Gara Regală Curtea de Argeș va fi reabilitată după trei decenii în care a fost lăsată în paragină

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Gara Regală Curtea de Argeș, una dintre cele mai frumoase din România, va fi reabilitată după mai bine de trei decenii. Contractul de proiectare și execuție va fi semnat săptămână viitoare.

Gara din Curtea de Argeș e în paragină de mulți ani FOTO Denis Grigorescu
Gara din Curtea de Argeș e în paragină de mulți ani FOTO Denis Grigorescu

În urmă cu mai bine de cinci ani, în decembrie 2017, la funeraliile Regelui Mihai I, autoritățile centrale și locale promiteau că proiectul de reabilitare a Gării Regale Curtea de Argeș va începe rapid. Însă abia în toamna trecută, pe 3 octombrie 2022, CFR Infrastructură, prin sucursala Craiova, a lansat licitația pentru reabilitarea gării, valoarea estimată a lucrărilor (proiectare și execuție) ridicându-se la 10,59 milioane de lei, fără TVA.

În noiembrie 2022, Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat că a primit două oferte la licitația pentru modernizarea Gării Regale din Curtea de Argeș. Astfel, cele două firme care s-au înscris la licitația pentru reabilitarea Gării Regale din Curtea de Argeș au fost Stefa Steel Solutions și Asocierea EURAS-ARHING.

”Săptămâna viitoare urmează să fie semnat contractul pentru Proiectare și execuție lucrări, cu firma desemnată câștigătoare, urmare a participării la licitație”, au declarat pentru „Adevărul” reprezentanții CFR SA, care au refuzat însă să divulge numele firmei ce va realiza acest proiect important în valoare de peste două milioane euro.

Cât vor dura lucrările

Lucrările de restaurare a Gării Regale Curtea de Argeș vor include, printre altele, reparații și consolidare structură de rezistență, restaurare finisaje și componente artistice din lemn, piatră, ceramică, metal, înlocuirea învelitorii și a sistemului de colectare ape pluviale (jgheaburi și burlane).

Lucrările de reparații și restaurare vor avea în vedere caracterul de monument istoric al clădirii, ceea ce impune realizarea lor cu materiale și tehnici specifice, compatibile cu cele originale, iar acestea se vor realiza numai cu avizul Ministerului Culturii.

Durata contractului, ce include atât proiectarea, cât și lucrările propriu-zise, este de 36 de luni, dintre care 12 luni alocate proiectării. Ceea ce înseamnă că în cel mai bun caz lucrările de reabilitare propriu-zise de la Gara Regală Curtea de Argeș ar putea începe în martie 2024.

Deocamdată, fără vreo vreun leu investit de autorități după 1990, Gara Regală Curtea de Argeș se degradează pe zi ce trece.

După 1989 nu s-a mai investit vreun leu în Gara Regală FOTO Denis Grigorescu
După 1989 nu s-a mai investit vreun leu în Gara Regală FOTO Denis Grigorescu

Gara a fost inaugurată pe 27 noiembrie 1898, dată la care a fost dată în folosinţă calea ferată Piteşti - Curtea de Argeş. Cu excepţia lui Carol al II-lea, al cărui sicriu a fost adus în februarie 2003 cu un vehicul militar, toţi regii înmormântaţi în necropola regală de la Mănăstirea Curtea de Argeş au fost transportaţi cu trenul.

Planurile Gării Regale Curtea de Argeș au fost realizate de către faimosul arhitect francez André Lecomte du Noüy, cel care restaurase şi Mănăstirea Curtea de Argeş. Construcţia gării s-au încheiat în mai puţin de un an, iar costurile de construcţie s-au ridicat la acea vreme la 7,8 milioane lei aur.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite