Marile afaceri private din Hunedoara sunt dirijate de indieni şi canadieni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Multinaţionala ArcelorMittal deţine combinatul din Hunedoara. D.G.
Multinaţionala ArcelorMittal deţine combinatul din Hunedoara. D.G.

Cei mai importanţi investitori privaţi în industrie în judeţul Hunedoara au devenit companiile străine. Arcelor Mittal, Draexelmaier, Sew-s, Carpathian Gold, DHS, Strabag şi alte firme cu capital străin au luat în ultimii ani faţa investitorilor locali şi chiar a unor companii de stat în ce priveşte oferta de pe piaţa muncii şi afacerile de viitor.

Combinatul din Hunedoara a fost preluat în 2004 de grupul Mittal (India), canadienii de la Carpathian Gold investesc în mineritul aurifer, în zona Devei, compania japoneză SEWS şi germanii de la Draexlmaier au creat mii de locuri de muncă în fabricile de cablaje auto din Deva, Orăştie şi Hunedoara, chinezii de la DHS au construit o fabrică de biciclete la marginea Devei, iar alte companii chineze testează terenul pentru investiţii în minerit şi energie.

Indienii rămaşi stăpâni peste combinat
În Hunedoara, cele peste 130 de hectare din vechea platformă industrială a combinatului, rămase de un deceniu în administrarea municipiului, nu au produs până în prezent decât fier vechi şi materiale de construcţii provenite din demolări. Dar şi sume de ordinul milioanelor de euro unor investitori controversaţi, care s-au ocupat de valorificarea ruinelor siderurgice şi au reuşit astfel să se îmbogăţească într-un interval scurt.

O parte a uzinelor Hunedoarei a fost salvată de la o posibilă demolare, în urma achiziţiei ei de către grupul Mittal Steel, devenit din 2006 Arcelor Mittal, cel mai mare producător siderurgic din lume.

În ultimii ani, combinatul a beneficiat de o investiţie de circa 50 de milioane de euro într-un laminor nou. În prezent, circa 800 de hunedoreni mai lucrează în combinatul hunedorean, a cărui soartă depinde de deciziile magnaţilor indieni care conduc ArcelorMittal.

Statul prea sărac pentru a scoate aurul din munţi
Toate exploatările miniere din zona Devei şi a Bradului au fost închise până la mijlocul anilor 2000, din raţiuni economice, însă zonele vechilor mine de aur şi cupru din Munţii Metaliferi au continuat să atragă interesul investitorilor. Străinii au fost cei care au făcut primul pas. Compania minieră canadiană Carphatian Gold a obţinut dreptul de exploatare în trei zăcăminte aurifere din zona Devei (Rovina, Colnic şi Cireşata), după ce în anii trecuţi compania a făcut prospecţii pentru descoperirea unor zăcăminte în apropierea exploatărilor miniere închise.

„Zăcământul de la Rovina conţine cantităţi importante de aur şi cupru, 120 de tone de aur şi 100.000 de tone de cupru. Canadienii au făcut prospecţiunile necesare şi au găsit cantităţi importante de aur şi cupru, dânşii dorind exploatarea acestor zăcaminte. Exploatarea de la Rovina se va găsi pe raza a trei comune: Crişcior, Bucureşci şi Buceş şi va fi o investiţie de mare amploare, pe parcursul a 20 de ani se va investi între 850 de milioane de dolari şi 1,2 miliarde de dolari, cu crearea a 600 de locuri de muncă în exploatarea propriu-zisă şi încă 1.400 de locuri de muncă în servicii", declara recent prefectul Hunedoarei, Sorin Vasilescu.

Investiţiile în energie vin din China
Reprezentanţii Complexului Energetic Hunedoara (care cuprinde termocentralele Mintia şi Paroşeni şi minele din Valea Jiului) speră în modernizarea acestuia în urma unei investiţii străine, în timp ce statul român se dovedeşte prea sărac pentru a suporta costurile.

În urmă cu o lună, Daniel Andronache, directorul CEH, anunţa într-o conferinţă de presă că reprezentanţii Companiei Naţionale de Electricitate din China şi China Coal vor să investească aproximativ 300 de milioane de euro în instalaţia de desulfurare şi în retehnologizarea de la Termocentrala Mintia, iar alţi 60 de milioane de euro ar putea fi alocaţi pentru unităţile miniere viabile din Valea Jiului, bani care vor fi returnaţi de statul român. "Companiile chineze finanţează investiţia. Produc utilajele, le aduc, aduc şi inginerii, le montează, iar noi asigurăm forţa de muncă. Timp de 20 de ani returnăm banii cu o dobândă de 2 la sută", declara Andronache.

Circa 5.000 de hunedoreni lucrează în prezent în fabricile de componente auto din Hunedoara, Deva şi Orăştie. Investiţiile în cablajele auto au fost în judeţul Hunedoara afaceri exclusiv străine, iar japonezii de la SEWS şi germanii de la Draexlmaier au fost în ultimii ani unii dintre cei mai importanţi ofertanţi de locuri de muncă de pe piaţă.

Mai multe despre marile afaceri ale străinilor în judeţ:

Canadienii au găsit aur în Munţii Apuseni şi vor să investească peste un miliard de dolari în exploatarea a trei noi zăcăminte

Grupul canadian Carpathian Gold, prin compania Samax România, intenţionează să înfiinţeze trei noi exploatări miniere de aur şi cupru în zona Rovina din judeţul Hunedoara.

După o investiţie de 43 de milioane de euro, ArcelorMittal Hunedoara a început producţia la noul laminor

ArcelorMittal Hunedoara a început producţia comercială la un nou laminor, în urma unei investiţii în valoare de 43 de milioane de Euro. Noul echipament îl va înlocui în totalitate pe cel vechi şi va avea o capacitate de producţie estimată de 400.000 de tone pe an.

Chinezii vor salva Centrala Mintia şi câteva mine viabile din Hunedoara. Vor investi până la 300 de milioane de euro

Directorul Complexului Energetic Hunedoara (CEH), Daniel Andronache, a declarat luni, la Deva, că două companii din China vor să investească între 200 şi 300 de milioane de euro pentru Termocentrala Mintia şi alţi 60 de milioane de euro pentru unităţile miniere viabile.

Vă recomandăm şi:

Hunedoara anilor 1950, văzută de spionii străini: relatări despre anti-comunişti, acte de sabotaj, atacuri ale partizanilor

FOTO Autostrada Deva – Orăştie a fost inaugurată. Circulaţia e deschisă pe cei 33 de kilometri ai şoselei

Ultimele retuşuri pe şantierul autostrăzii Deva – Orăştie, înaintea deschiderii celui de-al doilea tronson. Ministrul delegat Dan Şova va inaugura autostrada

FOTO Povestea autostrăzii Deva - Orăştie: 33 de kilometri de drum construiţi în doi ani. Ultimul tronson a fost finalizat

Lucrările la autostrada Deva – Orăştie sunt întârziate de ploaie: inaugurarea mega-proiectului va fi amânată

FOTO Autostrada întârziată la „kilometrul zero”: Ultimii 18 kilometri ai A1 Deva – Orăştie sunt promişi odată cu primăvara

FOTO Autostrada teribiliştilor. Vitezomanii de pe autostrada A1 Deva – Simeria Veche nu pot fi opriţi

VIDEO Autostrada Deva – Orăştie se va deschide pentru şoferi în două săptămâni

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite