FOTO Schimbarea la faţă a trenurilor sovietice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Prima garnitură modernizată la Paşcani, în primăvara anului trecut. FOTO Andrei Rizescu
Prima garnitură modernizată la Paşcani, în primăvara anului trecut. FOTO Andrei Rizescu

În 40 de zile o garnitură CFM trece prin şapte hale la uzina  Remar Paşcani. Trenurile sovietice sunt reutilate în proporţie de 95% cu echipamente noi.

Sâmbătă, ora 11.00. Pe peronul gării din Paşcani zeci de oameni forfotesc pe lângă trenul de Suceava, oprit la prima linie. Vagoanele sunt vechi şi ponosite, iar iluzia confortului din compartimente e imprimată cu alb, în cifre de 1 şi de 2, pe vopseaua albastră cu pete de rugină. Cum traversezi cele cinci linii, dai în halele de la Remar Paşcani, firma contractată de ÎS Calea Ferată din Moldova să ne modernizeze trenurile. Deocamdată, un prim set de cinci garnituri sovietice a câte patru vagoane, vechi de peste trei decenii.

Modernizare într-un kilometru de cale ferată 

De la intrarea pe poarta uzinei şi până când iese schimbat la faţă şi cu dotările tehnice la zi, trenul moldovenesc parcurge 1,2 kilometri prin şapte hale, în 40 de zile. În prima hală muncitorii verifică, teoretic, vechile echipamente electrice. Practic, le aruncă. Apoi trenul intră într-o altă încăpere, unde fiecare vagon e dezasamblat şi recarosat. În cel de-al treilea hangar au loc operaţiunile de sablare, unde este înlăturată rugina şi fiecare vagon e curăţat de praful şi molozul adunate în operaţiunile anterioare. Ulterior, garnitura intră în hala de grunduire şi vopsire. După care trenul ajunge în a cincea hală, de asamblare, unde vagoanele sunt recompartimentate.

În următoarea „staţie“ lucrătorii feroviari pun seturile noi de roţi, cu osii fabricate şi ajustate pe loc astfel încât să se potrivească pe căile noastre ferate cu ecartament larg. Destinaţia finală a trenului e hala de probe, unde inspectorii fac ultimele verificări şi ajustări, înainte să fie trimis peste Prut. „Am vândut vagoane din Belgia până în Africa de Sud. Singura particularitate la dumneavoastră e temperatura minimă. În România aceasta e de -25 de grade Celsius. În Moldova ajunge la -35 de grade Celsius. Am comandat echipamente speciale, din Ucraina, care rezistă la asemenea temperaturi, dar sunt şi mai scumpe. E vorba în special de componentele electronice“, susţine Iulian Cristea, directorul tehnic al Remar.

Trenuri de vânzare 

Pe lângă partea electronică, trenurile se aleg cu motoare Volvo, cu care ating 120 km/h, fotolii noi, uşi şi lifturi electro-mecanice pentru accesul oamenilor cu dizabilităţi. „Contractul pentru procurarea echipamentelor noi şi cel de asamblare sunt diferite. Până în mai vor fi modernizate cinci trenuri. Urmează alte zece, însă nu avem bani pentru ele. Intenţia noastră este să vindem din primele trenuri către în alte state CSI, precum Ucraina şi Kazahstan“, spune directorul CFM, Vitalie Strună. El a mai precizat faptul că uzina Remar Paşcani, partenerul proiectului, e plătită numai pentru dezmembrarea, reasamblarea şi utilarea vagoanelor, încasând pentru manoperă 5% din costul total.

Economie la motorină 

Modernizarea unui tren la Paşcani ajunge la 2,3 milioane de euro. Cea mai ieftină ofertă pentru un tren nou a venit din Polonia şi era de 6 milioane de euro pentru trei vagoane. Potrivit ministrului Transporturilor Anatol Şalaru, trenul modernizat la Remar, al cărui motor de 700 CP consumă circa 26 de litri de motorină la fiecare oră de funcţionare, e mult mai economic decât cele anterioare. „Am calculat că vom economisi minim 3-4 milioane de lei pe an, numai de la consumul de motorină, ulei şi întreţinere. În trenul vechi, o cursă dus până la Ocniţa aducea pierderi de 10.000 de lei. Motorina, uleiul şi celelalte lichide tehnice curgeau peste tot, iar trenul se strica în permanenţă“, a spus oficialul.

Operaţiune de transformare a rablelor CFM în trenuri moderne e desfăşurată de circa 400 de angajaţi. Unii taie-n caroserie, scot firele electrice vechi şi demontează tot. Alţii sablează, vopsesc, coc bare lungi de metal la 900 de grade Celsius, pe care le rulează ca pe covrigi, pe nişte tamburi speciali, în arcuri de tren, potrivesc osiile, montează scaune, uşi, ferestre, sisteme de ventilare şi meşteresc toate subansamblele de tracţiune, electrice şi electronice. Chiar şi sâmbătă. Totul, astfel încât primul tren modernizat la Paşcani să oprească la Gara Chişinău în această lună, iar ultimul din seria de cinci să treacă Prutul în luna mai. 

Modernizările, pe scurt

  • Fiecare tren modernizat poate fi exploatat 18 ani;
  • Cablurile dintr-un vagon au o lungime totală de patru kilometri;
  • Roţile sunt încălzite la 290 de grade, pentru recalibrare;
  • Un tren nou are patru toalete. Una e pentru invalizi;
  • Cabina mecanicului e fabricată din plastic gros, carbon şi fibră de sticlă;
  • Pe fiecare vagon e aplicat un strat de 2 milimetri de vopsea;
  • Vopseaua exterioară e rezistentă la zgârieturile făcute de crengi;
  • Bughiurile sunt decupate prin laser;
  • Trenul renovat atinge o viteză maximă de 120 km/h;
  • Scaunele au fost proiectate astfel încât să nu poată fi dezmembrate.
Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite