Peste 100.000 de elevi s-au întors în bănci în Constanța. Precauții speciale după un an școlar plin de incidente

0
Publicat:

Patrule de jandarmi și poliție în zona școlilor, programe de prevenire a consumului de droguri, psihologi școlari și telefoane confiscate, asta îi așteaptă pe elevii care revin la școală, în Constanța, de la 11 septembrie. 

Nou an școlar, noi reguli Sursa foto Adevarul
Nou an școlar, noi reguli Sursa foto Adevarul

Anul școlar 2022-2023  trecut a fost plin de incidente: copii înarmați la școală, incendii, bătăi, liceeni care nu au mai ajuns la cursuri după ce au fost implicați în tâlhării. Așa că anul acesta s-au luat măsuri de precauție sporite, după valul de incidente din cel care a trecut. 

„Anul trecut în școlile din județul Constanța s-au înregistrat 104 infracțiuni: cele mai multe, 60 la număr, au fost bătăi între elevi însă s-au înregistrat și 15 cazuri de purtare abuzivă. 87 dintre aceste incidente s-au înregistrat în unități de învățământ, restul în zona adiacentă”, a declarat comisarul șef Nicolae Simion, inspectorul șef adjunct al IPJ Constanța. 

Drept consecință, Poliția va fi mai prezentă în unitățile școlare. 

„În perioada următoare, respectiv deschiderea anului școlar, dispozitivele de ordine și siguranță publică va asigura prezența activă și la vedere a polițiștilor în zona adiacentă a unităților de- învățământ preuniversitar, inclusiv prin stabilirea unor intervale de timp pentru staționare și zone intens circulate”, a mai spus comisarul șef. 

Situația este una serioasă: de la un incident minor în școală se poate ajunge la un dosar penal în toată regula și la măsuri deosebit de grave. Specialiștii ne readuc aminte că minorii răspund penal și în unele cazuri chiar ajung să fie arestați.

Ce riscă infractorii minori

„Legiuitorul a înțeles a sancționa infractorii minori cu măsuri educative, iar nu cu pedepse, în considerarea faptului că minorul trebuie ghidat în ceea ce privește dezvoltarea să, în așa fel încât, în cazul în care a intrat în conflict cu legea penală, acest lucru să nu se repete. În acest sens, au fost prevăzute măsuri educative neprivative de libertate și privative de libertate, care prin natură graduală în care au fost reglementate au în vedere necesitatea de reeducare a minorului”, a declarat Liviu Cristescu, avocat în cadrul Baroului Constanța. 

Infracționalitatea în rândul adolescenților elevi de liceu a fost și este o reală problema, însă, dacă în trecut infracțiunile mai “ușoare” (loviri și alte violente, furturi mărunte, amenințări ) reprezentau majoritatea, în ultima perioadă, am observat o creștere a infracțiunilor grave (tâlhării, violuri ) săvârșite de infractori minori. Totodată, din ce în ce mai mult ne confruntăm cu dosare în care, din cauza gravității infracțiunilor săvârșite, cercetările se desfășoară cu inculpații minori în stare de arest preventiv”, a afirmat avocatul. “Privarea de libertate a infractorului minor, deși în anumite cazuri necesară, este extrem de dăunătoare pentru normală creștere și educare a acestuia, având în vedere mediul în care este plasat. De exemplu se poate dispune internarea centru educativ pentru o perioada cuprinsă între 1 și 3 ani și internarea într-un centru de detenție pentru o perioada între 2 și 5 ani sau, în cazuri speciale, între 5 și 15 ani”, a afirmat Liviu Cristescu.

De foarte multe ori, spune avocatul, implicarea minorilor în săvârșirea de fapte de natură penală derivă nu neapărat din nevoi financiare, ci, ce foarte multe ori, din dorința de “integrare” în diferite grupuri de persoane ce li se par a fi “cool”

Psihologii, în alertă

Experiența anilor trecuți îi face și pe psihologi să spere la mai bine dar să se pregătească pentru ce mai rău. 

„Fiecare an școlar vine cu provocări, deopotrivă pentru elevi, părinți și profesori. Cel mai răspândit fenomen este bullying-ul, fenomen care este, din păcate, în creștere. Deși psihologii fac activități de consiliere pentru a preveni/ameliora acest fenomen, de multe ori părinții aleg să-și învețe copiii să răspundă cu aceeași monedă, lucru care nu rezolvă situația, ba chiar o amplifică.  Copiii care sunt victime ale bullying-ului se izolează, devin anxioși și pot  dezvoltă dezechilibre emoționale grave.  Bullying-ul este un fenomen care se poate ameliora dacă ar există o mai bună comunicare între părinți, elevi, profesori și dacă toți ar înțelege că acesta nu este permis și nu se rezolvă apelând la agresivitate”, a declarat Elena Stambuli, psiholog școlar. 

O altă problemă este cea a telefonului mobil, dispozitiv folosit de la cele mai fragede vârste. 

„Copiii le folosesc în exces, ajungând prizonieri într-o lume virtuală. Nu se mai pot concentra la cursuri și la ceea ce reprezintă, de fapt, școala. Este important că părinții să comunice cu proprii copii, să le ofere timp de calitate și confort emoțional pentru că aceștia să nu devină agresori sau victime, să nu se refugieze în lumea virtuală, să se simtă înțeleși și susținuți, să se dezvolte armonios” , a afirmat specialista. 

Problema telefoanelor mobile la școală este atât de gravă, încât se vor lua măsuri din acest an: în școli, acestea pot fi confiscate dacă sunt folosite la ore, iar în licee, decizia această aparține conducerii unității de învățământ. 

Pentru abateri grave, consecințele sunt drastice. „Deocamdată, prin nouă lege revine posibilitatea exmatriculării, dar numai în situații grave, în urmă încălcării normelor de disciplină în spațiul școlar, în vederea protejării dreptului la educație al celorlalți, și doar după parcurgerea unei proceduri disciplinare care garantează dreptul la apărare și contestație”, a declarat Sorin Mihai,  inspector școlar general ISJ Constanța, într-un interviu acordat Radio Sky. 

În total, în județul Constanța sunt 115.000 elevi. Că în fiecare an, o problema o reprezintă și suprapopularea unor unități de învățământ, în timp ce altele duc lipsa de elevi. 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite