EVALUĂRI NAŢIONALE 2014 / DEZBATERE Elevii de gimnaziu, educaţi pe româneşte, testaţi pe altă limbă
0Testele de la evaluările naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, care încep miercuri, îi vor pune în dificultate pe elevi, susţin dascălii: timpul alocat nu este suficient şi, în plus, modelele nu seamănă cu ceea ce se predă la clasă.
Miercuri se dă startul la evaluările naţionale pentru toţi elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a.
Astfel, în premieră, aproape 600.000 de copii vor da testele de verificare a competenţelor, construite după modelul internaţional.
Mai exact, peste 202.000 sunt elevi la clasa a II-a, peste 193.000 învaţă în clasa a IV-a şi peste 197.000 sunt în clasa a VI-a, potrivit datelor Ministerului Educaţiei.
Asta, în condiţiile în care România este în jumătatea de jos a clasamentelor mondiale la testele de citit, matematică şi ştiinţe, aplicate atât elevilor de clasa a IV-a şi a VIII-a (PIRLS şi TIMSS 2011), cât şi celor de 15-16 ani (PISA 2012).
Însă, modelele publicate încă de la finele lunii martie de Ministerul Educaţiei prezintă câteva probleme, chiar dacă sunt utile pentru exerciţiu, susţin dascălii.
Aceştia atrag atenţia că elevii nu vor avea timp să rezolve în 25 de minute, respectiv 60 de minute, testele pentru evaluările naţionale. În plus, stilul în care sunt realizate acestea nu este tocmai similar cu ceea ce se predă la clasă, spun învăţătorii şi specialiştii în educaţie, deoarece testele combină informaţiile de la mai multe materii.
De altfel, ministrul Remus Pricopie a decis luna trecută să amâne aceste evaluări cu aproape o lună, până pe 28 mai, tocmai pentru ca elevii să aibă timp să parcurgă la clasă noile modele, inclusiv cele suplimentare publicate ulterior.
Timp insuficient, texte cu impact emoţional puternic
„Copiii nu se descurcă în 60 de minute, nu e vorba că nu citesc, numai că pentru a pătrunde esenţa textului, trebuie să-l parcurgă de câteva ori. Copilul trebuie să înţeleagă şi mesajul artistic, cum este cazul la textul cu ceasornicarul de la clasa a II-a. Ca să pătrunzi esenţa acestui text, trebuie mult exerciţiu, ori în manualele copiilor textele sunt scurte şi prelucrate, pierd din calitatea artistică“, a explicat învăţătoarea Cornelia Popa, de la Şcoala 194 din Capitală, invitată la Adevărul Live.
Mai mult, textele alese nu sunt cele mai fericite, iar multe din întrebări nu se referă la esenţa textului, adaugă învăţătoarea, de asemenea vicepreşedinte la Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ.
Spre exemplu, textul de la clasa a IV-a la Română are o mare problemă, Este vorba de povestea unei fetiţe ai cărei părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate, ceea ce, spune dascălul, afectează emoţional un copil care se află în această situaţie şi dă acest test. „E un şoc emoţional din care poate nu îşi revine să mai apuce să răspundă la întrebări“, atrage atenţia Popa.
Întrebări-capcană la matematică
Pe de altă parte, la matematică, testul de la clasa a II-a nu este foarte greu, numai că unele noţiuni sunt introduse abia anul acesta. „Mai sunt şi unele întrebări capcană, cum ar fi cerinţa a patra, unde copilul este întrebat câte pagini sunt de la 97 la 100, răspunsul natural ar fi 3, dar «până la» nu include şi 100“, exemplifică învăţătoarea. Ea spune că aceste teste reprezintă mai mult o abordare anticipată a unei programe viitoare.
Nici pentru cei de clasa a VI-a nu e foarte simplu, unde se testează inclusiv matematica şi ştiinţele naturii. „Testul de la clasa a VI-a mi se pare destul de dificil pentru elevi, nu ştiu dacă vor fi în stare să rezolve astfel de exerciţii“, a spus şi profesoara de biologie Angelica Mihăilescu, de la Colegiul Naţional „George Coşbuc“ din Capitală, invitată de asemenea la Adevărul Live.
Profesoara a explicat că genul acesta de exerciţii se fac şi la clasă, dar mai rar, nu în fiecare zi. „Avem practic nişte modele internaţionale de testare aplicate pe un sistem românesc de predare“, a concluzionat Mihăilescu.
Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, chiar a anunţat de la începutul anului şcolar că acest model de testare interdisciplinară copiază tipicul testelor internaţionale, în ideea de a îmbunătăţi rezultatele ţării noastre la testele internaţionale PISA. Cu alte cuvinte, elevii trebuie învăţaţi să gândească şi să aplice materia învăţată la ore din clasele mici şi să poată corecta pe parcurs acolo unde au probleme.
Nu evaluăm competenţa într-o limbă străină. În acest an, încercăm la testul de clasa a VI-a, este prima dată când facem aşa ceva. Dar nu este un examen, ci un test. În mod normal, la examenul de clasa a VIII-a trebuia să fie şi limba străină. Remus Pricopie, Ministrul Educaţiei
Ce presupun testele de evaluare a competenţelor
În cadrul evaluării la clasa a II-a, testul de evaluare a competenţelor de receptare a mesajelor citite şi testul de evaluare a competenţelor de producere a mesajelor scrise se desfăşoară în aceeaşi zi, cu o pauză de 10 minute între ele.
Evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a IV-a presupune un test pentru evaluarea competenţelor de înţelegere a textului scris în limba română şi un test pentru evaluarea competenţelor de matematică.
Iar evaluarea competenţelor fundamentale la finalul clasei a VI-a constă în susţinerea unui test pentru evaluarea unor competenţe specifice ariei curriculare „Limbă şi comunicare”, respectiv a unui test pentru evaluarea unor competenţe specifice ariei curriculare „Matematică şi Ştiinţe ale naturii“.
Fiecare test este elaborat pentru a putea fi rezolvat în 25 de minute la clasa a II-a şi în 60 de minute la clasele a IV-a şi a VI-a, susţin oficialii.
Calendarul evaluărilor
- 28 mai 2014: evaluare naţională, IV - Limba Română
- 29 mai 2014: evaluare naţională, IV - Matematică
- 30 mai 2014: evaluare naţională, IV - Limba maternă
- 2 iunie 2014: evaluare naţională, II - Scris-citit, Limba română
- 3 iunie 2014: evaluare naţională, II - Scris-citit, Limba maternă
- 4 iunie 2014: evaluare naţională, II - Matematică
- 5 iunie 2014: evaluare naţională, VI - Limbă şi comunicare
- 6 iunie 2014: evaluare naţională, VI - Matematică şi Ştiinţe ale naturii
În urmă cu aproape o lună, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a anunţat că Evaluările Naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, programate să aibă loc începând cu 6 mai, au fost amânate cu o aproape o lună. Astfel, elevii vor fi supuşi testărilor începând cu 28 mai, începând cu cei din clasa a IV-a.
Remus Pricopie a precizat că evaluările au fost mutate cu aproape o lună pentru ca elevii să aibă timp să se familiarizeze cu aceste teste, pentru că sunt pe model internaţional. În total, în jur de 594.000 de elevi învaţă acum în clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a şi ar trebui să se prezinte la aceste evaluări, organizate în premieră la nivel naţional.
Acesta a mai spus că prelungirea termenului a fost necesară şi pentru ca modelele publicate la finele lunii martie de minister să ajungă „până în ultima clasă din România“, iar fiecare elev să consulte împreună cu profesorul cel puţin un astfel de model.
Asta în condiţiile în care învăţătorii şi profesorii au atras atenţia că nu sunt întrebări şi abordări discutate în mod curent la ore în sistemul românesc de învăţământ şi, ca atare, mulţi elevi nu se vor încadra în timpul scurt alocat fiecărui test. Mai exact, cei de clasa a II-a vor avea 25 de minute pentru fiecare test, iar cei de a IV-a şi a VI-a au la dispoziţie câte o oră.
Fără note şi clasamente
Ministrul a susţinut însă ieri că testele sunt de nivel mediu şi seamănă cu evaluările internaţionale, cum e PISA, care se practică de 30 de ani în lume şi la care România participă din anul 2000, pe bază de eşantion.
Acesta a reiterat faptul că nu vor fi puse note în catalog, nici nu se vor afişa clasamente, ci „vor fi stabilite niveluri de performanţă, cât de bine ştiu elevii să citească sau să folosească numerele, spre exemplu“, urmând ca rezultatele să fie discutate la clasă, cu părinţii şi în Consiliul profesoral.
Pe aceeaşi temă:
Modele de teste suplimentare pentru evaluările naţionale prin care vor trece elevii de la clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a
Ministerul Educaţiei a publicat modele de teste suplimentare pentru a-i ajuta pe elevii de clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a să se pregătească mai bine de evaluările naţionale care vor avea loc începând cu 28 mai, cu o amânare de aproape o lună.
Ministrul Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, a anunţat joi că Evaluările Naţionale la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, programate să aibă loc începând cu 6 mai, au fost amânate cu o aproape o lună. Astfel, elevii vor fi supuşi testărilor începând cu 28 mai, începând cu cei din clasa a IV-a.
Toţi elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a vor trece în perioada 6-29 mai prin prima evaluare organizată la nivel naţional, cu teste care combină informaţiile de la mai multe materii şi îi pun pe elevi să gândească, un model diferit de examenele de până acum. Despre modelele publicate de oficiali am discutat cu învăţători şi profesori la Adevărul Live.
Rezultatele de la simularea Evaluării Naţionale 2014, cauze şi soluţii, la Adevărul Live
Aproape 70% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au reuşit să ia nota 5 la simularea de la Matematică pentru Evaluarea Naţională 2014. Dacă luăm în considerare şi rezultatele de la Română, mai puţin de jumătate au obţinut medii peste 5 la acest test. Despre rezultatele acestea am discutat la Adevărul Live cu profesorii Ecaterina Stanca şi Ştefan Vlaston.
Doar 48,8% dintre elevii prezenţi au obţinut medii peste 5 la examenele din cadrul simulării naţionale la clasa a VIII-a, respectiv 66,95% la Limba română şi doar 30,4% la Matematică. Ministerul Educaţiei a dispus implementarea mai multor măsuri pentru remedierea situaţiei, cum ar fi ore de pregătire în şcoli.
Dezastru la simularea Evaluării Naţionale
Singurul lucru bun: începem să ştim cum stăm, nu ne mai amăgim cu ipocrizii, mistificări şi minciună. Cu camere de supraveghere video, cu profesori supraveghetori speriaţi de intervenţia SRI şi a parchetelor, iată că aflăm care este realitatea: dezastru.
Azi elevii de clasa a VIII-a din toată ţara au trecut prin simularea examenului de Limba şi literatura română de la Evaluarea Naţională. La Adevărul Live, profesoara Iulia Pop de la Colegiul „Sf. Sava” a arătat cum ar trebui rezolvate subiectele primite la testul de azi şi cum să se pregătească pentru examenul propriu-zis din iunie. Peste 95% din elevii Capitalei au dat simularea, despre care susţin că a fost mai uşoară decât se aşteptau.
SUBIECTE EVALUARE NAŢIONALĂ 2014 VIDEO Rezolvarea subiectelor de la simularea la Matematică
Miercuri, elevii de clasa a VIII-a din toată ţara au trecut prin simularea examenului la Matematică pentru Evaluarea Naţională, al doilea test după cel de la Română, de ieri, care le-a adus subiecte neaşteptat de uşoare. Profesoara Anca Davidescu de la Colegiul „George Coşbuc” din Capitală a rezolvat la tablă subiectele de la matematică la Adevărul Live. Prezenţa elevilor la simularea din Bucureşti a fost de peste 95%.
EVALUARE NAŢIONALĂ 2014 Elevii au răsuflat uşuraţi după prima simulare
Elevii de clasa a VIII-a au trecut cu bine de prima simulare pentru Evaluarea Naţională, după ce subiectele de ieri de la Română au fost neaşteptat de uşoare. Aşa susţin atât copiii, cât şi profesorii, care se aşteaptă la note mari. Astăzi are loc simularea la Matematică.
EVALUARE NAŢIONALĂ 2014 Examen mai greu la simularea de la Matematică
Testul de miercuri de la Matematică a fost un semnal de alarmă pentru unii elevi de clasa a VIII-a, mulţi considerând că subiectele au fost mai grele decât se aşteptau. Profesorii spun că problemele puteau fi rezolvate într-o oră de un elev mediu.