A fost sau nu Maria Magdalena iubita lui Iisus Hristos? Cine era femeia din care Mântuitorul a scos şapte demoni
0Mai multe teorii conspiraţioniste spun că Maria Magdalena era iubita sau chiar soţia lui Iisus Hristos. Acestea se bazează pe relatările din apocrife, adică scrieri a căror autenticitate este îndoielnică, descoperite la Marea Moartă. Preotul Eugen Tănăescu analizează pentru „Adevărul“ aceste teorii conspiraţioniste.
Vineri, 22 iulie, Biserica Ortodoxă, dar şi cea Catolică, o cinstesc pe Maria Magdalena. Dar cine a fost această femeie? Despre viaţa ei ne vorbeşte părintele Eugen Tănăsescu, aducând în atenţia publică dovezi ale Bisericii Ortodoxe, adică Evangheliile. Maria Magdalena a fost o femeie din grupul mironosiţelor, adică a celor care purtau miruri. Magdalena nu este un nume propriu, pe ea o chema Maria (Miriam) şi era din Magdala, o cetate din zona Galileei, şi aşa i s-a zis Maria din Magdala.
Aşa ea ajunge să-l cunoască pe Hristos, cum spune Sfânta Evanghelie a lui Luca: „Şi după aceea Iisus umbla prin cetăţi şi prin sate, propovăduind şi binevestind împărăţia lui Dumnezeu, şi cei doisprezece erau cu El; Şi unele femei care fuseseră vindecate de duhuri rele şi de boli: Maria, numită Magdalena, din care ieşiseră şapte demoni, Şi Ioana, femeia lui Huza, un iconom al lui Irod, şi Suzana şi multe altele care le slujeau din avutul lor“.
„Aşa începe să se contureze grupul femeilor mironosiţe, care la origini erau femei care se strânseseră în jurul Maicii Domnului. Iisus Hristos, aflăm, a vindecat-o de şapte demoni, lucru care apare de mai multe ori în Evanghelie. Era vorba de patimi, posedări de duhuri necurate. Mai sunt povestite şi alte cazuri, când doi bărbaţi umblau goi printre morminte şi se automutilau. Ei rau ţinuţi în lanţuri şi le rupeau întrucât aveau forţe supraomeneşti. Evident, la vremea aceea, unele manifestări erau încadrate şi în zona psihiatrică, puteau fi manifestări ale unor boli psihice“, explică părintele Eugen Tănăsescu.
Vindecată de şapte demoni
Probabil că în momentul în care Iisus Hristos s-a întâlnit cu Maria Magdalena a avut loc acolo o exorcizare, altfel apostolii nu aveau cum să transmită că o vindecă de şapte demoni. „Numărul şapte este impresionant, pentru că şapte sunt şi Sfintele Taine, sunt şi şapte daruri ale înţelepciunii, şapte zile ale săptămânii“. Este posibil ca însuşi Iisus să le fi spus apostolilor că a vindecat-o de şapte demoni, cum şi în alte relatări evanghelice Iisus le spune ucenicilor că respectivii sunt sau nu posedaţi de Diavol, şi le descrie starea sufletească a celor salvaţi.
Poate de aceea Maria Magdalena s-a decis să rămână să îl slujească pe Domnul, ca mulţi alţii care, întâlnindu-se cu Hristos, s-au hotărât să-l urmeze.
Şi aşa grupul se tot mărea, şi, pe lângă apostoli, au venit şi femei. Apar şi confuzii însă, explică Tănăsescu, pentru că în grupul femeilor mironosite erau mai multe femei pe care le chema Maria. E şi Maria Magdalena şi Maria Maica Domnului şi Evangheliile mai vorbesc şi de alte femei pe care le chema Maria.
Maria Magdalena nu era Maria prostituata
„Biserica şi Evanghelia nu au făcut confuzii, însă literaturile apocrife le face şi de aici tradiţia nerecunoscută de biserică, cum că Maria Magdalena ar fi fost prostituata pe care Iisus a vindecat-o atunci când fariseii spun că ar fi trebuit omorâtă cu pietre. Şi atunci Hristos spune: «Cel ce este fără de păcat să arunce cu piatra»“, continuă el să explice.
Evanghelia nu consemnează faptul că această femeie ar fi rămas în grup femeilor mironosiţe. Sunt însă anumite izvoare care spun că totuşi ar fi rămas. Sunt trei femei care la un moment dat şterg picioarele lui Iisus cu mir şi cu părul lor. Una dintre ele este cea care era prostituată, dar nici una dintre ele nu este Maria Magdalena. Despre vindecarea Mariei Magdalena de demoni aflăm din evangheliile lui Luca şi Marcu.
Iisus i s-a arătat de două ori Mariei Magdalena
Apoi, pentru că Evanghelia consemnează faptul că Hristos s-a arătat pentru prima dată Mariei Magdalena şi de aici a apărut o teorie cum că ea ar fi fost foarte apropiată de Domnul nostru şi pe mai departe teoria că ar fi fost soţia lui, fiind normal să i se se arate viu.
„Cei care fac această afirmaţiei nu au citit cu atenţie Evangheliile, unde aflăm că Maria Magdalena vine de cel puţin două ori la mormântul lui. O dată vine cu Fecioara Maria, moment în care Iisus i s-a arătat. În unele relatări vin doar ele două, iar în altele la mormântul lui vin toate femeile mironosiţe cu miresme (miruri) ca să ungă trupul lui Iisus. Iisus le-a spus: «Bucuraţi-vă», iar ele i-au cuprins picioarele lui şi s-au bucurat. «Nu vă temeţi, duceţi-vă şi vestiţi ucenicilor mei ca să meargă în Galileea şi acolo mă vor vedea», le-a mai spus Iisus.
Ucenicii nu au crezut şi aşa se face că Petru şi Ioan merg la momânt şi cu ei merge şi Maria Magdalena, ca să le arate mormântul gol. Ei văd mormântul gol, relatează Evanghelia, şi pleacă miraţi, iar Maria Magdalena rămâne lângă mormânt, plângând. Şi în momentul în care plângea pentru că nu era crezută, Iisus i se arată din nou, consemnează evangheliştii.
Ultima dată, ea merge la mormânt cu toate femeile mironisiţe, aşa cum consemnează Marcu. „Nu pentru că nu ar fi crezut, că văzuse mormântul gol şi în văzuse şi pe Hristos, ci doar ca să se convingă şi celelalte mironosiţe că Hristos a înviat. Dovadă, că ele când ajung acolo văd un înger îmbrăcat în veşmânt alb care stătea în partea dreaptă“, spune Eugen Tănăsescu.
De ce au venit la Mormânt Maria Magdalena, Maica Domnului şi celelalte mironosiţe? Hristos fusese răstignit vineri şi pentru că venea Paştele iudaic a fost dat în grabă jos de pe cruce şi îngropat, fără rânduială, adică nu fusese îmbălsămat. Ele veniseră să deschidă mormântul şi să-l îmbălsămeze.
De ce se vopsesc ouăle în culoarea sângelui lui Iisus
Tradiţia ortodoxă pune pe seama Mariei Magdalena şi obiceiul vopsirii ouălor de Paşti. ei vopsirea ouălor. Se spune că Maria Magdalena s-a dus şi la procuratorul Pilat pentru a-i da vestea cea mare: aceea că Hristos a înviat. Ea purta pe braţ un coş cu ouă. Acesta a râs şi a spus: „Iisus va învia când se vor înroşi ouăle din coş!“.
În momentul acela, toate ouăle au devenit roşii. O astfel de frescă, spune părintele Maxim Vlad, se află la Mănăstirea Sfânta Maria Magdalena din Ierusalim. Tradiţia spune că pentru Paşti, ouăle trebuie să fie vopsite doar în culoarea sângelui Domnului, însă din considerente estetice, gospodinele vopsesc ouăle într-o multitudine de nuanţe.
Maria Magdalena nu a fost căsătorită niciodată
Faptul că Maria Magdalena era apropiată de Maica Domnului, dar şi faptul că ea are o dublă întâlnire cu Mântuitorul a făcut să se spună de către unele mărturii că ea ar fi fost mai apropiată lui Iisus decât s-ar crede la prima vedere. „Înţelegem că Iisus Hristos s-a arătat Maicii Domnului, dar de ce şi Mariei Magdalena?“, încearcă să dea o explicaţie părintele Tănăsescu.
La mormânt, Iisus o şi ceartă pe Maria Magdalena pentru necredinţa ei, că nu a stăruit să mărturisească învierea lui şi când îi atinge picioarele, el nu o lasă spunându-i că încă nu a ajuns la Tatăl Lui. Sursele evanghelice nu vorbesc nimic de faptul că Maria Magdalena, care a murit în cetatea Efes, ar fi fost căsătorită sau că ar fi avut copii. Dar cum ea făcea parte din grupul mironosiţelor, şi nu avea nici un grad de rudenie foarte clar, în timp ce celorlalte femei le-a fost stabilită identitatea, s-a zis că poate îi era iubită sau soţie lui Hristos.
Cina cea de Taină FOTO wikipedia
Manuscrisele de la Marea Moartă
Multe din faptele săvârşite de Iisus nu au fost consemnate imediat, ci ulterior. Mulţi evanghelişti au fost de faţă, dar mulţi au consemnat ce au auzit de la ceilalţi, pentru că nu toţi au fost împreună cu Hristos în toate ocaziile pentru că ei erau trimişi să propovăduiască credinţa şi în alte cetăţi.
Pe lângă grupul celor 12 apostoli era şi grupul celor 70 de ucenici. Aceştia au scris, la rândul lor, de viaţa şi minunile lui Iisus Hristos. Din vorbă în vorbă, s-au consemnat evenimente relatate de ucenici. Aşa au apărut apocrifele, scrieri religioase a căror autenticitate este îndoielnică. Multe apocrife s-au pierdut. Însă, s-au găsit referinţe în celebrele Manuscrise de la Marea Moartă, care relatează despre Iisus. Călugării de la Moartea Moartă aflaseră despre profetul Iisus. Şi aici apare şi Maria din Magdala, care nu are un statut foarte clar. Unele scrieri o dau ca fiind apropiată lui, însă „apropiat“ este un termen care poate descrie orice: şi apropiat sufleteşte, dar şi trupeşte.
Cine este în Cina cea de taină? Maria Magdalena sau apostolul Ioan?
O altă teorie conspiraţionistă are ca punct de plecare celebra pictură a lui Leoardo da Vinci, respectiv „Cina cea de taină“, unde apostolul Ioan are chip feminin. Aşa s-a presupus că, de fapt, ar fi Maria Magdalena, nu apostolul. „Nu ştim de ce Leonardo da Vinci a pictat mai mulţi apostoli cu chip feminin, el a pictat o scenă în stil renascentist. El a vrut să redea o scenă biblică. Însă, dacă Maria Magdalena e lângă Iisus, unde este cel de-al 12-lea apostol“, se întreabă Tănăseascu.
Ortodoxia, spune el, nu-şi propune să combată toate ideile, ele se combat singure prin forţa argumentelor, în cazul nostru a ceea ce au scris apostolii. „Pe vremea lui da Vinci exista teoria conspiraţiei, se vorbea de secretele Vaticanului. Păi Vaticanul până la 1054 nici nu a existat, era tot episcopia de la Roma. Primele manuscrise ortodoxe au fost evangheliile. Primii care au ajuns la Roma au fost Petru şi Pavel. Niciunul nu consemnează de vreo iubită sau soţie a lui Iisus Hristos. Şi este greu de crezut că le-ar fi scăpat aşa ceva“, încheie Eugen Tănăsescu.
Părintele Eugen Tănăsescu
Vă mai recomandăm:
Sirian botezat întru Hristos. Povestea lui Molo, musulmanul care a devenit creştin la 58 de ani