Situaţia dezastruoasă a DN 76 a ajuns pe masa premierului Victor Ponta
0Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor îi cere premierului Victor Ponta măsuri urgente în cazul DN76 (E79) Oradea-Deva. Acestea avertizează că banii de la Uniunea Europeană riscă să fie pierduţi din cauza incompetenţei constructorilor.
Drumul Naţional 76, cel care leagă Oradea de Deva, a devenit un calvar pentru şoferi, ale căror nemulţumiri au ajuns şi pe paginile de socializare, ei urmând ca pe 29 august să participe la un protest.
Nici nu e de mirare că au ales această cale, după ce asfaltul turnat în urmă cu o lună, la ieşire din Oradea spre Sânmartin, a fost de aşa proastă calitate încât, în numai două săptămâni, au apărut gropile. Astfel, în momentul de faţă se decopertează stratul de asfalt turnat la începutul lunii iulie. În acest ritm, lucrările nu se vor finaliza nici peste 2 ani, chiar dacă termenul de finalizare este 2015, lucru care nu are cum să se întâmple decât printr-o minune, gradul de finalizare, în acest moment, fiind de doar 6%. Chiar şi cu un grad atât de scăzut greşelile de execuţie ale proiectanţilor nu par să se mai oprească.
Şi autorităţile par să fie legate de mâini şi de picioare, motivând că nu au cum să grăbească lucrările sau cum să-i sancţioneze pe constructori decât după expirarea termenului de finalizare. În sprijinul şoferilor vine Cornel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor care i-a trimis o scrisoare premierului Victor Ponta.
“Referitor la obiectivul de investiţie: ‘Reabilitare DN 76 (E79) Deva-Oradea, km 0+0.00 – km 184+390.00′ – Sectorul aferent judeţului Bihor cuprins între km 83+0.00 – km 184+390.00, Vă aducem la cunoştinţă aspecte grave care pun investiţia în situaţia de a nu fi finalizată în termenii contractuali, respectiv pierderea de fonduri europene:
1. Cele mai grave situaţii sunt pe tronsonul cuprins între km 133+660.00 – km 184+390.00 – Contract 5R14, Beiuş – Oradea, adjudecat de Asocierea SC CCCF DRUMURI şI PODURI TIMIşOARA SRL & CO.GE.FA S.p.A. & S.IM.CO SRL, unde pe lângă problemele de calitate semnalate de Inspectoratul de Stat în Construcţii întâlnim situaţia în care firma nu lucrează, nu îşi plăteşte subantreprenorii, sunt închise tronsoane fără a se executa lucrări pe acestea. De asemenea vă comunic că lucrările sunt în afara graficului de execuţie, fiind mult întârziate, iar acest ritm, cu siguranţă, va duce la nerealizarea proiectului.
Punerea în funcţiune al acestui obiectiv, este anul 2015, estimăm o realizare până în prezent de maxim 6%. Solicit o implicare la nivel decizional, în sensul renunţării la un astfel de constructor şi organizarea unei noi licitaţii, situaţie care ar prelungi termenele cu cca 6-7 luni, sau de a-l determina pe constructor, prin intermediul beneficiarului – CNADNR, de a angaja subantreprenori capabili să realizeze investiţia în condiţiile şi termenele stabilite, dacă ar mai fi posibil. S-ar impune implicarea totală a beneficiarului – CNADNR prin toate mijloacele posibile de a intra în ritm normal al lucrărilor şi recuperarea întârzierilor.
2. Referitor la tronsonul cuprins între km 102+660.00 – km 133+660.00 – Contract 5R13, Ştei – Beiuş, adjudecat de Asocierea SC AZVI Sevilia – SC AZCALE CONSTRUCTIE SRL, vă comunic că lucrările sunt în afara graficului de execuţie, fiind mult întârziate, iar acest ritm, cu siguranţă, va duce la nerealizarea lucrărilor. Sunt închise tronsoane fără a se executa lucrări pe acestea. S-ar impune implicarea totală a beneficiarului – CNADNR prin toate mijloacele posibile de a intra în ritm normal al lucrărilor şi recuperarea întârzierilor.
3. Referitor la tronsonul cuprins între km 83+0.00 – km 102+660.00 – Contract 5R12, Vârfuri – Ştei, adjudecat de SC CONSTRUCT MOD SRL, punerea în funcţiune este în acest an şi consider, având în vedere stadiul fizic actual, că lucrările nu vor putea fi finalizate la termen şi de asemenea solicit determinarea beneficiarului – CNADNR de implicare totală şi determinarea firmei SC CONSTRUCT MOD SRL în a angaja subantreprenori capabili.
În toate situaţiile se invocă faptul că liderii de lucrări nu sunt plătiţi de către beneficiar şi, mai, departe, aceştia nu îşi plătesc subantreprenorii, aceasta fiind cauza principală de întârziere a lucrărilor. Cred că nu aceasta este cauza principală a întârzierii lucrărilor şi consider că incapacitatea constructorilor este principala cauză.
4. Vă mai aduc la cunoştinţă că, la sfârşitul lunii, respectiv în data de 29 august, sunt anunţate proteste ale cetăţenilor pe traseul drumului DN 76, nemulţumiţi de stadiul şi ritmul de desfăşurare al lucrărilor. Vă rugăm, domnule Prim-Ministru să dispuneţi măsurile necesare pentru a înlătura situaţia actuală, de totală nemulţumire, dar şi pericolul compromiterii acestui important proiect pentru aceasta zonă”, se arată în informarea transmisă premierului Victor Ponta.
Pe 29 august este programat să aibă loc un protest, la care şi-au anunţat participare sute de şoferi nemulţumiţi de situaţia de pe DN 76