Cum arată nava unicat construită în România pentru un gigant al industriei mondiale. „Este începutul unei noi ere!“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Extrem de complexa navă a fost lansată la apă, la Galaţi, pe 1 august 2019 şi va fi folosită pentru minerit subacvatic în Marea Nordului. Este dotată cu tehnologie de ultimă oră şi a fost comandată de CEMEX UK, un gigant mondial din domeniul construcţiilor. A costat în jurul a 300 de milioane de euro.

Şantierul Naval „Damen” din Galaţi a lansat la apă, pe 1 august, un ultra-tehnologizat complex de dragaj maritim (în denumirea de specialitate: Marine Aggregate Dredger - MAD) pentru compania Cemex UK Marine Limited, din Marea Britanie, un gigant mondial al industriei materialelor de construcţie.

Nava „CEMEX Go Innovation” este un complex de dragaj maritim de tip MAD 3500, a cărei construcţie a început în iulie 2018, la Damen Mangalia, fiind apoi transferată la Galaţi pentru echipare şi finisaje.

Vasul este rezultatul unei strânse cooperări între Damen şi CEMEX (proiectarea s-a bazat pe soluţii inovative ce nu au mai fost folosite nicăieri în lume) şi este primul dintr-o nouă generaţie de nave de dragaj, proiectate să extragă nisip şi pietriş de la adâncimi de până la 55 de metri.

„Am fost încântaţi să vedem această bijuterie şi să participăm la tradiţionala ceremonie de lansare alături de Damen. Suntem nerăbdători ca nava să ajungă în Regatul Unit şi să înceapă să lucreze, în prima parte a anului viitor", a declarat, la ceremonia de lansare, Laurence Dagley, reprezentant al CEMEX.

„CEMEX Go Innovation reprezintă începutul unei noi ere. Abia aştept să o văd navigând”, a spus şi Joppe Neijens, manager de vânzări în cadrul grupului Damen.

Trebuie remarcat faptul că nava comandată de gigantul britanic al construcţiilor este prima dintr-o nouă generaţie, care îşi propune să revoluţioneze „mineritul subacvatic”. Cel mai important lucru este acela că utilajele de dragaj montate pe complex sunt proiectate să extragă nisip şi pietriş de la adâncimi duble faţă de cele curente, mai exact de până la 55 de metri, inclusiv în condiţiile solicitante înregistrate în Marea Nordului.

Echipamentul de dragaj şi sistemul de transport, depozitare şi descărcare este conceput de Damen Dredging Equipment, iar construcţia lui a început în luna mai a anului 2018 la fabrica din Nijkerk, Olanda. De la Ben Littler, comunicatorul concernului olandez Damen, am aflat că sistemul folosit este unul de nouă generaţie, cu multe soluţii tehnice în premieră.

Imagine indisponibilă

„Tubulatura  de transport a materialului extrem de abraziv colectat de pe fundul mării este amplasată la exterior şi nu la interiro, ca până acum, pentru a se putea monitoriza mai uşor uzura şi eventuala găurire a acesteia. În acest fel, eliminăm riscurile de inundare a navei, frecvente pentru navele de tip mai vechi fosite la dragaj. De asemenea, descărcarea materialelor în port se face printr-un sistem nou, în modul uscat, special conceput pentru noua navă”, ne-a spus Ben Littler.

Speranţa de viaţă a unor astfel de echipamente complexe (care costă între 80 şi 100 de milioane de euro) este de până la trei decenii, aşa că pentru beneficiarul britanic a fost important ca Damen să construiască o navă care să nu „îmbătrânească” repede. A rezultat astfel un proiect care pune accentul pe siguranţă, performanţă şi sustenabilitate, condiţii esenţiale în strategia tehnologică modernă.

„Am vrut un design revoluţionar, ceva pentru secolul XXI, cu tot ceea ce implică acest lucru din punct de vedere al siguranţei, eficienţei, confortului şi protejării mediului înconjurător. Damen a acceptat provocarea făcută de noi, oferindu-ne un produs robust, cât şi eficient, o navă care reprezintă începutul modernizării flotei noastre în anii care urmează”, a declarat Laurence Dagley, directorul Cemex.

Aşa arată instalaţia care va echipa nava Cemex FOTO Damen Group

Este de spus că radarul complicat montat pe navă va scana nu doar circulaţia în zonă a altor ambarcaţiuni, ci şi fundul mării. Echipamentul nu este unul clasic, de tip rotativ, ci fix. Cumva surprinzător, însă, va acoperi o suprafaţă mai mare şi cu mai mare acurateţe decât radarele convenţionale. Interesant este şi faptul că majoritatea echipamentelor sunt modulare, în sensul că o defecţiune este rezolvată rapid (adică în câteva minute) prin schimbarea unei secţiuni, care apoi este reparată în linişte în timp ce utilajul continuă să lucreze.

„Proiectul este conceput de aşa natură încât, dincolo de îmbunătăţirile evidente în ceea ce priveşte siguranţa - nu numai pentru echipajul aflat la bord, ci şi pentru personalul de întreţinere - va exista o cerinţă redusă pentru piese de schimb, iar reparaţiile vor fi rapide şi ieftine. Sistemul modular implică folosirea unei singure macarale la bord, amplasată astfel încât să asigure accesul la toate zonele de service”, a declarat Mark Williams, directorul tehnic al flotei Cemex.

Mark Wiliams managerul flotei CEMEX FOTO Damen Group

Imagine indisponibilă

Nava o lungime de 103,5 metri, 7.000 tdw şi o viteză de aproximativ 12 noduri, la plină încărcare, având o capacitate de transport mai mare cu douăzeci de procente faţă de cea mai mare navă de dragaj din flota Cemex, „Sand Heron”. Preţul ei final se apropie de 300 de milioane de euro.

Concernul Cemex UK este lider în industria britanică a materialelor de construcţii şi este una dintre cele mai mari companii de profil din lume. Are peste 40.000 de angajaţi şi venituri anuale de aproximativ 15 miliarde de dolari.

În ultimul deceniu, şantierul naval de la Galaţi s-a profilat mai ales pe producţia de nave specializate realizate după principii tehnologice revoluţionare. Aici au fost produse nave-laborator pentru cercetări în zone extreme (cum ar fi Antarctica) sau nave-uzină folosite pentru montarea de cabluri transoceanice sau pentru montarea şi depanarea echipamentelor eoliene marine. De asemenea, la Galaţi au fost construite nave militare (pentru armate din Europa şi Asia), precum şi ambarcaţiuni pentru transporturi şi operaţiuni speciale.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite