La ce interval trebuie schimbate anvelopele maşinii. Factorii care cauzează uzura anormală a pneurilor
0Semnele de uzură sau îmbătrânire a anvelopelor trebuie luate în serios de proprietarii de autovehicule, care trebuie fie să le înlocuiască imediat, fie să apeleze la un specialist, care să le spună dacă mai pot fi folosite fără să le afecteze siguranţa.
Mulţi şoferi ignoră semnele evidente de îmbătrânire sau uzură a anvelopelor, punându-şi astfel viaţa în pericol, dar şi pe cea a pasagerilor din maşină şi a celorlalţi participanţi la trafic. Vă prezentăm mai jos câteva lucruri de care trebuie să ţineţi cont la anvelopele dumneavoastră pentru a circula în siguranţă cu maşina.
Verificaţi regulat anvelopele
Specialiştii recomandă să faceţi verificări săptămânale ale anvelopelor de la maşina dumneavoastră, în special pentru a măsura adâncimea benzii de rulare şi condiţia ei, presiunea, deteriorările flancurilor, precum şi orice alte semne de uzură ale cauciucurilor. Dacă nu vă pricepeţi sau aveţi îndoieli cu privire la calitatea anvelopelor, cel mai bine este să cereţi sfatul unui expert în anvelope, care vă va spune imediat dacă cauciurile pot fi utilizate fără a vă pune siguranţa în pericol.
”Este bine să verificaţi anvelopele în mod regulat pentru uzură. Metoda este foarte simplă. Pe fiecare anvelopă sunt amplasaţi aşa numiţii indicatori de uzură, ce sunt situaţi în fiecare dintre canelurile principale ale benzii de rulare. Aceşti indicatori sunt mici zone ridicate la partea de jos a modelului canelurilor benzii de rulare. În cazul în care suprafaţa de cauciuc a benzii de rulare este la acelaşi nivel cu aceste zone ridicate, adâncimea benzii de rulare a anvelopei este cel mai probabil foarte aproape de limita legală de 1,6 mm sau sub aceasta”, explică Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.
Dacă anvelopele dumneavoastră sunt într-o astfel de situaţie, este recomandat să le schimbaţi imediat, de preferat înainte ca limita amintită anterior să fie atinsă. Cauciucurile ar putea să nu mai fie atât de sigure, caz în care vă expuneţi la riscul producerii unor accidente, dar încălcaţi şi legea, care stabileşte clar că banda de rulare a unui cauciuc nu poate fi mai mică de 1,6 mm.
Semnele de înbătrânire ale unei anvelope
Chiar dacă la achiziţia unei anvelope vi se dă un termen de garanţie, acesta nu are, de fapt, o valabilitate previzibilă. Este important, de pildă, să ştiţi că anvelopele îmbătrânesc chiar şi atunci când nu sunt folosite sau doar atunci când sunt utilizate ocazional. Există mai mulţi factori care afectează durata de viaţă a unei anvelope, cum ar fi temperatura, întreţinerea, condiţiile de depozitare şi utilizare, sarcina, viteza de rulare, presiunea în pneuri, dar şi stilul de condus.
Testul de cinci ani
Specialiştii recomandă ca, după cinci ani de folosire a anvelopelor sau mai mult, acestea să fie bine inspectate cel puţin o dată pe an de un expert în anvelope. Este indicat, de asemenea, să urmaţi recomandările producătorului auto în ceea ce priveşte înlocuirea anvelopelor cu care a venit echipată maşina când aţi achiziţionat-o. ”Ca măsură de precauţie, în cazul în care anvelopele nu au fost înlocuite în decurs de 10 ani de la data lor de fabricaţie, este recomandat ca acestea să fie înlocuite cu altele noi, chiar dacă acestea par să fie bune pentru utilizare şi nu s-au uzat până la indicatorul de uzură al benzii de rulare”, subliniază Florin Marin Bogdan.
Deteriorarea anvelopei
Anvelopa poate fi serios afectată şi în cazul în care se loveşte de o bordură, groapă sau de obiecte ascuţite. Prin urmare, orice perforare vizibilă, tăiere sau deformare trebuie să fie verificată cu atenţie de către un profesionist în anvelope. Numai un expert vă poate spune în astfel de cazuri dacă anvelopa poate fi reparată sau trebuie schimbată şi este de dorit să nu vă jucaţi cu siguranţa dumneavoastră şi a celorlalţi participanţi la trafic.
Cazurile în care o anvelopă poate fi reparată
Există câteva situaţii în care anvelopele pot fi reparate la o vulcanizare, acestea fiind următoarele:
-Găurirea peretelui lateral al anvelopei;
-Când firul talon este vizibil sau distorsionat;
-Când apare separarea de cauciuc sau materialele textile;
-Când apar cute în cauciuc sau materialele textile;
-În cazul daunelor provocate de hidrocarburi sau substanţe corozive;
-Când se produce desprinderea cauciucurilor interne prin rularea în stare subumflată a anvelopei.
Ce poate produce uzura anormală a anvelopelor
Uzură anormală şi inegală a anvelopelor în anumite puncte (în centru sau la margini) indică de cele mai multe ori o problemă mecanică, cum ar fi alinierea necorespunzătoare a roţilor, dar poate fi şi o problemă de echilibrare, suspensie sau de transmisie. Cauza ar putea fi şi faptul că s-a rulat cu presiunea greşită. Dacă observaţi o uzură anormală a anvelopelor, este indicat să contactaţi imediat un specialist în anvelope.
”Pentru a preveni uzura inegală a anvelopelor, aliniaţi-vă şi echilibraţi-vă roţile la fiecare şase luni. Acest lucru va mări durata de viaţă a benzii de rulare şi veţi simţi că circulaţi mult mai lin, mai aşezat cu maşina. Un alt mod de a menţine longevitatea modelului benzii de rulare este ca roţile să fie schimbate între ele în mod regulat”, subliniază Florin Marin Bogdan.
Cele mai comune cauze ale uzurii anormale a anvelopelor sunt:
-Uzura pe o margine: o roată dezechilibrată sau nealiniată;
-Uzura pe ambele margini: anvelope subumflate;
- Uzura de-a lungul centrului suprafeţei anvelopei: umflare prea puternică a anvelopei.