Admiterea la liceu şi abandonul şcolar

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

S-au anunţat rezultatele admiterii la liceu pe ţară. Dincolo de mediile de admitere mult peste realitatea din şcoli (e suficient să amintim că 38% dintre candidaţi au avut medii între 9-10), să vedem care este situaţia abandonului şcolar, aşa cum rezultă din cifrele oficiale.

Numărul de locuri în clasa a IX-a, 183.342, era menit să acopere toată cohorta de absolvenţi de clasa a VIII-a, putem deci accepta că acesta este numărul absolvenţilor de clasa a VIII-a.

La Evaluarea Naţională s-au prezentat doar 161.724, iar la repartiţia computerizată 145.896.

Diferenţa de la 183.342 la 145.896, adica 37.456, (20,5%), reprezintă abandon şcolar la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a.

La fel s-a întâmplat şi în anii precedenţi, iar acest abandon creşte după primul trimestru al anului şcolar, când o parte dintre elevii navetişti constată că efortul şi cheltuielile depăşesc potenţialul lor şi al familiilor.

În plus, examenul de bacalaureat mai pretenţios, pe care-l promovează 45-50% dintre elevi, îi descurajează să facă patru ani efortul de a urma cursuri liceale, cu rezultate îndoielnice.

Filiera tehnologică nu asigură cursanţilor învăţarea temeinică a unei meserii, pentru că trebuie să facă faţă unor întreite sarcini de învăţare: curricula teoretică generală, curricula tehnică teoretică şi instruirea practică.

Prima sacrificată a fost instruirea practică, aşa că şansa ca piaţa muncii să le valorizeze diplomele obţinute astfel sunt minime. Angajatorii privaţi nu se uită ce diplome ai, se uită la ce ştii să faci, pentru a le genera profit.

Şi cifrele prezentate de Ministerul Educaţiei sunt măsluite.

Dintre cei 145.896 de candidaţi, 145.392 (99,65%) au fost repartizaţi conform uneia dintre opţiunile exprimate, în timp ce alţi 504 candidaţi nu au putut fi repartizaţi, deoarece nu au completat suficiente opţiuni care să permită încadrarea lor în vreo unitate de învăţământ. 74.849 (51,48%) de candidaţi au ales filiera teoretică, iar 70.543 (48,52%) au ales filiera tehnologică”, spune comunicatul Ministerului Educaţiei.

Cum locurile din filiera teoretică şi vocaţională se ocupă, de regulă, în totalitate, cele 37.456 de locuri neocupate sunt în filieră tehnologică, la Licee şi Colegii Tehnice.

În concluzie, raportarea trebuia făcută la numărul de locuri disponibile, 183.342, adica 38%.  S-au ocupat 41% filiera teoretică, 38% filiera tehnologică, iar 21% au rămas neocupate, în mod sigur în filieră tehnologică.

În aceste condiţii, aproximativ 2400 de posturi normate la liceu, dispar, din lipsa de elevi, deci de clase.

Dincolo de abandonul şcolar, foarte mare, remarcăm şi prăpastia dintre şcoală şi piaţa muncii, pentru că oferta de joburi este majoritar pentru filiera tehnologică, 75%.

Alături de situaţia de la Bacalaureat, situaţia de la admitere, grevată de un abandon şcolar de 21%, ne demonstrează impasul major în care se află învăţământul românesc.

Fără măsuri drastice, de genul trecerii clasei a IX-a la gimnaziu, introducerea examenului de admitere la liceu şi reinventarea şcolii profesionale, imediat după gimnaziu, riscăm să nu putem îndeplini obiectivele Europa 2020, iar economia României să fie grav afectată, din lipsa forţei de muncă calificată. 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite