Portret: Florin Pop - Pilotul de avion pentru care cerul nu este limita
0Florin Pop a fost, de mic, pasionat de tot ce înseamnă adrenalină. De 30 de ani este pilot de avion, iar acum conduce Aeroclubul de la Târgu-Mureş.
Florin Pop s-a născut la Târgu-Mureş, iar copilăria sa a stat sub semnul pasiunii pentru motociclete şi maşini. Fascinat de tot ce înseamnă o doză în plus de adrenalină , comandantul Aeroclubului din Târgu-Mureş s-a oprit desigur şi la avioane. „Aveam un unchi pilot, îmi plăcea să merg cu el, mi-ar fi plăcut şi mie să zbor, să încerc, dar nu mă prea lăsau părinţii. I-am înnebunit cu motoretele“, îşi aminteşte pilotul de începuturi.
Deşi unchiul său a murit într-un accident aviatic, pasiunea pentru „păsările de oţel“ a devenit şi mai puternică.
„Am fost atat de fascinat de cer şi zbor, încât nu vedeam nicio opţiune. Ori Şcoala de Ofiţeri, ori nimic. Nu m-am gândit decât că acolo îmi e locul“, spune cu convingere Florin Pop.
Deşi concurenţa era acerbă, Florin Pop a devenit „candidat“ la zbor. „Era cel mai tare lucru pe care îl făcusem vreodată, aşa am simţit când am pilotat prima oară. Este ceva ce nu poţi descrie, poţi doar trăi. A fost ceva deosebit şi a rămas o senzaţie la care nu pot renunţa“, povesteşte comandantul. „Avea legătură cu motocicleta, era vorba de adrenalină, dar când eşti în avion, totul se întâmplă sus, nu mai e nimic care să aibă legătură cu pământul şi este o meserie în care înveţi zilnic câte ceva“, explică pilotul.
Zboruri riscante
Primul zbor în simplă comandă l-a avut în anul 1982 la bordul unui IAR 823, aparat cu care era dotată Aviaţia Militară din acele vremuri. Apoi a început să facă şi acrobaţii şi a încercat tot ce se poate încerca în aer.
„Îmi amintesc de una din păţaniile vieţii de student. Trebuia să facem un exerciţiu de acrobaţie la 300 de m înălţime de sol, iar eu am coborât la 50 de metri. M-a văzut comandantul unităţii şi m-a oprit de la zbor trei zile. A fost cruntă pedeapsa, dar am înţeles că fără disciplină şi respectarea regulilor nu ai ce căuta aici“, spune comandantul.
Zborul cu avionul se poate transforma în tragedie, atunci când lucrurile nu merg aşa cum trebuie. O întâmplare care i-a dovedit că o secundă poate fi fatală dacă nu iei decizia corectă a fost în urmă cu patru ani, când remorca un planor şi motorul avionului s-a oprit la 50 de metri. „Ar fi trebuit să aterizez în faţă, nu puteam, a trebuit să virez , să declanşez planorul şi am reuşit să cobor pe arătură. Atunci, pe loc, nu am realizat ce se putea întâmpla cu adevărat, dar după ce am ieşit din avion, am avut filmul în faţă şi nu pot să spun că a fost plăcut. Mai ales că mulţi colegi din şcoală au pierit în condiţii asemănătoare“.
Întrebări şi răspunsuri
Ce pot învăţa tinerii la Aeroclub?
Facem cursuri de planorism, paraşutism şi avioane uşoare. Avem doritori, tot timpul suntem asaltaţi, mai ales ca de la 16 la 22 de ani cursuile sunt gratuite, orele de zbor şi instructajul, au totul fără bani. Mulţi dintre cei care au învăţat la noi să zboare au acum propriile lor avioane, unele chiar scumpe, ce depaşesc sute de mii de euro.
Ce calităţi trebuie să aibă învăţăceii?
În primul rând, trebuie să fie pasionat de avioane, să fie sănătos, curajos şi să aibă un pic de nebunie. Mai trebuie disciplină şi consecvenţă. Am avut elevi care au început binişor şi s-au lăsat pentru că nu puteau veni regulat la cursuri ori îşi dădeau seama că nu e pentru ei.
Ce îi place?
„Îmi place să călătoresc, acum călătoresc doar de două ori pe an, dar chiar îmi doresc mai mult. Îmi place Italia şi merg acolo de câte ori am ocazia. Îmi plac maşinile sport , îmi plac motocicletele, îmi place cinstea şi corectitudinea, îmi plac avioanele mai mult decât orice şi îmi place să zbor.“
Ce nu îi place?
„Nu îmi place funcţia, nu îmi place să fiu şef pentru că nu mă pot ocupa mai mult de pasiunile mele. Nu îmi plac oamenii fără cuvânt, fără valoare, care nu au direcţie. Nu îmi plac oamenii care pun mai presus de orice banul. Nu îmi place stresul şi mai ales cel provocat de funcţie. Nu îmi place atunci când lucrurile stau pe loc din lipsa banilor.“
Profil
Născut: 7 septembrie 1962 Târgu-Mureş
Studii: Şcoala Militară de Ofiţeri Aviaţie Aurel Vlaicu, Bobocu, Buzău
Familie: căsătorit, un copil























































