Inventarul celor 106 kilometri de piste de biciclete din Timişoara. „Este un cadou pentru administraţia locală. Acum au ocazia să intervină punctual”
0
Studiul făcut de Verde pentru Biciclete arată că în Timişoara există 93 de piste de biciclete, pe o lungime totală de 106 kilometri.
Voluntarii de la Verde pentru Biciclete au lucrat vreme de şase luni pentru a inventaria starea pistelor de biciclete din Timişoara. Rezultatul proiectului se află portalul Pedaleaza.ro, acolo unde se poate vedea harta cu toate pistele pentru biciclişti din oraş, în lungime totală de 106 kilometri; unde începe şi unde se terimină o pistă, conectivitatea, lăţimea, spaţiu de siguranţă, marcaje, calitatea (crăpturi, denivelări, borduri înalte), problemele cu maşinile parcate pe ele, prezenţa de mobilier urban (coşuri de gunoi, ghiveci, bănci sau stâlpi). Toate traseele au fost filmate, de la un cap la altul, iar fiecare pistă a primit o notă, în urma unui barem.
„Ne doream să avem un punct zero de la care să plecăm, atât noi, societatea civilă, cât şi administraţia locală. La zece ani de Verde pentru Biciclete, timp în care am încurajat oamenii să iasă pe stradă cu bicicleta, e momentul să începem să luptăm pentru drepturile lor. Odată cu acest proiect, putem cere remedierea infrastructurii velo existente. Apoi, vom merge mai departe, şi vom arăta unde este nevoie de noi piste. Dar acum ştim care e situaţia pistelor, nu mai mergem pe bâjbâite şi presupuneri. Vedem oricând cum arată o pistă, avem filmări, avem barem, tot ce trebuie. Cu această acestui studiu, am aflat că avem 93 de piste, pe o lungime totală de 106 kilometri. Nici Primăria nu dispunea de aceste date, pentru că nu s-au făcut niciodată asemenea măsurători”, a declarat Ana Munteanu, coordonator Verde pentru biciclete.

Punctajele pentru piste au fost realizate pe baza unor standarde internaţionale. Conform celor de la Verde pentru biciclete, Timişoara nu stă deloc rău, în comparaţie cu alte oraşe din România. Există însă capitole care pot fi îmbunătăţite.

A scăzut numărul maşinilor parcate pe piste de biciclete
Surprinzător, în urma campaniilor şi a amenzilor date de Poliţia Locală, parcarea maşinilor pe pistele de biciclete a scăzut mult.
„Maşinile parcate pe piste sunt mai puţine decât ne aşteptam. Sunt mai multe probleme cu mobilierul urban. Sunt multe locuri cu stâlpi, coşuri de gunoi şi alte obstacole. Probleme sunt şi la lăţime, sunt foarte multe piste ce au un metru lăţime, sau chiar sub un metru. Sunt probleme la marcaje, conectări şi traversări. La conectivitate, cu un efort nu prea mare s-ar putea uni toate capetele, ca biciclistul să nu fie nevoit să intre pe carosabil sau să se dea jos de pe bicicletă. La fel şi cu traversările, trecerea de pietoni trebuie să aibe o pistă de bicicletă marcată pe lângă, astfel ca biciclistul să nu devină pieton. Pista medie are borduri de trei centimetri, ceea ce e destul de incomod, există şi rampe destul de abrupte. Constructorii ştiu însă să execute, proiectanţii ştiu să proiecteze, este vorba doar de a lua deciziile corecte”, a declarat Radu Jakab, voluntar Verde pentru Bicilete.

"Anul viitor vom refilma pistele şi vom vedea ce s-a rezolvat"
Proiectul vine ca o mănuşă pentru administraţia loală, care se plângea mereu că nu are oameni care să monitorizeze fiecare problemă apărută pe pistele de biciclete. Acum, un singur om, în faţa unui laptop, poate decide remedierea unei probleme pentru biciclişti.
„Facem acest cadou administraţiei locale, care spunea mereu că nu are oameni să trimită pe teren, să verifice fiecare bucată din pistă. Acum au ocazia să intervină punctual, acolo unde este nevoie. Am realizat un punctaj pentru fiecare dintre cele 93 de pieste, care poate fi îmbunătăţi. Anul viitor vom refilma pistele şi vom vedea ce s-a rezolvat. Tot anul viitor, proiectul se va muta de pe site într-o aplicaţie pentru telefoanele mobile. Astfel vom putea obţine informaţii despre trasee, ore, trafic, unde este nevoie de piste noi, astfel încât să putem să le facem viaţa cât mai bună”, a adăugat Ana Munteanu.