McDonald’s oferă cazare gratuită angajaţilor, grupul se confruntă cu o criză de personal. Ce beneficii mai oferă multinaţionalele angajaţilor în regiune
0McDonald’s, cunoscută mai mult pentru salariile mici decât pentru pachetele generoase de stimulente, se confruntă cu un deficit atât de mare de personal în Ungaria încât oferă cazare gratuită angajaţilor din afara localităţilor unde se află restaurantele companiei, scrie Bloomberg.
Oferta de cazare, un beneficiu rar în cele peste 100 de ţări unde fast-food-ul vinde Big Mac-uri şi Happy Meal-uri, este doar unul dintre stimulentele cu care angajatorii din Europa de Est încearcă să îi atragă pe angajaţi.
Alţi angajaţi care primesc beneficii sunt casierii care lucrează la Lidl în Praga şi dezvoltatorii de software din Bucureşti.
Forţa de muncă, bătaie de cap pentru angajatori
Europa de Est, considerată în trecut o regiune cu forţă de muncă ieftină, a devenit o bătaie de cap pentru angajatori.
Îmbătrânirea populaţiei, aversiunea faţă de imigraţia masivă şi exodul a milioane de oameni în ţări europene mai bogate au lăsat mii de posturi neocupate şi au dus la creşterea salariilor. Aceste tendinţe au mărit costurile pentru companii şi riscă să ducă la scăderea investiţiilor în economie.
„Deficitul de forţă de muncă provoacă insomnie directorilor din Europa de Est. Prima întrebare pe care şi-o pun investitorii înainte de a veni aici este dacă vor fi capabili să găsească suficienţi angajaţi pentru ca afacerea lor să funcţioneze“, a spus Robert Bencze, director în domeniul resurselor umane la PricewaterhouseCoopers.
Deficitul de forţă de muncă se înrăutăţeşte într-un ritm alarmant. Numărul posturilor neocupate a crescut în Cehia cu 166% în ultimii doi ani, la circa 110.000, şomajul din această ţară fiind printre cele mai scăzute din UE.
În Letonia, ponderea s-a triplat în ultimul an, iar în Polonia s-a dublat, începând din decembrie.
Cazul Lidl în Cehia
În încercarea de a ocupa posturile libere, McDonald’s a oferit cazare gratuită doritorilor, prin intermediul publicităţii în ziare. Compania a refuzat să comenteze, în afară de un comunicat publicat în luna mai.
Deficitul de forţă de muncă nu este limitat doar la restaurante.
Lidl a majorat salariile cu 25% în Cehia şi cu 20% în Ungaria. Inginerii software din România sunt atraşi cu vouchere pentru sălile de fitness şi centre de spa.
Slovacia are criză în sectorul auto
În Slovacia, care fabrică cele mai multe automobile pe cap de locuitor din lume, PSA Peugeot Citroen angajează români, sârbi şi unguri, dar majoritatea personalului este format din localnici, a declarat anul trecut directorul pentru resurse umane Lubomir Kollar.
Companiile trebuie să ofere pregătire şi cazare pentru a atrage mai mulţi muncitori, a declarat în august Jan Pribula, directorul Asociaţiei pentru Industria Auto.
Kia Motors este un alt exemplu. Fabrica din Zilina, din nordul Slovaciei, se îndreaptă spre un nou an cu rezultate record, dar începe să simtă „un deficit real de forţă de muncă“, potrivit purtătorului de cuvânt, Jozef Bace.
„Tot mai mulţi solicitanţi nu au cunoştinţele necesare în industria auto şi deseori nu sunt interesaţi de un angajament pe termen lung. Mai recent, este greu de ocupat şi poziţii mai puţin calificate, cum sunt cele de pe liniile de asamblare şi de vopsitori“, a spus Bace.
Rezultatul este creşterea salariilor şi cheltuieli mai mari pentru companii.
Salariile brute din România au crescut cu 14% în iulie, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Creşteriile salariale sunt în multe cazuri peste cele ale eficienţei. În Lituania este anticipată o creştere anuală de 6,5% a salariilor până în 2019, dubla faţă de avansul productivităţii.
Ungaria, probleme cu lipsa de angajaţi
Costul pe angajat a crescut în Ungaria cel mai mult din Europa Centrală, în acest an, potrivit Morgan Stanley, şi nu a fost compensat de o productivitate mai mare, ceea ce contează foarte mult pentru avansul economic.
Reducerea disponibilităţii forţei de muncă pune în pericol investiţiile străine care au ajutat foste ţări comuniste ca Polonia şi Slovacia să înregistreze creşteri economice medii de circa 4% de la aderarea la UE în 2004, de peste două ori mai rapid faţă de statele occidentale.
Ungaria a pierdut recent un proiect în industria auto din cauza deficitului de forţă de muncă, afirma în august Mihaly Barga, ministrul Economiei, revistei Le Figaro, fără să menţioneze compania. „Este o problemă de cantitate şi calitate a forţei de muncă în Europa de Est. Acest lucru trebuie rezolvat în următorii câţiva ani, în caz contrar vor suferi investiţiile“, a spus Dirk Wolfer, purtător de cuvânt la Camera germano-ungară pentru industrie şi comerţ, care reprezintă companii precum Daimler şi Commerzbank.
Jaguar a ales Slovacia, Daimler face o nouă fabrică în Polonia
Deocamdată, companiile continuă să vină în regiune. Jaguar Land Rover are nevoie de 2.800 de muncitori pentru o nouă fabrică în Slovacia, care va începe activitatea în 2018. Recrutările nu vor începe în următoarele 12-18 luni, iar un purtător de cuvânt al Jaguar a spus că producătorul auto a fost asaltat de solicitări.
Mercedes, divizie a grupului Daimler, a anunţat în iulie că îşi va extinde capacitatea de producţie în Ungaria, cu 2.500 de posturi, până în 2020. Reprezentanţii companiei nu au răspuns întrebărilor legate de problema angajaţilor.
Europa de Est îşi păstrează încă avantajele. Salariile sunt o fracţiune din cele occidentale, chiar şi după creşterile recente. De asemenea, guvernele presează instituţiile educaţionale să se orienteze mai mult către cerinţele pieţei muncii.
Între timp, companiile ar putea fi nevoite să urmeze exemplul McDonald’s şi să devină creative în atragerea angajaţilor.