Viaţa perfectă după corporaţie. O fostă directoare de bancă din Cluj a renunţat la o carieră de milioane pentru fericire

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Carmen Hotz (52 de ani) a lucrat ani buni ca director la o bancă din Cluj-Napoca, iar de jumătate de an a renunţat la job şi s-a apucat de confecţionat perne decorative. Cea mai nouă creaţie a sa promovează cititul: perne cu buzunare pentru cărţi, cu mesajul „Să citim“.

Carmen Hotz crede că lectura e o terapie, la fel ca şi făcutul pernelor decorative. Deşi a trecut pragul de 50 de ani, nu i-a fost teamă să o ia de la capăt, după ce a pus punct carierei sale din sistemul bancar. A simţit nevoia unei schimbări, iar din octombrie anul trecut, s-a apucat de confecţionat perne decorative. Şi-a făcut pagină pe Facebook pentru noul său hobby, dar şi un magazin virtual pe www.breslo.ro, o comunitate online a meşterilor artizani din România. De circa trei săptămâni, s-a gândit să facă perne cu buzunare, în care cei mici, dar şi cei mari să pună o carte pe care s-o citească seara, înainte de culcare.

De citit pentru copii

În atelierul său din Cluj-Napoca, care aduce cu un birou de bancă, se aud pe fundal ritmurile unor melodii care te îmbie mai degrabă la o relaxare continuă decât la muncă. Totul este organizat, fiecare obiect are locul lui. Maşina de cusut este amplasată lângă geam, iar lângă ea sunt două cărţi groase pe care sunt aşezate materialele ce urmează să capete formă de faţă de pernă. În spatele maşinii de cusut se află un dulap plin de cutii în care sunt papiote de aţă colorată, materiale, dar şi cărţi. Alături, pe o masă, sunt câteva perne puse una peste alta, pe care e scris mesajul „Să citim“, şi feţe de pernă mici şi mari deja brodate cu motive florale, animaliere şi abstracte.


„Am vrut să fac ceva pentru copii. Am văzut că este un trend de încurajare a lecturii printre tineri. Mă gândeam să le dau un imbold să citească“, povesteşte femeia despre cum au apărut pernele cu buzunare, pe care scrie „Să citim“.

image
image

A început în toamna anului trecut cu trei perne pentru canapeaua ei din sufragerie. Era nevoie de puţină culoare. Prima pernă pe care a făcut-o avea motive abstracte, iar celelalte – rămurele cu păsări, respectiv cercuri care vor să fie flori. Iar de atunci, s-a gândit să-şi transforme hobby-ul în afacere. Momentan, după cum spune Carmen Hotz, câştigă mai multe like-uri pe Facebook decât comenzi. Pernele sale decorative costă între 35 şi 50 de lei, în funcţie de model, de materiale sau de complexitate. Însă cei 18 ani lucraţi în sistemul bancar i-au călit răbdarea şi ştie că uneori merită să aştepţi.

În lumea cifrelor

Şi mai ştie şi ce înseamnă să începi de jos într-o carieră. „În bancă am început de la desfăcut plicuri, am făcut Ştiinţe Economice la seral şi am avansat: m-au numit director economic la o bancă (n.r. – Banca Agricolă), care acum nu mai este (n.r. – a fost cumpărată în 2001 de Raiffeisen)“, spune Carmen Hotz.

Îşi aduce aminte cum, mai demult, băncile nu aveau sisteme informatice prin care se ţinea evidenţa tranzacţiilor dintre clienţi şi se folosea un calculator care perfora hârtii. A lucrat la un astfel de calculator, unde avea impresia că „se plimbă“ prin lumea cifrelor. Carmen Hotz spune cum fiecare cont al unui client se traduce, în limbaj bancar, printr-un şir de cifre. La fel şi tranzacţiile pe care acel om le făcea cu alţii.

După aproape două decenii, a simţit că-şi doreşte altceva de la viaţă şi a luat o pauză. A mai lucrat şi ca agent la o firmă de asigurări şi ţine contabilitatea la diverse firme. Din asta, practic, trăieşte. Cusutul, însă, o relaxează. La fel şi verdele. Vede în această culoare însăşi viaţa care se transformă mereu. Iubeşte culorile pastelate şi cele care au legătură cu pământul. Se vede asta şi din culorile pe care le foloseşte pentru pernele sale.

Fiecare pernă e unicat

image

„Nu-mi place monotonia, de aceea, fiecare pernă pe care o fac este unicat“, susţine Carmen Hotz. În micul său atelier ea este şi şef, şi subaltern. Clujeanca face totul de una singura: e director de vânzări, responsabil cu social media, dar şi omul care se ocupă de comunicare şi de preluarea comenzilor. Şi-a gândit singură şi conceptul magazinului online de pe www.breslo.ro, magazin numit „Chic Citta“, i-a făcut şi pagină de Facebook.

A dus câteva perne cu buzunare pe care scrie „Să citim“ la librăria „Bookstory, de pe Bulevardul Eroilor din Cluj-Napoca, iar cei de acolo s-au arătat încântaţi să le primească şi să le vândă.

„Totul este handmade. Cumpăr materialele, le croiesc, le cos. Până şi etichetele sunt scrise de mână. Pe ele e trecut numele «Chic Citta», un «mulţumesc» pentru cel care a cumpărat perna, adresa de e-mail pentru o viitoare comandă sau pentru cei care văd perna şi-şi doresc şi ei una, iar pe verso sunt trecute instrucţiunile de folosire: bumbac sau fetru (n.r. – depinde de la pernă la pernă), umplutura din poliester şi modul în care poate fi spălată perna, în maşina de spălat, la 30 de grade“, spune Carmen Hotz.
image

„Apostolii cititului“ la Cluj: Carmen şi „omul cu cărţile pe faţă“

Când a aflat despre Victor Miron (foto), clujeanul care a inventat conceptul de „book-selfie“, militant activ pentru citit, Carmen Hotz i-a trimis un mesaj pe Facebook, în care i-a povestit despre ideea sa cu pernele. Lui Victor i s-a părut interesantă propunerea şi i-a cerut lui Carmen o pernă pentru un concurs. „Lumea îşi aduce aminte seara să citească şi mai ales dacă are perne de acestea, cu buzunare, e şi mai plăcut“, spune Victor Miron.

image

„Oamenii au reacţionat bine la postarea de pe Facebook în care anunţam un concurs prin care cine dă like la poză va câştiga o pernă de la «Chic Citta»“, spune Victor. Pe poză era pus un citat din Voltaire care suna aşa: „Să citim şi să dansăm; aceste două distracţii nu vor face niciodată rău lumii“. Această postare a fost văzută de circa 40.000 de oameni. „Nu ne aşteptam la atâtea like-uri. La o acţiune de-a noastră, din campania «Cărţile pe faţă», de anul trecut, prin care le spuneam oamenilor că pot intra gratuit la Grădina Botanică dacă aduc o carte, am avut circa 30.000 de vizualizări“, povesteşte Victor Miron.

Sâmbătă, 18 aprilie, Victor Miron, omul cu „cărţile pe faţă“, organizează o noapte de lectură numită „Sâmbăta-n club“, când în cadrul clubului de lectură creat de campanie se va citi până la 5 dimineaţa. „Vom aduce şi perne de la «Chic Citta» şi vom citi o carte întreagă, «Mecanica inimii», de Mathias Malzieu“, spune Victor.

Mai puteţi citi:

Clujeanul care a inventat „book selfie“ vrea să schimbe lumea prin lectură: „Dacă ne uităm la preţul unui pachet de ţigări, atunci o carte nu e scumpă“

Mark Zuckerberg, fondatorul Facebook, provocat de un român: „Dă Cărţile pe faţă!“

Cea mai frumoasă campanie de promovare a lecturii în România: selfie cu cărţi. „Am convins 1.230 de oameni să pună mâna pe o carte într-o zi“

Oraşul unde găseşti biblioteca în parc

Cu „cărţile pe faţă“, o campanie prin care un clujean promovează lectura prin book-selfie: „Suntem şi ceea ce citim

Ofertă inedită la Cluj: dai o carte şi primeşti gratuit un aranjat la coafor. „Promovăm lectura în locuri în care nu te aştepţi“

Clujeanul care a creat noul selfie, book-selfie: „Românii nu citesc pentru că nu e cool să citeşti“

VIDEO Cum să-i faci pe oameni să citească: un service din Cluj şi-a deschis bibliotecă

Cu „cărţile pe faţă“, o campanie prin care un clujean promovează lectura prin book-selfie: „Suntem şi ceea ce citim

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite