Mărturia unui român care a plecat „scârbit” de la un interviu de angajare la IKEA. Explicațiile companiei
0Un timișorean care locuiește foarte aproape de magazinul construit de IKEA în Timișoara și s-a înscris pentru un loc de muncă în cadrul companiei a povestit pentru „Adevărul” experiența pe care a avut-o cu departamentul de HR al retailerului suedez în cadrul procesului de recrutare a personalului.
Claudiu, un timișorean care lucrează în domeniul artistic (fotograf) și e pasionat de arhitectură s-a înscris în cursa pentru un loc de muncă la IKEA Timișoara, unde compania este într-un proces de recrutare a personalului pentru noul său magazin. Claudiu a acceptat să vorbească pentru „Adevărul” despre experiența avută.
Timișoreanul, care susține că a avut în trecut și 28 de angajați în subordine, a aplicat pentru mai multe posturi disponibile, inclusiv de la baza piramidei. „Eu m-am dus acolo într-un context zonal. Locuiesc foarte aproape și sincer m-a atras conceptul ăsta, ideea, și consider că sunt destul de capabil”, a declarat bărbatul.
Claudiu susține că și-a stabilit ca țintă un salariu de 3.500 de lei net, iar la un moment dat a fost chemat la interviul de angajare, organizat la Hotel Continental din Timișoara. Claudiu susține că acolo, cu o întârziere de 40 de minute față de ora stabilită, a fost dus într-o sală cu alte 15 persoane.
„Eu sunt bucuros că a venit IKEA. Îmi place marca, îmi plac produsele lor. Nu îmi place modul ăsta al firmei de recrutare. M-a scârbit. Nu poți să mă bagi prin bucătărie pe la Conti. Iertați-mă. Eram într-un sacou, cu cravată. Parcă totuși… Stau o jumătate de oră la recepție ca să ce? Păi dacă m-ai chemat la o oră, ora aia e. Că eu nu am sunat-o pe doamna să îi spun că sunt în taxi, să mă mai aștepte puțin că am o treabă. Acolo mi-am dat seama că astea sunt așa ...românisme. Nu mai bine mă chemai într-un birou și discutai cu fiecare un sfert de oră? Nu trebuie să mă ții două ore jumătate să ascult povestea unuia și altuia. Și după aceea: ‹părăsiți sala și vă sunăm noi dacă e nevoie›”, a declarat timișoreanul.
„Ne-ați adus în grup, suportați efectul de turmă”
Claudiu a povestit că în sala în care au fost chemați candidații „doamna de la HR” a prezentat conceptul IKEA „cum făceau MLM-urile pe vremuri”. Timișoreanul susține că printre candidați a văzut oameni disperați, dispuși să lucreze orice, doar să aibă siguranța locului de muncă.
„Era o doamnă care a spus cu disperare în ochi: ‹Eu îmi doresc orice, pot să și mătur, să știți, da’ eu vreau să ies de aici la pensie, să nu mai schimb alte locuri de muncă pentru că nu mă mai ia nimeni›. Era o doamnă care fusese profesoară, știa trei limbi străine și ea mergea pentru un post de lucrător comercial. De față cu doamna de la HR i-am spus: ‹Doamnă, de ce nu mergeți la o grădiniță, lucrați cu niște copii?›. A fost o comunicare destul de liberă. Ne-ați adus în grup, suportați efectul de turmă”, a declarat timișoreanul.
Candidatul a mărturisit că salariile oferite porneau de la 2.100 de lei „în mână”, cu posibilitatea de a beneficia de sporuri pentru zilele de weekend și posibilitatea de a ajunge la 3.000 de lei sau mai mult după o anumită perioadă. „Mie spune-mi ce-mi dai acum pentru că tu cu 2.100 nu poți să… O femeie a spus: ‹Bun, ne decontați transportul?›. Și doamna a spus ‹în anumite circumstanțe, că dacă stați în oraș nu o să vi se deconteze autobuzul›. ‹Păi da, dar stau în capătul celălalt al orașului›. ‹Nu e problema noastră›. E o chestie îmbrăcată așa… în anumite condiții se acordă bani de transport”, a mai declarat timișoreanul.
„Au venit cu niște aere de București”
Claudiu susține că pe parcursul interviului la care a participat impresia pe care „doamna de la HR” i-a lăsat-o a fost că „au venit cu niște aere de București”, cu „cine suntem noi, ce facem noi, am adus IKEA, bucurați-vă”.
„Când am întrebat dacă nu s-ar putea negocia un salariu mai bun, doamna a spus: ‹Domnule, puteți să faceți bani foarte mulți. Mergeți și vă angajați agent comercial în vânzări și o să umblați toată ziua, dar aici e IKEA. La IKEA aveți stabilitate, prindeți rădăcini. Banii vin mai târziu›. Păi nu, că omul are nevoie acum. Eu cred că se construiește o echipă, dar oameni buni, prețurile s-au dublat”, a mai declarat timișoreanul, potrivit căruia a perceput mesajul IKEA în ideea „nu încercați să cereți mai mult, trebuie să vă simțiți mândri că lucrați pentru noi”. „Am plecat scârbit”, a mai spus timișoreanul, care s-a declarat nemulțumit și de faptul că nu l-a mai contactat nimeni pentru a-i spune că nu a fost selectat.
Explicațiile IKEA despre procesul de recrutare
În urma mărturiei timișoreanului care a participat la interviu de angajare al IKEA, „Adevărul” i-a solicitat companiei un punct de vedere. Redăm întrebările transmise și răspunsurile primte:
ADEVĂRUL: Un candidat pentru un loc de muncă în cadrul IKEA Timișoara ne-a declarat că a participat la o procedură de selecție a personalului în care discuțiile au avut loc într-o sală în care mai erau încă 15 persoane. Puteți să descrieți, vă rugăm, care este procedura IKEA în procesul de selecție a personalului din Timișoara?
IKEA: Procesul de recrutare în IKEA urmărește o structură foarte bine definită. Prima parte este cea de screening în care colegii de la resurse umane analizează toate candidaturile primite, iar apoi, în funcție de rolul deschis, putem solicita candidaților o evaluare suplimentară.
Pentru noi, oamenii sunt mai mult decât niște CV-uri, de aceea, ne dorim să îi cunoaștem și organizăm un interviu telefonic sau video. Mai mult, candidatul poate fi invitat pentru un interviu în persoană cu colegii de la resurse umane sau cu viitorul manager.
Candidații care au trecut de această primă etapă sunt invitați la IKEA assessmentcenter. Acesta constă într-o sesiune de grup, intre 10-15 participanți, și include o serie de exerciții, simulări de la locul de muncă, teste de evaluare și interviuri, în funcție de rolurile pentru care au trimis candidatura. Credem că este o modalitate bună de a ajunge să îți cunoști viitorii colegi. Toți candidații sunt informați cu privire la faptul că este o activitate de grup.
Pentru cei care nu se simt confortabili cu aceasta practică, putem organiza o sesiune individuală. Pentru noi, acest proces presupune nu doar cunoașterea candidaților, ci le oferă și lor posibilitatea de a ne cunoaște pe noi. Îi invităm să ne adreseze întrebări despre sesiunile de formare, despre oportunitățile de dezvoltare în carieră, să ne întrebe ce ne place sau nu despre munca în cadrul IKEA. Orice subiect își doresc să abordeze.
Iar cel de-al treilea și ultimul pas este contactarea candidaților selectați cu oferta de angajare și discuția pe care o avem cu aceștia. Oferta de angajare este primită pe email pentru a o putea analiza și a lua o decizie informată. Ne-am luat angajamentul să oferim un sistem de salarizare corect atunci când propunem o ofertă angajare, ținând cont atât de principiile unei plăți egale a muncii, cât și de experiența personală și de calificarea candidaților noștri.
ADEVĂRUL: Unul dintre aspectele semnalate de candidat a fost că ideea transmisă în cadrul procesului de recrutare a fost aceea că viitorii angajați sunt privilegiați să lucreze în cadrul IKEA. Este acest mesaj parte a strategiei de recrutare a personalului de către IKEA? Puteți da exemple de privilegii pe care le au angajații IKEA?
IKEA: În timpul procesului de recrutare, echipa de resurse umane împărtășește cu candidații de ce a lucra la IKEA reprezintă mai mult decât un simplu loc de muncă: informații despre departamente, cum ne organizăm activitatea zilnică și cum colaborăm între noi, deoarece a lucra împreună este o valoare importantă pentru noi. Nu le numim „privilegii”, ci doar împărtășim care sunt beneficiile pe care angajații le pot avea, fiind parte din echipa IKEA.
ADEVĂRUL: Candidatul a semnalat și faptul că programul de lucru este inflexibil. Puteți să explicați, vă rugăm, care este programul de lucru al angajaților IKEA și câtă flexibilitate au angajații în alegerea zilelor libere?
Standardele de angajare din cadrul IKEA sunt esențiale pentru a crea un mediu de lucru cât mai bun pentru colegii noștri. Astfel, avem mereu în vedere siguranța, sănătatea și bunăstarea colegilor, inclusiv în ceea ce privește durata turelor și orele totale de lucru.
Suntem conștienți de faptul că există situații imprevizibile în viața angajaților, așadar, oferim posibilitatea de a-și ajusta programul în funcție de acestea, atunci când este nevoie. Considerăm acest lucru o modalitate benefică prin care putem oferi tuturor colegilor noștri o experiență de lucru pozitivă și unică.
Fiind o companie cu specific de retail, majoritatea colegilor noștri lucrează în 2 ture și în weekend. Însă, ținem cont, întotdeauna, de standardele noastre de angajare, de legislația muncii din România sau de alte reglementări. Turele sunt stabilite cu o lună înainte, iar colegii noștri sunt implicați în acest proces, având posibilitatea de a-și alege zilele libere pe care le preferă. De exemplu, un coleg din cadrul departamentului de vânzări, care lucrează cu normă întreagă, va avea un program de 8 ore/zi, 5 zile/săptămână cu 2 zile libere.
ADEVĂRUL: O nemulțumire a fost legată și de faptul că, după interviu, nu a fost contactat pentru a fi anunțat că nu a fost selectat. Care este politica IKEA cu privire la candidații care nu au fost selectați în urma interviurilor de angajare?
IKEA: Politica noastră de recrutare are cerințe clare privind calitatea procesului de recrutare și experiența candidatului. De aceea, suntem mereu deschiși să ascultam feedback-ul candidaților. Deoarece numai în acest mod putem crește și dezvolta aceste practici, astfel încât să îmbunătățim experiența candidaților pe viitor.
Fiecare candidat care intra în procesul nostru de recrutare va primi o decizie finală prin email, SMS sau telefon. Deoarece avem multe roluri deschise în acest moment, timpul de răspuns poate fi puțin mai lung. Însă, decizia finală va fi comunicată tuturor candidaților în momentul în care procesul de selecție este finalizat.
ADEVĂRUL: A fost stabilită o dată de deschidere a magazinului IKEA din Timișoara? Dacă da, care este această dată?
IKEA: Dorim să oferim clienților noștri din Timișoara și din zonele învecinate experiența IKEA autentică, oferindu-le acces la soluții de design și amenajare a căminului accesibile, mai aproape de casele lor. Din moment ce IKEA Timișoara reprezintă un pas atât de important în procesul de expansiune IKEA în România și în regiunea Europei de Sud-Est, depunem toate eforturile pentru a face posibilă deschiderea magazinului în vara acestui an.