FOTO Şcoala care nu scoate tâmpiţi, ci viitori patroni. Cum învaţă ei tainele afacerilor
0"Cine n-ar vrea să fie propriul său şef?". Este o întrebare, retorică, ce redă o idee care îi animează pe elevii care, încă de pe băncile liceului, învaţă cum se conduce o afacere. Sunt elevi pentru care a sta cu mâna întinsă pentru un salariu nu reprezintă neapărat o opţiune pentru viitoarea carieră. Sunt tineri hotărâţi să îşi ia viaţa în mâini.
Cel puţin aşa păreau astăzi, la târgul de firme de exerciţiu organizat la Colegiul Tehnic "Alesandru Papiu Ilarian" din Zalău. Au participat acolo nouă astfel de firme, de la licee cu profil de servicii din tot judeţul. Unii au venit cu firme din domeniul comerţului, alţii s-au axat pe turism, alţii pe servicii de curăţenie şi au fost şi firme care au mizat pe industria frumuseţii.
Profesoara Lucia Costea, organizatoarea târgului, ne spune că aceste firme numite "de exerciţiu" sunt firme virtuale, dar pentru care "patronii" şi "angajaţii" trebuie să facă exact aceleaşi lucruri pe care le au de făcut şi antreprenorii din lumea reală. De la bilanţuri contabile, raportări lunare la Finanţe, salarii de plătit către angajaţi şi dări la stat de achitat - toate acestea sunt făcute şi de către elevii implicaţi în acest firme.
Firmele sunt înregistrate pe site-ul Romanian Center Training Firms, un fel de Oficiu al Registrului Comerţului virtual, înfiinţat, la nivel naţional, printr-un proiect cu finanţare europeană. O astfel de firmă, odată preluată de o clasă, îi implică pe toţi elevii din acea clasă în activitatea ei, fiecare având un rol clar definit, de la manager până la contabil, agent de marketing, vânzător sau altă specializare necesară funcţionării firmei respective.
Manager virtual acum, patron de cofetărie în viitor
Cristina Puşcaş, spre exemplu, este elevă în clasa a XI-a C la Colegiul Tehnic "Alesandru Papiu Ilarian" şi este managerul firmei care a câştigat trofeul "Excelenţă în afaceri" oferit la târgul desfăşurat azi. Cristina ne spune că a ajuns managerul firmei datorită faptului că este şefa clasei, nu pentru că ar fi avut mai multă experienţă decât colegii săi. Spiritul ei de lider a ajutat-o, însă, şi în conducerea firmei, reuşind să îşi capaciteze "angajaţii" să muncească eficient şi să pună şi suflet în ceea ce fac. Exact aşa cum fac patronii pricepuţi!
Cristina spune experienţa căpătată muncind la această firmă de exerciţiu a făcut-o să îşi dea seama că asta vrea să facă şi după ce îşi va finaliza studiile. "În viitor mă văd pe un post similar. Vreau să fiu manager de succes. Îmi doresc să am propria mea cofetărie. Este ceea ce mă atrage cel mai tare".
Secretarul musculos
Firma Cristinei are, nu se putea altfel, şi o secretară. Este, de fapt, un secretar, musculos şi bine făcut, dar care spune că ştie să facă foarte bine cafea. În cheamă Paul şi, chiar dacă nu poartă fustă scurtă, spune că se pricepe foarte bine la arhivat şi îndosariat hărtii. Chiar dacă pare o funcţie predestinată domnişoarelor, Paul spune că nu s-ar da în lături de la o carieră în domeniu, mai ales că, de acum, are şi experienţă.
În aceeaşi firmă lucrează şi Iulia. Ea este tehnician în vânzări şi ne povesteşte că rolul ei este de a analiza concurenţa, de a face studii de piaţă şi de a gândi oferte promoţionale. "Mie îmi place să mă implic. Nu contează funcţia pe care o am acum, pentru că avem, cu toţii, şansa de a învăţa. Recomand tuturor şcolilor să facă aşa ceva, pentru că, pe lângă faptul că elevii învaţă, practic, cum funcţionează o firmă, capătă şi încredere în ei. Eu chiar mi-am propus ca după ce termin facultatea să îmi deschid o firmă în comerţ".
Contabila firmei este Adelina, o tânără care se recomandă a fi foarte migăloasă, deci potrivită pentru această funcţie. Adelina povesteşte că a învăţat, deja, să lucreze în programele informatice de contabilitate, însă nu îşi doreşte neapărat o carieră de contabil. "Mi-aş dori să fiu managerul unei firme din domeniul turismului", mărturiseşte ea.
Andreea, Mirabela şi, iar, Andreea sunt componentele echipei de vânzări. Îşi ştiu foarte bine atribuţiile şi sunt foarte hotărâte să transforme, peste câţiva ani, această experienţă oarecum didactică într-o carieră în atreprenoriat. "Cine n-ar vrea să fie propriul lui şef?" - îşi justifică ele planurile de viitor.
De marketing se ocupă o altă echipă, condusă de Alexandra. Ea ne povesteşte că munca departamentului ei presupune promovarea imaginii şi a produselor firmei şi că de performanţa acestui departament depind, în mare măsură, rezultatele societăţii.
Semne bune şcoala are...
Sunt doar câteva exemple care creionează perspectivele unui sistem de învăţământ în care teoria este dublată şi de măcar un strop de experienţă practică şi care nu scoate pe bandă rulantă şomeri sau tâmpiţi - cum susţin unii - ci tineri pregătiţi pentru viaţa reală. Tineri cu iniţiativă, care preferă să încerce să reuşească în afaceri decât să aştepte, pasivi, anunţurile de angajare din ziare.




