Clujeanul care a creat noul selfie, book-selfie: „Românii nu citesc pentru că nu e cool să citeşti“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Victor Miron (29 de ani) este un clujean, antreprenor de profesie, care de vreo două luni promovează lectura în locuri neconvenţionale: de la service-ul auto, cabinetul stomatologic până în mediul online. A convins şi artişti şi oameni de media precum Daniel Buzdugan şi Andi Moisescu să-l susţină.

Campania de promovare a lecturii „Cărţile pe faţă“ duce cărţile în „locuri unde nu au mai fost până acum“: la service-ul auto, pe pagina unui magazin online de haine, la un cabinet stomatologic. Nu mai vorbim de mediul online. Şi, pe viitor, speră iniţiatorul campaniei, Victor Miron, în mijloacele de transport în comun din Cluj.

În campania sa oferă reduceri de 10% la cumpărarea unei cărţi dintr-o librărie, 10% la lucrările făcute atât la service-ul auto, cât şi la medicul stomatolog. Câştigaţi sunt şi cei care au la poza de profil de pe Facebook o imagine cu ei citind o carte, un book-selfie, concept inventat la Cluj de Victor Miron.

El a reuşit să facă şi vedetele să-l sprijine. Daniel Buzdugan şi-a făcut un book-selfie din proprie iniţiativă pe care l-a postat pe Facebook, Adrian Despot a venit la Cluj şi a spus despre ideea lui Victor că aduce cu  „o luptă de gherilă“ în România de azi. Tot Victor Miron şi cei patru amici de-ai săi implicaţi în campanie - Marian Ioana, Teodora Rogobete, Petruţa Grijincu şi Corina Iordache - au convins 50 de oameni să-i scrie pe Twitter lui Andi Moisescu acelaşi mesaj: să poarte, într-o emisiune, un tricou cu „book selfie is the new selfie“.

Clujeanul ne-a spus, într-un interviu, povestea campaniei de promovare a lecturii „Cu cărţile pe faţă“.

image

De unde ideea unei astfel de campanii?

Campania a pornit dintr-o nevoie care a generat mai multe idei. Eu sunt o persoană destul de activă în reţele de socializare şi, de foarte multe ori, văd postându-se lucruri şi informaţii care nu sunt interesante. Prea mulţi oameni erau obişnuiţi să afişeze ce mănâncă, cum s-au mai îmbrăcat sau cum arată avioanele care îi poartă în diverse locuri din lume.

Cum a început totul?

Când mi-am pus prima poză de profil pe Facebook cu mine citind „Casa Somnului“ de Jonathan Coe! Cartea am împrumutat-o de la aceeaşi persoană de la care am „împrumutat“ şi numele campaniei, de la colega mea Adela Mureşan. Ea a ţinut un discurs cu numele „Cu cărţile pe faţă“ în cadrul clubului de vorbit în public „Toastmasters Cluj“.
Numele campaniei este un joc de cuvinte pe care l-a folosit colega mea Adela Mureşan şi pe care eu l-am luat la propriu pentru a transforma trendul de selfie în book selfie. E tare să îţi faci un selfie cu o carte, un selfie cu o cauză.
Campania este dedicată doamnei Mariana Muthu, care mi-a fost profesoară de română în liceu. Datorită ei am ajuns să citesc.

De ce o campanie cu cărţi?

image

Domnul Dan C Mihăilescu spune că „lectura e farmec şi farmacon. Sunt perfect de acord cu dânsul. Cititul ne şi seduce, şi ne şi face bine. Sincer să fiu în ultimii doi ani m-am străduit să schimb (în bine) comportamente în mai multe domenii prin diverse proiecte. În unele am reuşit mai mult decât în altele. Cărţile au mai mare priză la public deoarece fiecare suntem conştienţi că e bine să citim.
Nu am auzit pe nimeni să spună că nu e bine să citim. Provocarea e să reuşim să ne facem o obişnuinţă din asta.

Prin campania ta, crezi ca vei convinge oamenii să citească?

Mă conving pe mine să citesc şi asta e deja un mare câştig pentru mine. Pe câţiva zeci de oameni ştiu că i-am convins să citească, deşi pe unii i-am mituit cu bere, dar asta e altă poveste. Pe câteva sute sau poate chiar mii i-am convins să se pozeze cu o carte şi asta e deja un pas.
Eu îmi dedic anul acesta promovării lecturii aşa că am încredere că vom reuşi să mai corupem câţiva oameni să devină cititori. Mai ales că abia am început şi mai urmează acţiuni şi mai inedite.

De ce crezi că românii citesc atât de puţin?

Românii nu citesc foarte mult pentru că nu e cool să citeşti. Nu se vorbeşte despre cărţi. E mai răspândit să se discute despre fotbal, talente şi alte evenimente senzaţionale. Eu mi-am luat majoritatea modelelor în viaţă din cărţi aşa că un pic mă plictisesc dialogurile pe temele de mai sus.

Cum a ajuns Andi Moisescu să poarte acel tricou cu book-selfie?

image

Andi Moisescu s-a lăsat sedus destul de uşor. Nici nu mă aşteptam să fie altfel. Totul a început cu o postare pe Facebook unde întrebam dacă mă poate ajuta cineva cu datele de contact ale lui Andi Moisescu deoarece vreau să îi propun să poarte în emisiunea lui un tricou cu mesajul „book selfie is the new selfie“.
O amică, Raluca Moisi, mi-a sugerat să îi scriu pe Twitter. I-am scris şi timp de câteva ore nu am primit nici un răspuns. M-am gândit că un mesaj e uşor de ignorat, însă cât de uşor e să ignori acelaşi mesaj când vine de la câteva zeci de persoane. Aşa că mi-am rugat prietenii să îi scrie toţi acelaşi mesaj: @andimoisescu de dragul cartilor, te rog sa porti la ApropoTv un tricou cu "Book selfie is the new selfie”.
Cred că a primit aproape 50 de astfel de mesaje identice. Deja erau greu de ignorat.  Îmi imaginez că i-a plăcut şi ideea. Nu doar a purtat tricoul în emisiune, dar a şi explicat semnificaţia lui.

Cum reacţionează vedetele tv/artistii când află de campania ta?

Reacţiile sunt pozitive şi foarte pozitive. Au fost celebrităţi care ne-au susţinut direct, fără să le contactăm noi. Sunt altele care urmează să ne susţină şi abia aşteptăm să putem să vorbim despre asta.

Cu cine ai gândit această campanie?

Ne-am dat până acum cărţile pe faţă mai mulţi oameni. Am început alături de Adela Mureşan, după care s-au alăturat cei patru librari de la Bookstory. Azi sunt în echipă şi Marian Ioana, Teodora Rogobete, Petruţa Grijincu şi Corina Iordache.

Dacă tot vorbim de cărţi, care este ultima carte citită?

image

Ultima carte citită este ”Conjuraţia imbecilior” de John Kenedy Toole, carte recomandată de Adrian Despot, solistul trupei Viţa de vie. Acum citesc „De veghe în lanul de secară“ de J. D. Salinger. Citesc 1-2 cărţi pe săptămână (cam 2-3 ore pe zi). De obicei, citesc două cărţi în parallel. Dimineaţa şi în timpul zilei citesc cărţi de idei şi seara beletristică.

De ce citeşti?

Pentru că simt că sunt un om mai bun după fiecare carte. Simt că mă şlefuiesc, că mai fac un mic pas spre cea mai bună versiune a mea. Mă pun în contact cu idei pe care singur nu le-aş fi avut, îmi dezvolt creativitatea şi limbajul. Uneori citesc „pentru a ieşi din viaţa cotidiană“, aşa cum spunea prietena mea Marcela Câmpian.
Ineditul acţiunilor de promovare a cititului vine să demonstreze cât de mult ajută cărţile în dezvoltarea creativităţii. Poate că, prin astfel de iniţiative şi campanii, oamenii vor ajunge să vorbească tot mai mult despre cărţi şi despre personaje din cărţi. Cine ştie, poate cititul va deveni noul sport naţional.

Mai puteţi citi:

Citeşti? Ai reducere la medic! Primul cabinet stomatologic-anticariat, lansat la Cluj

Promoţiile vin mai repede la Cluj. Când cartea ieftineşte haina

VIDEO Cum să-i faci pe oameni să citească: un service din Cluj şi-a deschis bibliotecă

Cu „cărţile pe faţă“, o campanie prin care un clujean promovează lectura prin book-selfie: „Suntem şi ceea ce citim

FOTO Cum disciplinează un service din Cluj şoferii în trafic: autocolante cu citate din Ghandi şi Sun Tzu

Studenţii de la Ştiinţe Politice şi ale Comunicării promovează lectura în centrul Clujului

Vedetele susţin iniţiativa unui clujean de a promova lectura. Adrian Despot: „În România de azi, o campanie pentru lectură e ca o luptă de gherilă“

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite