilor.
Exproprierile
În ceea ce priveşte exproprierile, acestea vor fi făcute pe câteva sute de hectare, iar în privinţa sumei despăgubirilor, conform grupului de oponenţi, Sorin Oprescu a declarat că se va ridica la 80 de milioane de euro, deşi în alt document al primăriei este precizată suma de 250 de milioane de euro.
Mihai Daneş, primul locatar afectat de începerea lucrărilor aseamănă situaţia în care este acum cu cea în care s-a găsit cu zeci de ani în urmă, când a avut loc demolarea cartierului Uranus: „Este exact la fel, te trezeşti cu toate utilajele la poartă“. El a spus că va depune plângere penală la Primăria Sectorului 6.
Pe aceeaşi temă:
Ce şantiere ne aşteaptă în Capitală: autostradă supendată, drum expres, poduri, pasaje şi Esplanada
Drumul expres Ciurel-A1, suspendat în instanţă. Istoria unui megaproiect controversat
Autorizaţia de construire pentru pasajul suprateran de la Ciurel a fost anulată în instanţă