Asfaltul inventat în România care ar putea crește durata de viață a șoselelor. Au început testele în condiții reale
0Asfaltul cu plastic reciclat, inventat de cercetătorii Universității din Galați, a ajuns la etapa de testare. Specialiștii vor să vadă dacă acest tip de asfalt aduce o creştere a duratei de viaţă a şoselei și dacă este pregătit să suporte diferenţele de temperatură între iarnă şi vară.
Șoselele din România ar putea fi construite cu asfalt amestecat cu plastic reciclat, un produs inventat de cercetătorii Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi. Invenția a fost brevetată și recunoscută la nivel internaţional de European Patent Office-Oficiul de Invenții al Uniunii Europene.
Potrivit rectorului Universității „Dunărea de Jos” Galați, dr. Puiu Lucian Georgescu, în luna septembrie, echipa din cadrul universității, împreună cu un operator economic, a început pregătirea și asfaltarea terenului pentru începerea testelor în teren. Astfel, a fost turnat în curtea Campusului Științei, din cadrul universității, pe o suprafață de 150 de metri pătrați. Pe porțiunea cu asfalt cu plastic vor circula mașini mari și mici, iar cercetătorii vor lua probe pentru a vedea dacă stratul rezistă la condițiile de trafic greu. Primele rezultate preliminare vor fi la finalul lunii octombrie.
„Testele au început, zona este în permanență controlată. Vom testa acest asfalt toamna, iarna, primăvara şi vara, iar la final vom face un raport asupra testării în condiţii reale, unde avem o expunere mare pe soare, gheaţă, zăpadă şi circulaţie”, a declarat prof. dr. Puiu Lucian Georgescu, rectorul Universităţii „Dunărea de Jos”.
Potrivit sursei citate, sunt șanse mari ca la nivel de CNAIR să se adopte asfaltul cu plastic reciclat. Cu acest tip de asfalt va fi protejat mediul, costul nu va fi mai mare decât cel pentru asfaltul clasic, iar durata de viaţă a şoselei va crește cu 25-30%.
„Are un preț absolut comparabil cu ceea ce este acum, dar va avea caracteristici de rezistență și fiabilitate mult mai mari. De exemplu, lucrările de mentenanță vor fi la patru ani ani, în loc de trei ani. Asta înseamnă 25 la sută câștig pe cheltuieli de mentenanță. Este o economie mare”, susține rectorul Puiu Lucian Georgescu.
Invenția „asfaltul cu plastic reciclat” a primit brevetul OSIM
Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) a emis în martie 2023 brevetul pentru mixtura de asfalt, fabricată din plastic reciclat și deșeuri navale (grit). Invenţia aparţine cercetătorilor Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi.
Tehnologia se numește „Asphalt mixtures improvement with waste grit and microplastics” (Îmbunătățirea mixturilor asfaltice cu grit deșeu și microplastice) și a fost brevetată internațional de către „European Patent Office” –EPO, Oficiul de Invenții a Uniunii Europene.
După o muncă de cercetare care a durat aproximativ cinci ani, specialiştii Universității „Dunărea de Jos” Galaţi au inventat o compoziţie obţinută din reciclarea materialelor din plastic, care poate fi adăugată în asfalt, dându-i astfel elasticitate și rezistență la diferențele de temperatură iarnă-vară.
Potrivit specialiștilor, acest tip de asfalt nu doar că nu costă mai mult decât cel clasic, dar a putea duce o creştere a duratei de viaţă a şoselei cu 25-30%. În plus, ar putea fi realizat un asfalt mai pregătit să suporte diferenţele de temperatură între iarnă şi vară.
Echipa de cercetători a propus o îmbunătățire a rețetei amestecului asfaltic prin adăugarea de particule microplastice pe bază de polipropilenă la rețeta optimizată, în vederea îmbunătățirii rezistenței mecanice și la uzură, la apă și alți agenți exogeni (lumină, îngheț-dezgheț, uzură mecanică).
Munca de cercetare aparține profesorilor universitari ai Universității Dunărea de Jos, Daniela Buruiană, Viorica Ghișman, Puiu Lucian Georgescu (rectorul Universității), Bogdan Carp (șeful Serviciului Poliției Rutiere Galați) și Cristian Stăncic (proprietarul Tancrad Galați).
Nouă avantaje ale asfaltului cu plastic
De site-ul „European Patent Office” aflăm că, prin aplicarea rețetei inovatoare de la Universitatea din Galați, se obțin nouă avantaje: reducerea costului mixturilor asfaltice, cantități mai mici de bitum; reducerea riscurilor de apariție a microfisurilor în mixturile asfaltice datorate variațiilor de temperatură; reducerea vâscozității liantului asfaltic (bitum), economisind energie reducem emisiile de dioxid de carbon (CO2); creșterea proprietăților fizice; îmbunătățirea rezistenței la uzură a mixturilor asfaltice (amestec de deșeuri de pietriș - microplastice); înlocuirea parțială a nisipului natural de cuarț cu deșeuri de nisip rezultate din operațiunile de sablare a corpului navelor; îmbunătățirea considerabilă a caracteristicilor amestecului asfaltic; utilizarea deșeurilor de nisip ca subprodus industrial dăunător mediului; recuperarea micro-plasticelor pentru a reduce efectul negativ asupra mediului și a sănătății populației.