Cum a ajuns România penultima în Europa la utilizarea internetului, în ciuda vitezei de navigare care ne-a făcut celebri
0Cinci din zece români accesează internetul în decurs de o săptămână. Iar în timp ce în ţări precum Lituania, absolut toate companiile au acces la internet, în România procentul acestora nu trece de 84%. Sunt datele statisticilor întocmite de Eurostat, date care plasează România on-line la coada clasamentului în Uniunea Europeană.
Procentul celor care utilizează internetul cel puţin o dată pe săptămână a crescut la nivel european de la 51% în 2007 la 79 de procente, în 2016. În ciuda faptului că are una din cele mai bune viteze în navigarea pe internet la nivel mondial, România se află la coada clasamentelor referitoare la utilizarea informaţiilor on-line: doar 56% din populaţia ţării noastre accesează internetul cel puţin o dată pe săptămână. În urmă cu zece ani, însă, procentul utilizatorilor săptămânali era şi mai mic, de doar 22%.
În urma României, în statistica publicată de Eurostat, se mai află o singură ţară cu un grad de utilizare a internetului mai mic. Este vorba de Turcia, unde 55% din populaţie accesează diferite site-uri cel puţin o dată pe săptămână.
Chiar ultimii
România ajunge, însă, la coada clasamentului atunci când vine vorba de utilizarea zilnică a internetului, cu un procent estimat la 42% din populaţie ca încadrându-se în această categorie. Pe primul loc în funcţie de acest criteriu este Luxemburgul (93%), urmat de Norvegia (92%) şi Danemarca (89 de procente).
Dintre românii care nu utilizează internetul, statisticile Eurostat întocmite pe anul trecut indică faptul că 22 de procente susţin că abonamentul pentru accesarea internetului are un cost prea mare, în timp ce alte 33 de procente dintre românii care nu au internet acasă susţin că acest lucru se datorează costului ridicat al echipamentelor. Alte 11 procente dintre români refuză, însă, să acceseze lumea virtuală din considerente morale (conţinutul on-line este dăunător).
Nici oamenii de afaceri români nu scot ţara din coada statisticilor Eurostat. Dacă în Danemarca, Lituania, Luxemburg, Olanda şi Finlanda absolut toate companiile au acces la internet (media europeană fiind de 97% din totalul firmelor), în România statisticile indică faptul că internetul este accesibil pentru doar 84% din societăţile comerciale. Toate aceste date sunt aferente anului 2016.
La ce (nu) folosim internetul
Doar 18% din populaţia României utilizează internetul pentru a căuta informaţii legate de educaţie sau formarea personală, media la nivelul UE fiind de 32%. Iar când vine vorba de cumpărături on-line, doar opt procente din români au efectuat cel puţin o achiziţie on-line în ultimele trei luni. Acest procent plasează România pe ultimul loc în statisticile Eurostat, potrivit cărora cei mai mulţi clienţi ai magazinelor on-line se află în Marea Britanie (78% din populaţie a efectuat cel puţin o achiziţie în ultimele trei luni). Media la nivelul Uniunii Europene este de 45 de procente.
„Noroc“ cu telefoanele
Potrivit ultimului Eurobarometru care are în vedere utilizarea internetului (publicat în decembrie 2011), România nu mai este la coada clasamentului când vine vorba de accesarea internetului prin intermediul telefoanelor mobile. 35% dintre români declară faptul că au un abonament care include şi accesul la internet, depăşindu-i astfel pe portughezi (26%), pe maghiari şi pe bulgari, care cu 23 de procente se situează pe ultimul loc la nivel european. Media la nivelul Uniunii Europene este de 52%, în fruntea statisticii fiind Suedia: aproape opt din zece locuitori ai acestei ţări plăteşte un abonament pentru telefonul mobil care include şi transferul de date on-line.