Peste 40 de milioane de euro pentru ”Transalpina de Apuseni”, drumul spectaculos ce va fi modernizat din fonduri europene

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Drumul judeţean ce face legătura dintre zona Aiud – DN1 – viitoarea autostradă Sebeş-Turda şi Munţii Apuseni – Bucium sat – DN74, tronson cunoscut şi ca „Transalpina de Apuseni”, va costa peste 44 de milioane de euro, potrivit documentaţiei tehnico-economice.

În şedinţa Consiliului Judeţean din 10 octombrie, intră la aprobare atât protocolul de colaborare cu comunele de pe traseul drumului ce va fi modernizat cu fonduri europene, cât şi detaliile economice şi tehnice ale proiectului. 

Lungimea drumului propus pentru modernizare, DJ 107 I: Aiud (DN1) – Aiudul de Sus -Rîmeţ – Brădeşti – Geogel – Măcăreşti – Bîrleşti Cătun – Cojocani – Valea Barnii – Bârleşti – Mogoş – Valea Albă – Ciuculeşti – Bucium – Izbita – Coleşeni – Bucium Sat – DN 74 (Cerbu),  este de 78,48 de km, iar suma estimată depăşeşte 44 de milioane, faţă de cea estimată iniţial, de 23 milioane lei. Lucrările ar urma să fie finalizate în termen de doi ani.

Proiectul de modernizare va fi promovat pentru finanţare în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2014-2020. Va fi implementat în comun, printr-un parteneriat ce va fi încheiat între Judeţul Alba prin Consiliul Judeţean Alba – lider de proiect şi Municipiul Aiud prin Consiliul local al municipiului Aiud, Comuna Bucium prin Consiliul local al comunei Bucium, Comuna Mogoş prin Consiliul local al comunei Mogoş, Comuna Ponor prin Consiliul local al comunei Ponor şi Comuna Rîmeţ prin Consiliul local al comunei Rîmeţ .

Potrivit indicatorilor economici din documentaţie, valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA): 196.502.026,17 lei, echivalent 44.357.116,53 euro, din care lucrări de construcţii-montaj (inclusiv TVA) 171.318.279,85 lei, echivalent 38.672.297,94 euro. Durata de execuţie estimată este de 48 de luni. Lungimea totală a drumului ce va fi modernizat este de 78,42 km, pe care vor fi făcute construcţii-montaj: şanţuri de pământ (16.255 m), şanturi de beton (74.105 m),  rigolă ranforsată (3.525 m), parapet metalic (28.010 m), consolidări (ziduri de sprijin, zid de gabioane, fundaţii adâncite parapet) – 23.205 m.

drum apuseni florin radulescu

Pe lângă potenţialul turistic al traseului ce include zonele pitoreşti de munte, reabilitarea acestui drum ar reprezenta încă o variantă de acces mai uşor între zona celui mai aglomerat drum naţional din judeţul Alba şi ieşirea spre Abrud, Cîmpeni, Arieşeni. Şoseaua este asfalată la extremităţi, respectiv între Aiudul de Sus şi mijlocul pădurii Sloboda (7 kilometri) şi între DN74 şi Mogoş (23 kilometri). Proiectul prevede şi modernizarea străzii Avram Iancu din Aiud, care asigură legătura din centrul oraşului cu drumul judeţean. Pentru locuitorii din Rîmeţ şi Ponor, acest drum este singura soluţie sigură de a avea acces spre Alba Iulia. O călătorie între Ponor şi reşedinţa judeţului durează în prezent circa oră şi jumătate, în condiţiile în care chiar dacă este pietruit, drumul se prezintă în condiţii bune.

image

În afara beneficiilor pentru locuitorii zonei, modernizarea şoselei ar permite şi accesul facil al turiştilor. În prezent doar cei care cunosc zona şi deşin maşini de teren se încumetă să meargă pe aici, chiar dacă frumuseţea Munţilor Apuseni este cunoscută. Pădurea Sloboda este prima rezervaţie naturală întâlnită pe acest drum. Zona este o arie protejată de interes naţional de tip botanic. Se află în partea vestică a Aiudului, pe dealurile din partea estică a Munţilor Trascăului, între aceştia şi culoarul Mureşului şi se întinde pe o suprafaţă de 20 hectare. Aria protejată reprezintă un relief variat (văii, versanţi abrupţi, luminişuri, pajişti), acoperit în cea mai mare parte cu vegetaţie forestieră, alcătuită din specii arboricole în amestec de stejar sau carpen şi specii de conifere în partea superioară a dealului.

drum apuseni

De-a lungul drumului se află Cheile Mănăstirii, Cheile Geogelului, Cheile Râmeţului, cu pereţi abrupţi ţi vârfuri ascuţite. De asemenea, pe drum sunt numeroase zone de belvedere care oferă privelişti până spre Retezat, Şureanu sau Muntele Mare. Folosind alte drumuri se poate coborî până la Sălciua, cu legătură spre drumul naţional 75. Turda – Cîmpeni. De altfel, din Ponor imaginea cea mai frumoasă este spre Muntele Mare şi culmea Bedeleu, care străjuieşte zona Sălciua – Poşaga. Scopul proiectului este îmbunătăţirea accesului în zona de nord, nord-vest a judeţului Alba, pentru dezvoltare economică, socială şi a turismului inter-regional. Acesta priveşte reabilitarea infrastructurii de transport a DJ pe o lungime de 76,54 km, de la Aiud (DN1), km 0 până la intersecţia cu drumul naţional 74 (Cerbu).

Citiţi şi:

Misterul tăbliţelor de la Sinaia. Teoriile care privilegiază falsul ordinar în dauna cronicii originale a istoriei dacilor

Ce sunt marcajele turistice şi care este semnificaţia lor. Cum sunt clasificate traseele montane

Cazare în condiţii ca acum 100 de ani într-o locuinţă tradiţională din Apuseni. Experimentul realizat de o familie din Bucureşti în satul Cheia din Alba

Ferma de măgăriţe din Apuseni, afacerea de succes cu lapte ce se vinde cu 100 de lei litrul

Cum se obţine cel mai bun vin în gospodărie. Producătorii sunt încântaţi de calitatea strugurilor făcuţi în 2016

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite