Un englez a făcut o misiune din îmbunătăţirea serviciilor medicale dintr-un spital românesc
0În vârstă de 77 de ani, englezul Patrick Colquhoun este cel de numele căruia se leagă primele investiţii importante din Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău.
A ajuns în România imediat după Revoluţie, când fiica lui, pe atunci în vârstă de 11 ani, a văzut un documentar despre orfelinatele din ţara noastră şi i-a cerut tatălui să îndindă o mână de ajutor.
“Se întâmpla în 27 ianuarie 1990, când împreună cu fiica mea urmăream la televizor un documentar despre România. La final, s-a întors spre mine şi m-a întrebat: Tată, ce ai de gând să faci? Cuvintele acelea mi-au rămas în minte, iar în luna septembrie, am reuşit să ne mobilizăm mai mulţi prieteni şi să venim în România, la Spitalul de Copii din Oradea, cu mai multe echipamente medicale. Fratele preotului care ne-a găzduit era dintr-o localitate de lângă Zalău, el fiind cel care ne-a propus să vizităm spitalul din oraş. Prima donaţie pe care am făcut-o aici au fost două aparate de monitorizare fetală care ne rămăseseră după acţiunea de la Oradea”, rememorează englezul.
Lecţie de la voluntarii englezi
A profitat, însă, de ocazie, pentru a se întâlni cu şefii de secţii pentru a discuta despre nevoile specifice. “Când am făcut prima vizită în România, nu aveam planuri să revenim. Experienţa aceea ne-a schimbat vieţile şi ne-a determinat să ne implicăm serios”, mai spune Patrick. Reîntors în Anglia, şi-a mobilizat prietenii care activau în domeniul medical, împreună cu care a decis ca într-o primă fază să se implice pentru modernizarea Laboratorului şi a Radiologiei: “În timp ce sute de organizaţii caritabile care ajutau România s-au orientat spre copii şi orfelinate, asta fiind trista moştenire lăsată de regimul ceauşist, noi am decis să ne îndreptăm atenţia spre îmbunătăţirea serviciilor oferite pacienţilor. Totul era îngrozitor. România suferise foarte mult, peste tot lumea stătea la cozi, în magazine nu găseai mai nimic, apa nu era potabilă, plus că nu curgea decât câteva ore pe zi. În spital lenjeriile de pat şi ţinutele de lucru ale personalului medical erau dezinfectatate cu hipoclorit”.
De-a lungul celor 26 de ani care s-au scurs de atunci, a vizitat SJU Zalău de 77 de ori, de cele mai multe dăţi pentru a asigura aparatură medicală şi a facilita colaborarea cu spitalele din Marea Britanie. Pentru a putea oferi ajutor, a înfiinţat un ONG – Medical Support in Romania, prin intermediul căruia derulat investiţii de aproape 5 milioane de lire, printre care achizitia de aparatura medicală pentru diferite secţii, amenajarea celei mai moderne staţii de sterilizare din ţară şi a spălatoriei.
MSR a facilitat schimbul de experienţă dintre Spitalul din Zalău şi unităţi medicale din Anglia. De-a lungul timpului, sute de lucrători din sistemul medical englez au venit ca voluntari în Zalău pentru a împărtăşi din experienţa lor, iar medici şi asistenţi medicali de aici au mers în Anglia pentru a vedea cum se lucrează în condiţii şi cu aparaturi moderne.
Moştenirea MSR: Serviciul Reprezentantul Pacientului
În sprijinul celor care apelează la serviciile celei mai mari unităţi spitaliceşti din Sălaj, Patrick Colquhoun a iniţiat proiectul “Serviciul Reprezentantului Pacientului”, un serviciu independent, primul de acest gen din estul Europei. Serviciul funcţionează de nouă ani, în şase dintre aceştia salariul persoanei responsabile cu această activitate fiind asigurată de MSR şi este creat pe model englez. După cum susţine directorul ONG-ului, fiecare spital din Anglia are, începând din 2000, un organism numit PALLS, care este la dispoziţia oricărui pacient care are o nemulţumire sau o nedumerire. Este un departament cu un rol important în cadrul unităţilor medicale, acestea din urmă fiind obligate să ia atitudine în momentul în care li se raportează o problemă.
“După moartea lui Ceauşescu, România a devenit cunoscută peste tot în lume pentru problemele cu copiii şi orfelinatele. Vreau ca România să fie cunoscută pentru că a iniţiat schimbări în estul Europei, în domeniul spitalicesc, în special în ceea ce priveşte serviciile pe care le oferă pacientului prin intermediul acestui serviciu”, subliniază filantropul.
Acesta susţine că îşi doreşte ca Reprezentantul Pacientului să fie moştenirea pe care MSR o lasă în România: “O organizaţie caritabilă nu poate oferi ajutor la nesfârşit, prin urmare ne pregătim retragerea. Nu înainte, însă, de a reuşi finanţarea Serviciului de la bugetul local. Ne-am dori să devină un model de urmat de către toate spitalele din România, fiind un departament ce poate contribui la strângerea de fonduri din donaţii şi sponsorizări pentru unităţile sanitare”, explică Patrick Colquhoun.
Corupţia, marea problemă a sistemului
În cei 26 de ani, englezul a ajuns să cunoască îndeaproape problemele sistemului sanitar românesc. Cea mai gravă o reprezintă corupţia: "Toată lumea poate face ceva pentru ca lucrurile să se îndrepte: statul să plătească lefurii decente personalului medical, pacientul să refuze să dea mită, iar doctorul să refuze să o ia. De fiecare dată când un doctor acceptă mită, creează pacientului impresia că o cere. Foarte puţini refuză, şi mai puţini o pretind, dar majoritatea o acceptă. Acest lucru trebuie să se schimbe".
Vă mai recomandăm: