Gara Simeria, monument de la 1901, se transformă radical. Cum arată acum clădirea de epocă a nodului feroviar VIDEO

0
Publicat:

Gara-monument a orașului Simeria din Hunedoara (video), clădită în 1901, trece prin transformări ample. Ajunsese într-o stare avansată de degradare, însă va fi salvată de investiția în modernizarea magistralei feroviare din vestul României.

Gara Simeria. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL
Gara Simeria. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Orașul Simeria din Hunedoara este împânzit de clădiri feroviare construite la sfârșitul secolului al XIX-lea, când așezarea din valea Mureșului, apropiată Devei și Hunedoarei, a devenit o colonie a familiilor muncitorilor feroviari și un nod de cale ferată important în Ardeal.

Stația CFR Simeria trece prin transformări ample, însă doar câteva clădiri feroviare de epocă ale sale sunt reabilitate.

Din anul 2020, constructorii de pe tronsonul feroviar Simeria-Gurasada (41 kilometri) au început modernizarea stației CFR Simeria, iar înfățișarea vechii gări din județul Hunedoara s-a schimbat între timp.

Lucrările la noile peroane se apropie de final, structura tunelului de legătură între acestea și clădirea de călători a fost realizată, iar vechea pasarelă care face legătura peste calea ferată între cartierele orașului a fost demolată și este înlocuită cu o pasarelă modernă, dotată cu trei scări și cu lifturi pentru persoanele cu dizabilități.

În 2022 a intrat în șantier și clădirea principală din gara Simeria, veche din anul 1901. Clădirea-monument construită după demolarea unei gări mai vechi, care la sfârșitul secolului al XIX-lea devenise subdimensionată pentru orașul feroviar, a fost lăsată să se degradeze în ultimele decenii, deși Simeria este încă de la sfârșitul secolului al XIX-lea, un nod feroviar important.

Gara orașului Simeria, renovată

Stația CFR Simeria a fost punctul de întâlnire între magistrala Arad – Simeria – Alba Iulia, inaugurată în 1868, calea ferată a cărbunelui Simeria – Petroșani, inaugurată în 1870, și calea ferată a fierului Hunedoara – Simeria, deschisă în 1884.

Aproximativ jumătate din lucrările la exteriorul clădirii cu o suprafață de 4.500 de metri pătrați au fost realizate, fațadele și acoperișul fiind renovate în mare parte. Pe lângă modernizarea spațiilor sale, investiția vizează construcția unui lift în holul central al clădirii de epocă.

„Odată cu lucrările de consolidare se vor face şi lucrări de refuncţionalizare a spaţiilor: se vor amenaja spaţii pentru călători – săli de aşteptare, case de bilete, bagaje şi informaţii, grupuri sanitare cuprinzând cabine pentru persoanele cu dizabilităţi, se vor amenaja spaţii destinate închirierii lor pentru activităţi de servicii şi comerţ. La etajul unu, zona centrală, se vor amenaja spaţii pentr călători. Se va amplasa un lift în legătură cu holul central, cu staţii la subsol, parter şi etajul I. Lângă lift se va amenaja şi o scară nouă. Liftul şi scara vor asigura legătura cu tunelul pietonal nou. Tunelul pietonal de subtraversare şi acces a linii va face legătura între clădirea de călători şi peroanele dintre liniile 2 – 3 şi 4 – 5. Legătura cu clădirea de călători se va face pe la subsolul existent în zona centrală”, se arată în proiect.

Staţia CFR Simeria este cuprinsă în proiectul de modernizare a infrastructurii feroviare pe tronsonul Simeria-Gurasada, în lungime de 41 de kilometri. Acesta face parte din magistrala Simeria-Arad, aflată în curs de modernizare pe un traseu de 141 de kilometri.

Valoarea investiției finanțată de statul român și cu fonduri europene se ridică la 3,1 miliarde de lei, fără TVA. Stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 75 la sută, iar termenul estimat de finalizare a proiectului, conform unei situații prezentate de CFR, este luna ianuarie a anului 2024.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite