Sinaia, oraşul cu trei gări, în care au coborât regi şi preşedinţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Perla Carpaţilor“ a avut, de-a lungul timpului, nu mai puţin de trei gări, dintre care două regale. În gara Sinaia au coborât, în numeroase rânduri, membrii Casei Regale, dar şi preşedintele american Gerald Ford. Tot la Sinaia aveau staţie, la începutul secolului trecut, Orient Express-ul şi Arlberg Express

Prima gară din Sinaia, din care astăzi se mai păstrează doar o mică parte de clădire, a fost deschisă publicului în decembrie 1879, anul în care a fost inaugurată, în România, prima linie de cale ferată care traversa Carpaţii, prin Valea Prahovei.

Această primă clădire pentru călători a staţiei Sinaia avea şi un “salon princiar”, folosit atât pentru primirea suveranului (pe-atunci Principele Carol) cât şi a înalţilor săi oaspeţi. Acest salon din aripa dreaptă a construcţiei a fost extins în 1886 de direcţia generală a Căilor Ferate Române pentru regele Carol I, aceasta fiind şi prima “gară regală” din Sinaia.

În 1911, datorită numărului mare de turişti care veneau la Sinaia, una dintre cele mai la modă destinaţii de vacanţă a vremurilor, mica gară a devenit neîncăpătoare, astfel că aproape întreg ansamblul al vechii gări a fost demolat şi pe locul său s-a ridicat actuala clădire, rezervată exclusiv călătorilor.

Lucrările au fost inaugurate în 1913 şi au fost realizate de către Compania “Demeter Cartner” din Bucureşti. Din gara anului 1879 a rămas însă în picioare salonul regal, ca o clădire separată, care găzduieşte astăzi o colecţie de machete şi însemne feroviare.

Construcţia, formată dintr-un hol central şi două aripi laterale, este cea în faţa căreia opresc şi astăzi trenurile de pasageri care ajung la Sinaia. La începutul secolului trecut, aici făceau staţie şi trenuri celebre precum Orient Express (tren care opreşte şi astăzi în Sinaia, în voiajul său spre Istanbul) sau Arlberg Express.

La parter sunt şi acum birourile lucrătorilor feroviari, iar la etaj încă se mai păstrează o parte din vechile locuinţe de serviciu ale personalului staţiei de cale ferată.

Gara din 1913 a fost şi “martora” unor evenimente tragice. Pe 29 decembrie 1933, pe peron a fost asasinat de legionari primul ministru I.Gh. Duca, care se împotrivea avântului mişcării fasciste în România. În amintirea acestui eveniment, pe peronul gării este o placă comemorativă.

Gara regală a lui Carol al II-lea

În intervalul 1938-1940 se produce un nou eveniment important pentru istoria feroviară din Sinaia. Micul salon princiar extins în 1886 pentru a servi ca “gară regală” a devenit neîncăpător şi demodat, astfel că se construieşte gara regală a lui Carol al II-lea. Este prima construcţie, cea mai nouă, care se vede când trenul dinspre Bucureşti poposeşte la Sinaia.

image

Gara lui Carol al II-lea. FOTO clubuldepresaatlantic.com

Construită după planurile arhitectului Duiliu Marcu, care a mai proiectat Hotelul Athene Palace, Biblioteca Academiei Române, Opera Timişoara şi Palatul CFR Bucureşti, este o clădire din piatră în stil românesc, care purta la vremea aceea însemnele regale ale lui Carol al-II-lea. Dublul CC se vede şi astăzi pe clanţa uşilor şi a fost rezervată exclusiv familiei regale şi oaspeţilor ei.

Clădirea avea o remiză în care încăpea tot trenul regal. În faţa gării este o piaţă mare, corespunzătoare primirilor la nivel de şefi de stat. În salonul central se găseşte o pictură murală (5,50 x 5,50 metri) reprezentând o vânătoare domnească de mistreţi, cu 8 personaje călare, în mărime naturală, inscripţionată în limba latină: Basarab Voievod secol XIV.

Destinaţia gării a fost păstrată şi în timpul regimului comunist. În 1975, după un dejun cu Ceauşescu în trenul prezidenţial şi o primire entuziastă pe peronul gării lui Carol al II-lea din Sinaia, Gerald Ford a semnat, în sala maură de la Castelul Peleş, acordarea „Clauzei naţiunii celei mai favorizate“ României.

A doua gară regală nu este deschisă pentru public.

Vă mai recomandăm

FOTO Istoria şi evenimentele din Gara Teiuş, cel mai important nod feroviar din Transilvania

FOTO Gara Iţcani, edificiu spectaculos al arhitecturii austriece, lăsată de CFR să se transforme într-o ruină
 

Ploieşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite