VIDEO Ministrul delegat Dan Şova: „Vom rezilia contractul cu Bechtel pe 30 aprilie. Autostrada Transilvania se va termina printr-un parteneriat public-privat“

VIDEO Ministrul delegat Dan Şova: „Vom rezilia contractul cu Bechtel pe 30 aprilie. Autostrada Transilvania se va termina printr-un parteneriat public-privat“

Ministrul delegat Dan Şova a declarat că statul nu mai are bani pentru Autostrada Transilvania

Ministrul delegat Dan Şova a declarat joi, la Cluj-Napoca, într-o conferinţă de presă, că va  dispune o anchetă privind modul în care au fost cheltuiţi banii pentru Autostrada Transilvania. Acesta a spus că pentru autostradă s-au alocat 2 miliarde de euro şi că abia s-au făcut 52 de kilometri cu 1,4 miliarde de euro.

După ce a vizitat pe centura Vâlcele- Apahida, supranumită şi „centura de diamant“, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes naţional şi investiţii străine, Dan Şova, a declarat, într-o conferinţă de presă, că va fi reziliat contractul cu firma Bechtel la sfârşitul lui aprilie. Iar Autostrada Transilvania va fi finalizată cu bani de la investitori privaţi.

„Trei mari investitori s-au arătat interesaţi să continue şi să finalizeze lucrările la Autostrada Transilvania. Nu pot să vă spun cine sunt cei trei şi în ce condiţii se va încheia parteneriatul cu cei, ci doar că această autostradă se va finaliza doar printr-un parteneriat public-privat deoarece statul nu mai are bani“, a susţinut Şova.

El a subliniat faptul că autorităţile române au achitat, săptămâna trecută, o datorie de 50 de milioane de euro pe care statul o mai avea faţă de Bechtel, acea sumă fiind „un cadou de la domnul Boc“.

„Cei de la firma Bechtel au acceptat ideea încetării contractului, până în 30 aprilie încercăm să ajungem la o concluzie privind despăgubirile pe care le-ar datora statul român. Soluţia va fi supusă aprobării Guvernului, care va avea cuvântul final.

Dacă despăgubirile se vor situa în limite normale, atunci vom avea un acord, dacă nu, vom merge la arbitraj, dar oricum contractul va înceta… (…) veţi fi surprinşi cât de mici vor fi despăgubirile“, a adăugat ministrul.

Şova a afirmat că se doreşte încheierea contractului cu Bechtel pentru a face Autostrada Transilvania. Aceasta nu va putea beneficia de fonduri europene întrucât nu se află în reţeaua europeană de transport.

Investitorii privaţi care se vor obliga să termine autostrada vor decide dacă aceasta se va face de la Braşov la Borş sau de la Turda la Borş.

„Nu vă pot spune dacă va rămâne de la Turda la Braşov sau de la Braşov la Borş. În momentul în care intrăm în finanţări private trebuie ca aceia care investesc să decidă. Totul depinde de trafic. Pot să vă spun că eforturile Guvernului de a face acest proiect sunt clare. Putem face dezbateri tehnice, dar această autostradă poate fi făcută numai din fonduri private“, punctează Şova.

Anchetă privind cheltuirea banilor

Ministrul Transporturilor, Dan Şova, a anunţat, joi, 28 martie, la Cluj-Napoca că va fi anchetat modul în care au fost cheltuiţi cei 1,4 miliarde de euro pentru construirea a 52 de kilometri din Autostrada Transilvania.

Cu 2,2 miliarde de euro trebuia să terminăm toată autostrada, dar cu 1,4 miliarde de euro am făcut numai 52 de kilometri. Cu 1,4 miliarde de euro trebuia să se termine autostrada de la Turda la Borş. Voi cere o analiză a corpului de control al primului ministru şi, dacă acest control nu va da rezultate pozitive, vom sesiza instituţiile statului pentru a-i găsi pe vinovaţi.

Va trebui ca instituţiile statului să ne spună cum s-au cheltuit 1,4 miliarde de euro. Este un lucru care va trebui explicat, după data de 30 aprilie când expiră contractul cu Bechtel“, a declarat ministrul.

Despre Autostrada Transilvania

Proiectul Autostrăzii Transilvania, de la Braşov la Borş, a fost aprobat în anul 2003. A început un an mai târziu în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Becthel. Termenul de finalizare a celor 415 kilometri de la Braşov la Borş era cel târziu anul 2012.

Acest proiect s-a derulat într-un ritm foarte lent din cauza numeroaselor dispute politice. Din cei 415 kilometri sunt făcuţi doar 52.

citeste totul despre: