Scandalul de la Teatrul de Stat din Constanţa continuă. Ce răspunde directorul instituţiei
0
Mai mulţi actori ai Teatrului de Stat Constanţa i-au adresat o scrisoare deschisă preşedintelui Consiliului Judeţean Constanţa, Marius Horia Ţuţuianu, în care au semnalat o serie de abuzuri pe care directorul instrituţiei, Dana Dumitrescu, le-ar comite.
Printre altele, actorii spun că sunt alese în reportoriu în mod special spectacole în care directorul are rolul principal, acest lucru întâmplându-se în 10 din 24 de spectacole, iar distribuţiile spectacolelor sunt hotărâre în mod abuziv pe baza simpatiilor sau antipatiilor.
Luni, 19 noiembrie, Dana Dumitrescu, a transmis un comunicat de presă în care îşi prezintă punctul de vedere referitor la „scrisoarea denigratoare apărută în spaţiul public”.
„Informaţia că „aproape jumătate dintre actorii Teatrului de Stat din Constanţa au semnat o scrisoare deschisă...” este FALSĂ şi deformează în mod manipulator dimensiunea reală a grupului „protestatar”. Teatrul de Stat Constanţa are 24 de actori angajaţi şi 19 colaboratori, iar scrisoarea este semnată de către 7 actori (din care 6 angajaţi şi unul colaborator)”, spune directorul.
În continuare, Dana Dumitrescu a răspuns punctual tuturor acuzaţiilor prezentate în scrisoarea actorilor. Vă prezentăm câteva dintre răspunsurile directorului Teatrului de Stat din Constanţa:
„sunt alese in repertoriu in mod special spectacole in care D.D. are rezervat rolul principal”
„Spectacolele enumerate în scrisoare sunt texte mari din dramaturgia universală, ale unor autori nelipsiţi din repertoriul oricărui teatru care se respectă. Alegerea lor se bazează exclusiv pe valoarea lor literară/dramaturgică şi pe conceptul repertorial din programul de management. Marea lor majoritate oferă o serie de roluri de mare întindere şi ele sunt jucate de către actori ai teatrului, în funcţie de alegerea regizorului. Rolurile nu se rezervă. Mai mult, în mod manipulator sunt date ca exemple şi spectacole care au fost montate înainte de mandatul meu de manager - „Gaiţele”, „Scaiul”, „Năpasta”, „Bolnavul închipuit”.
„il impune pe fratele ei, A.D., in distributii”
„FALS. Niciodată nu am facut presiuni asupra vreunui regizor pentru a distribui sau nu un anume actor într-un rol. Acuzaţia va trebui dovedită în instanţă.”
„doar regizorii cu personalitate nu o distribuie, dar in aceste cazuri spectacolele se joaca de cateva ori si apoi nu sunt reluate”
„Reiese din opinia semnatarilor că regizorii care au ales să mă distribuie în spectacolele lor ar fi regizori fără personalitate. Doresc, pe această cale, ca, în numele Teatrului de Stat Constanţa, să cer scuze pentru jignirea adusă de către colegii mei următorilor regizori, nume importante ale teatrului românesc: Felix Alexa, Dominic Dembinski, Sorin Militaru, Cristian Şofron, Ion Sapdaru, Liviu Manolache, Marcel Ţop. Eu, ca actriţă, sunt onorată şi mândră că am avut încrederea acestor regizori.
Pe de altă parte, faptul că nu se joacă spectacole în care nu am fost distribuită este o minciună. Din toamna anului 2016, au fost montate numai spectacole în care nu am fost distribuită şi care încă se joacă: „Cea mai frumoasă soţie”, „Bătrâna şi hoţul”, „Jurnal de România. Constanţa”, „Eutopia”, „Testosteron”, „Veethoven..., făi!”, spectacol preluat din teatrul independent, protagonişti – regizorul şi cele două actriţe – fiind chiar trei dintre semnatarii scrisorii; a avut nu mai puţin de cinci reprezentaţii de la începutul stagiunii până acum.”
„Distributiile spectacolelor sunt hotarate in mod abuziv si discretionar (...) pe baza simpatiilor si antipatiilor”
„FALS. Distribuţia spectacolului face parte din concepţia regizorală şi este făcută exclusiv de regizorul invitat, în funcţie de tipologii şi în urma casting-urilor care au loc înaintea fiecărei producţii. Acest lucru poate fi verificat prin discuţie cu oricare dintre regizorii care au montat la Teatrul de Stat Constanţa.”
„nu se prezintă propunerile de spectacole Consiliului Artistic, alegerea fiind facuta exclusiv si subiectiv de directoare”
„FALS. Propunerile de spectacole sunt discutate în sedinţele Consiliului Artistic şi acest lucru este evidenţiat în procesele-verbale ale şedinţelor.
Repertoriul Teatrului de Stat Constanţa reprezintă principalul element al proiectului meu managerial. Programul de management face parte din contractul de management pe care l-am semnat cu autoritatea şi, în acest sens, managerul este cel care decide şi îşi asumă şi răspunderea pentru repertoriul teatrului. Conform legislaţiei specifice, Consiliul Artistic este un organism cu rol consultativ.
Rezultatele financiare ale teatrului în mandatul meu, care reprezintă traducerea în cifre a creşterii concrete şi substanţiale a numărului de spectatori şi de spectacole, arată că deciziile luate de mine au fost corecte. În 2014 (primul an de mandat) numărul de spectatori plătitori a fost de 8728, în 2015 a crescut la 11.347, în 2016, la 14.864, iar în 2017, la 15.517.”
„nu sunt puse în valoare actriţele, mai ales cele care au neşansa să se încadreze în acelaşi palier de roluri si varsta cu directoarea”
„FALS. Actriţele Georgiana Mazilescu, Laura Iordan, Lana Moscaliuc, Luiza Martinescu, Mirela Pană, Florina Stănculeţ au fost distribuite în mod constant de către regizorii invitaţi şi fac parte din distribuţiile spectacolelor din repertoriu: „Dionysos”, „Eutopia”, „Cea mai frumoasă soţie”, „Menajeria de sticlă”, „Visul unei nopţi de vara”, „Trei surori”, „Nişte năroji”, „Şobolanul rege” etc.
Cel mai bun exemplu este spectacolul „Jurnal de România. Constanţa”, care are în distribuţie şase actriţe şi a fost invitat la Viena, la Bucureşti, la Timişoara şi la Sibiu, bucurându-se de un mare succes la critică.”
„Nu exista o preocupare permanenta indreptata catre trupa de actori”
„FALS. Tocmai această preocupare continuă m-a determinat să aleg pentru repertoriul teatrului texte de anvergură, care să ofere multiple roluri importante şi să mobilizeze o cât mai mare parte dintre actorii din trupa teatrului: „Visul unei nopţi de vara”, „Şobolanul rege”, „Trei surori”, „Metamorfozele iubirii”, „Uciderea lui Gonzago”, „Jurnal de România” etc. De asemenea, am menţinut în repertoriul teatrului o serie de spectacole produse înaintea mandatului meu, în care joacă numeroşi actori: „Gaiţele”, „Bolnavul închipuit”, „Titanic Vals”, „Nunta lui Figaro”, „Gâlcevile din Chioggia” etc.
Participarea, cu spectacole în care joacă numeroşi actori, la festivaluri din ţară şi din străinătate este, de asemenea, un rezultat al preocupării constante pentru dezvoltarea profesională a actorilor din trupă şi pentru punerea în valoare a teatrului.”
„motive personale ale directoarei (antipatii, certuri cu regizorii din motive personale, modificări nejustificate ale distribuţiilor, necunoaşterea legislaţiei şi luarea unor decizii în contradicţie cu practicile teatrale”
FALS. Programarea spectacolelor a fost făcută întotdeauna numai în baza unor criterii profesioniste, legate de atragerea publicului, precum şi de oferirea unui repertoriu cât mai divers care să cuprindă genuri diferite şi care să satisfacă gusturile unui public divers, de vârste diferite şi categorii socio-profesionale diferite.
„Sunt permise în mod frecvent învoiri, altele decât cele prevăzute în mod legal (concediu de odihnă, concediu medical, concediu fără plată), fără scoatere de la plată”.
FALS. Este o minciună pentru care semnatarii scrisorii vor trebui să răspundă. Ca în orice altă instituţie publică de spectacole, personalul artistic are dreptul să participe la alte proiecte artistice în afara instituţiei, cu acordul managerului şi fără ca participarea să afecteze în vreun fel programul teatrului.
Ordonanţa 21/2007 prevede: „Pe durata stagiunii, personalul artistic de specialitate angajat in institutii de spectacole sau concerte poate incheia contracte conform prevederilor legale privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu alte institutii sau companii de spectacole sau concerte, numai cu acordul conducerii institutiei.”
„stagiunea Teatrului de Stat Constanţa este cea mai scurtă dintre toate teatrele instituţionale din România, aproape 9 luni pe an, faţă de 10 luni în mod normal”
Privitor la stagiunea teatrului, este omis, în mod intenţionat, efortul pentru organizarea, la sfârşitul lunii iunie, a Festivalului Internaţional de Teatru „Miturile Cetăţii”, care s-a desfăşurat pentru prima dată în anul 2016, ca o continuare a unei tradiţii din anii 70.
De asemenea, în perioada mandatului meu de manager a crescut numărul de reprezentaţii, de la două pe săptămână la trei pe săptămână, ceea ce a dus la o creştere considerabilă a numărului de spectatori precum şi a veniturilor proprii din activitatea de bază, faţă de anii trecuţi.
Mai menţionez că luna septembrie, chiar dacă nu sunt programate spectacole, este dedicată pregătirilor şi repetiţiilor pentru următoarea stagiune.
„Activitatea de marketing, promovare / publicitate şi P.R. este complet deficitară”
FALS. Activitatea teatrului este promovată prin toate mijloacele. Pagina de Facebook a Teatrului are 8059 de aprecieri (Like), 8152 de urmăritori (Follow), 285 de oameni au evaluat activitatea TSC rezultând o medie de 4,8 stele din 5.
De asemenea, avem un website nou, care permite, începând cu această stagiune, achiziţionarea online a biletelor.
„Jumătate din populaţia Constanţei nu ştie că Teatrul de Stat exista”
„Dincolo de faptul că este o acuzaţie tipică unor tehnici de manipulare, care nu se bazează pe absolut niciun fel de studiu statistic de specialitate, rezultatele obţinute dovedesc în mod evident contrariul. Biletele la majoritatea spectacolelor sunt vândute chiar şi cu o săptămână înainte şi, de cele mai multe ori, jucăm „cu casa închisă”, aşadar cu greu putem concluziona că în Constanţa nu se ştie că există un teatru. De altfel, tocmai cererea publicului ne-a determinat să creştem, de la două, la trei, numărul de spectacole jucate într-o săptămână.”
Preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Marius Horia Ţuţuianu, a afirmat că a avut deja o discuţie cu actorii nemulţumiţi, iar la începutul săptămânii viitoare va avea o întâlnire cu toate părţile implicate, inclusiv cu directoara Dana Dumitrescu. De asemenea, Ţuţuianu a mai spus că va trimite o echipă a corpului de control la Teatrul de Stat Constanţa. Teatrul de Stat Constanţa se află în subordinea Consiliului Judeţean Constanţa.
Teatrul a fost fondat în anul 1951 şi a funcţionat, de-a lungul timpului, sub mai multe denumiri. Are un colectiv artistic şi tehnic administrativ format din 70 angajaţi şi 14 colaboratori. Sala teatrului are o capacitate de 274 locuri, conform site-ului oficial.
Pe aceeaşi temă:
Scandal la Teatrul de Stat: mai mulţi actori acuză conducerea instituţiei de cultură de abuzuri