Aniversarea a 145 de ani de la primul tramvai tras de cai, în Timişoara. A fost al treilea după New York şi Paris

0
Publicat:
Ultima actualizare:
De Ziua Transportului Public Local se aniversează 145 de ani de la primul tramvai tras de cai din Timişoara
De Ziua Transportului Public Local se aniversează 145 de ani de la primul tramvai tras de cai din Timişoara

Regia Autonomă de Transport Timişoara (RATT) îi invită pe timişoreni la concert, marţi, de la ora 11.00.Copiii de la Peregrinii au pregătit un concert special pentru acest eveniment.

RATT marchează împlinirea a 145 de ani de la punerea în funcţiune a primului tramvai tras de cai de pe teritoriul actual al României, care a ieşit pe traseu în 8 iulie 1869. A fost al treilea după  New York (1825) şi Paris (1854). Invitaţii speciali sunt trupa Peregrinii, care vor susţine un concert în aer liber la acest moment aniversar. Evenimentul va avea loc la ora 11.00, la sediul RATT din Bulevardul Take Ionescu, nr. 56.

Povestea tramvaiului de la Timişoara

În 1869 se înfiinţează „Societatea de tramvaie cu cai din Timişoara”, iar în data de 8 iulie în Timişoara se inaugurează prima linie pentru tramvai. Vagoanele erau de fabricaţie austriacă, iluminatul se făcea cu lămpi pe gaz, iar parcul număra 15 perechi de cai, cinci vagoane dintre care trei erau rezerve. 


În 3 noiembrie 1869 traseul se extinde pe ruta: Fabric – Cetate – Iosefin – Gară. În 1898, anul de vârf al tramvaiului tras de cai, se înregistrau peste 850.000 de călătorii pe acest mijloc de transport.

În 1899 se trece de la tramvaiul arhaic la cel electric schimbându-se astfel denumirea instituţiei în Tramvaiele Comunale Electrice Timişoara (TCT). Vagoanele electrice aveau un grad mare de confort; de asemenea durata unui traseu s-a redus de la 1 oră şi 30 de minute la 32 de minute. Depoul număra pe vremea aceea un număr de 43 de vagoane motor, 3 vagoane remorcă, 2 pluguri de zăpadă şi câteva vagoane platformă.


Primele tramvaie de fabricaţie românească încep să fie puse în circulaţie în 1921. Peste zece ani, vagonul motor şi vagonul remorcă „Gemene” au fost transformate în tramvai cu dublă comandă care aveau în dotare motoare şi instalaţie de frânare de fabricaţie germană.

În anul 1948 s-a construit linia simplă de tramvai, cu ramificaţie din cea existentă: Mehala – Bulevardul Cetăţii – Calea Bogdăneştilor până în strada Războieni.

 Primele tramvaiele „Timiş 1” au început să fie produse la fabrica ITT în 1962. Comanda era manuală neautomatizată şi se făcea cu un controlier de tip C prevăzut şi pentru frânare reostatică. Uşile vagonului erau pliabile, iar acţionarea lor se făcea printr-un mecanism electromagnetic. 

În perioada 1965-1968 se trece la modernizarea vagoanelor de tip GB şi a vagoanelor EP prin modificarea sistemului de acţionare a uşilor din culisare în uşi pliate. În perioada 1966 -1967 se proiectează în cadrul intreprinderii vagonul articulat.

Aceste tramvaie puteau fi văzute pe traseu până prin anii 2000, chiar dacă erau depăşite ca cerinţe pe plan occidental. La mijlocul anilor 90, la Timişoara au fost aduse tramvaie din Germania, primite ca donaţie, care aveau să readucă confortul călătorilor.  

Nostalgii timişorene. Amintiri despre oraşul de altădată: "Pe vremea tramvaiului cu cai"

Cu tramvaiul prin centrul Timişoarei: imagini istorice realizate de olandezul Oerlemans GALERIE FOTO


 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite