Ghid practic pentru returnarea ambalajelor. Detalii care îți garantează recuperarea banilor VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În două luni și jumătate de la implementarea Sistemului de Garanție Returnare (SGR) au fost returnate 7,3 milioane de ambalaje. Pe lângă numeroasele probleme întâlnite se observă o creștere semnificativă a ambalajelor colectate în primele săptămâni din februarie.

Ghid practic pentru utilizarea Sistemului de Garanție Returnare Foto: Arhivă Adevărul
Ghid practic pentru utilizarea Sistemului de Garanție Returnare Foto: Arhivă Adevărul

În decembrie 2023, în prima lună de la implementarea sistemului, au fost peste 31.000 de ambalaje returnate, iar în ianuarie 2024 s-au înregistrat peste 2,24 milioane. Iar în primele două săptămâni din februarie 2024 au fost colectate aproximativ 5 milioane de ambalaje SGR: PET-uri, sticlă sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri.

Creșterea a venit și pe fondul numărului mare de astfel de ambalaje care a intrat pe piață în luna ianuarie 2024, de aproximativ 180 de milioane.

Este un început așa cum ne-am așteptat să fie, cu dificultăți, dar și cu speranță. Faptul că oamenii returnează și vedem cum cresc exponențial valorile la rata de returnare pentru noi este îmbucurător. Ne gândim că suntem pe un drum bun”, a precizat pentru „Adevărul” Anca Marinescu,  Corporate Affairs și Communication Manager la RetuRO, compania care administrează Sistemul de Garanție-Returnare.

Se poate colecta atât prin aparate, cât și manual

În primul an de implementare a sistemului, reprezentanții RetuRO estimează colectarea a patru miliarde de ambalaje. În momentul acesta sunt aproape 70.000 de comercianți înscriși în sistem, iar aproape 25.000 au semnat contracte și pot face procesul de returnare. 

Se poate colecta atât automat, prin aparate, cât și manual, prin intermediul unei persoane care a fost desemnată de comerciant să se ocupe de acest aspect.

Toți cei care vând genul acesta de produse sunt obligați să organizeze și puncte de retunare. Le pot organiza cum consideră ei. Își iau aparat și colectează automat sau colectează manual. Cel care stă la casă și vinde poate, de asemenea, să preia ambalajele și să dea omului banii pe ele”, precizează Anca Marinescu.

Sunt mai multe moduri în care comercianții își pot îndeplini obligația de organizare a punctelor de returnare. Cei care au o suprafață a structurii de vânzare mai mare de 200 mp au obligația de a-și organiza propriile puncte de returnare.

Cei sub 200 de metri au o facilitate oferită de lege și anume că se pot asocia, fie între ei, fie pot cere Unității Administrativ Teritoriale pe raza căruia își desfășoară activitatea să îi ajute să facă împreună acest punct de returnare”, mai spun reprezentanții RetuRO. 

 Problema care îi bulversează pe oameni

Unul dintre minusurile sistemului îl reprezintă faptul că în piață găsim atât ambalaje obișnuite, cât și ambale SGR. De aceea, atât comercianții cât și consumatorii se confruntă cu problema amestecului de ambalaje.  Această situație va dura până la data de 30 iunie 2024 când vor dispărea din magazine produsele non-SGR. 

„Este firesc ca la începutul sistemului să existe în continuare în piață și celelalte tipuri de ambalaje. Fiecare produs are un ciclu de viață. Și producătorii, și retailerii trebuie să-și consume stocurile. Peste tot unde s-a implementat SGR a existat perioada aceasta a tranzitării cu ambele tipuri de ambalaje. Este doar o chestiune de învățare și educare. Este o perioadă de adaptare.”, a mai adăugat Anca Marinescu. 

Întrebat de ce nu s-a luat în calcul în momentul implementării sistemului colectarea tuturor ambalajelor, reprezentantul RetuRO a susținut că problema nu a ținut de ei: „Noi, RetuRO, suntem doar administratorul Sistemului de Garanție Returnare. Noi implementăm sistemul așa cum e el desemnat în Hotărârea de Guvern, în limitele care ni s-au trasat”.

De ce sunt refuzate unele ambalaje la returnare

Doar pentru produsele cu simbol SGR vei achita garanția de 50 bani și doar acestea vor fi eligibile pentru rambursarea garanției. Ele sunt identificate prin simbolul inscripționat: „Ambalaj cu garanție”.

Ambalajele fără acest simbol pot fi returnate doar în sistemul tradițional de colectare selectivă a ambalajelor.

Pentru ambalajele SGR vei plăti o garanție de 50 de bani la cumpărare, iar banii îi vei primi atunci când îl returnezi într-unul din punctele deschise la comercianții din toată țara. Un lucru important este că nu trebuie să prezinți bonul fiscal la returnare.

Recuperezi banii când returnezi ambalajul Foto: Arhivă Adevărul
Recuperezi banii când returnezi ambalajul Foto: Arhivă Adevărul

Foarte important este faptul că atunci când le returnezi, ambalajele trebuie să fie intacte, nedegradate și nedeformate.

Ele nu trebuie să fie sparte, turtite sau presate pentru că vor fi refuzate și nu vei putea primi înapoi garanția.

Acestea trebuie golite complet pentru că orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente afectează greutatea și există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate și cântărite.

De asemenea, trebuie să aibă eticheta vizibilă și intactă pentru că altfel nu vor putea fi identificate ca făcând parte din sistem.

Nu există un număr maxim specificat pentru returnarea ambalajelor, dar este recomandat ca ele să fie aduse în mod regulat.

Garanția poate fi primită în numerar, voucher sau transfer bancar

După ce ai returnat ambalajele, ai mai multe opțiuni pentru a primi valoarea garanției.

Dacă le-ai retunat prin intermediul unui aparat, atunci vei primi un voucher care reprezintă valoarea garanției. Atenție! Acest voucher poate fi folosit pentru cumpărături doar în acel magazin. În cazul în care dorești să cumperi produse din altă parte, poți solicita schimbarea voucherului în numerar la persoana desemnată de comerciant. De asemenea, există opțiunea de a primi valoarea garanției prin transfer bancar.

În schimb, pentru colectarea manuală, poți alege să primești valoarea garanției în numerar, voucher sau transfer bancar.

Ambalajele returnate în magazine vor ajunge în centrele regionale RetuRO, unde vor fi sortate pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite