Interviu Ce situaţii-problemă sunt solicitaţi să rezolve candidaţii la posturile de director de şcoală. Cei care nu s-au înscris ar putea rămâne în funcţie
0
Concursul pentru ocuparea posturilor de director şi director-adjunct de şcoală continuă în această perioadă cu susţinerea interviului. Posturile pentru care nu s-a înscris niciun candidat ar putea fi ocupate în continuare de directorii în funcţie în acest moment.
Candidaţii care au trecut cu bine de proba scrisă, susţinută în 15 octombrie 2021 (alţi patru candidaţi din Olt au susţinut această probă în sesiunea specială, din motive de boală COVID), au fost programaţi pentru susţinerea interviului. Această probă a început astăzi, 15 noiembrie, urmând să se încheie la începutul lunii decembrie.
Din cei 244 candidaţi înscrişi iniţial în cursa pentru posturile vacante, în judeţul Olt, 79 nu au reuşit să obţină cel puţin nota 7, fiind declaraţi „Respins“ şi nemaiputând susţine interviul. Cei care, în schimb, merg mai departe, au avut inclusiv opţiunea de a candida pentru mai multe posturi, iar destul de mulţi au şi făcut-o.
Aceştia vor susţine proba de interviu pentru fiecare post în parte, a precizat inspectorul şcolar general al IŞJ Olt, Victor Iacobescu.
Interviul poate dura cel mult o oră, timp în care candidatul este invitat să-şi susţină proiectul de management pentru unitatea şcolară vizată. În acelaşi interval de timp alocat probei i se evaluează acestuia şi competenţele digitale, iar cei cinci membri ai comisiei de evaluare pot pune întrebări. Un set de 40 de „situaţii-problemă“ a fost, de altfel, postat pe site-ul oficial al IŞJ Olt, iar pe baza acestuia candidaţii s-au putut „antrena“ pentru interviu.
Situaţie-problemă: ce faceţi dacă mai mulţi părinţi optează ca elevii să nu susţină examenul de Evaluare Naţională
Profesorii care s-au pregătit pentru postul de director de şcoală trebuie să se pună în situaţia managerului care are de rezolvat situaţii dintre cele mai diverse, însă, toate, posibile în şcoala românească. Răspunsurile lor le pot schimba radical şansa de a obţine postul, pentru a promova interviul regula fiind aceeaşi – să obţină cel puţin nota 7. Nota finală va fi media notelor obţinute în cadrul celor două probe. de asemenea, nota la interviu poate fi contestată.
Iată câteva dintre cele 40 de situaţii-problemă imaginate de către evaluatori:
• oferta curentă de CDS a şcolii este insuficient dezvoltată, cadrele didactice din şcoală fiind puţin interesate să contribuie la dezvoltarea acesteia. Ce puteţi întreprinde în acest sens?
• familiile unui număr semnificativ de elevi din clasa a VIII-a indică faptul că în acest an copiii lor nu se vor prezenta la Evaluarea Naţională, fiind în risc de a nu continua studiile în învăţământul secundar superior. Oferiţi două exemple de măsuri prioritare de intervenţie care să diminueze acest risc;
• peste 10% dintre elevii înscrişi în anul şcolar precedent nu au frecventat şcoala/au avut o frecvenţă foarte scăzută şi s-au confruntat cu dificultăţi în încheierea situaţiei şcolare. Oferiţi două exemple de măsuri prioritare de intervenţie care să diminueze acest risc;
• numărul absenţelor nemotivate a crescut semnificativ în ultimul an, constituid un risc de părăsire timpurie a şcolii. Ce măsuri concrete aţi întreprinde în acest sens?
•numărul cazurilor de violenţă în spaţiul şcolar/bullying este în creştere în ultimii ani şi afectează în mod direct starea de bine a copiilor din şcoală. Oferiţi câteva exemple de intervenţie pe care le-ar putea iniţia echipa de conducere a şcolii;
• politicile şcolii în aria incluziunii copiilor cu CES sunt insuficient susţinute de cadrele didactice, chiar dacă echipa de conducere a dezvoltat aceste politici în mod transparent. Ce măsuri concrete aţi întreprinde în acest sens?
• şcoala nu a reuşit să adopte o platformă de învăţare pentru toate clasele, care să susţină prin facilităţile ei activităţile de învăţare desfăşurate online. Oferiţi câteva exemple de intervenţie pe care le-ar putea iniţia echipa de conducere a şcolii;
• există o diferenţă semnificativă între rezultatele obţinute în evaluările curente (medii anuale) şi rezultatele de la evaluările naţionale. Cum răspundeţi unei astfel de provocări?
• structurile asociative ale elevilor din şcoală s-au dezvoltat semnificativ în ultimii ani. Care sunt modalităţile concrete prin care veţi valorifica „vocea elevilor“în politicile de la nivelul unităţilor de învăţământ?
• bugetul unităţii de învăţământ pentru anul şcolar este insuficient. Ce măsuri concrete aţi întreprinde pentru a vă asigura că şcoala va avea resursele necesare?
• în unitatea şcolară pentru a cărei funcţie de conducere candidaţi bugetul alocat nu permite participarea la toate competiţiile oficiale şi amicale la care aţi dori să fie prezente echipele dumneavoastră. Ce măsuri concrete aţi întreprinde pentru a suplimenta acest buget?
• politicile şcolii din ultimii ani în aria propunerii ofertei de şcolarizare nu au condus la rezultatele aşteptate. Ce măsuri concrete aţi întreprinde?
• Politicile şcolii din ultimii ani în aria inserţiei absolvenţilor pe piaţa locurilor de muncă nu au conduse la rezultatele aşteptate. Ce măsuri concrete aţi întreprinde?
Pentru posturile din 31 şcoli nu s-a înscris nimeni
În şcolile din Olt sunt posturi solicitate şi de câte patru candidaţi (spre exemplu postul de director-adjunct de la Liceul Tehnologic Metalurgic Slatina), însă sunt alte 34 şcoli cu posturi de director şi/sau director adjunct vacante pentru care nu s-a înscris niciun candidat. În cazul acestora, directorii care ocupă la această dată funcţia cu delegaţie, dar nu au vrut să concureze, ar putea rămâne directori în continuare. Legislaţia în vigoare la această dată nu le mai interzice să continue pe acest post, aşa cum s-a întâmplat în 2016, odată cu organizarea precedentelor sesiuni de concurs.
Inspectorul şcolar general al IŞJ Olt, Victor Iacobescu, a admis că se pot înregistra astfel de situaţii în care actualii directori să fie din nou numiţi în funcţie, iar motivaţia ar fi aceea că sunt posturi pentru care nu există alţi solicitanţi. La fel de posibilă ar putea fi, însă, şi selectarea directorilor pentru aceste posturi din rândul candidaţilor care au obţinut medii peste 7 la concurs, dar care nu au reuşit să ocupe posturile vizate, a admis de asemenea Iacobescu.
Rezultatele finale ale concursului vor fi validate la mijlocul lunii decembrie. După finalizarea probei de interviu, candidaţii declaraţi „Admis“ care au concurat pentru mai multe posturi vor face menţiunea în scris pentru care dintre posturi optează. Iată după ce calendar continuă concursul pentru ocuparea posturilor de director de şcoală:
15 noiembrie - 8 decembrie Desfăşurarea probei de interviu
16 noiembrie - 10 decembrie Depunerea şi soluţionarea contestaţiilor la proba de interviu
13 decembrie - Exprimarea opţiunilor candidaţilor declaraţi admişi pentru mai multe funcţii/unităţi de învăţământ
17 decembrie - Validarea rezultatelor finale.
Vă recomandăm să citiţi şi: