Statistica oficială care face România de rușine: trenul circulă cu viteze mai mici decât acum un secol

0
Publicat:

O statistică din 1902, arată că trenurile accelerate circulau cu o medie de 50-60 kilometri la oră, iar marfarele cu 25-30 de kilometri la oră. România a intrat în 2023 cu o infrastructură feroviară care permite viteze mai mici decât în urmă cu un secol.

Un tren de pasageri circulă acum în România cu o medie de 40-50 km/oră. FOTO: Shutterstock
Un tren de pasageri circulă acum în România cu o medie de 40-50 km/oră. FOTO: Shutterstock

Vitesa drumurilor de fier în România variază între 50 și 60 de kilometri pe oră pentru trenurile accelerate; pentru trenurile mixte de la 35-40 km pe oră și pentru trenurile de călători de la 40 până la 50 km pe oră. Trenurile de marfă au o vitesă de 25-30 km pe oră. Trenurile „Orient expres” merg cu 50-60 km pe oră, „Berlin-Bucuresci” și vice-versa cu o viteză de 50-60 de km pe oră”, se arată în capitolul dedicat României din Enciclopedia Română, volumul 3, publicat în 1904.

În condițiile în care în 1873, România avea 684 de kilometri de căi ferate, în 1902, se circula pe 3.170 de kilometri de cale ferată. În 2023, România are, conform CFR, circa 20.000 de kilometri ferată, din care doar circa 11.000 de kilometri sunt utilizați.

Statistica cea mai îngrijorătoare se referă însă la viteza cu care circulă trenurile acum în România.

Se circulă cu viteze mai mici decât în 1902

Eduard Iancu, director Deutsche Bahn Cargo România, declara, în 2021, pentru emisiunea „România, te iubesc” referindu-se la viteza trenurilor de marfă în România: „Noi avem locomotive care pot să meargă lejer cu 120 de km/h oră, vă spun că nu avem unde să mergem cu aceste viteze. Noi operăm trenuri în toată Europa. Aş vrea să vă spun că media europeană la acest moment, ca şi viteză de circulaţie, înseamnă 50 km pe oră. În România, viteza medie de circulaţie este de 17 km/h, până la acest moment, cea mai joasă viteza de circulaţie.

Din această cauză, Ford România, printre alte companii, spune că pierde zeci de milioane din cauza timpilor de transport pe care altfel i-ar învesti în fabrică, se arată în articol.  Josephine Payne – preşedinte Ford România declara: „Viteza medie este de 15-20 de kilometri pe oră, mai puțin decât pot eu să prind cu bicicleta. Și, să ne înțelegem, nu sunt sportiv olimpic, nu pedalez foarte repede, dar pot să întrec acest tren. În mod sigur asta este o problemă pentru noi”.

Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației Pro Infrastructura, care a făcut o analiză a sistemului feroviar din România pentru „Europa liberă” a susținut: „acum, un tren de pasageri are în medie 40-50 de kilometri pe oră, iar un marfar ajunge la destinație cu aproximativ 15-20 de kilometri la oră. În perioada verii și a iernii, când condițiile meteo pot impune provocări, întârzierile se pot dubla: din cauza vremii și a restricțiilor.”

În urmă cu mai bine de 120 de ani, trenurile de marfă aveau o viteză de 25-30 km pe oră, adică cu cel puțin 10 kilometri la oră mai mult decât acum. În ceea ce privește trenurile de persoane, media vitezei este cam aceeași precum acum un secol 40-50 de kilometri la oră, cu precizarea că trenurile accelerate circulau, în 1902, cu o medie de 50-60 de kilometri la oră.

Trenul Orient Expres circula în 1902 cu 50-60 km pe oră.
Trenul Orient Expres circula în 1902 cu 50-60 km pe oră.

Problema României: intrastrucutra

În urmă cu doi ani, un raport elaborat de Corpul de Control al Primului-Ministru arăta că viteza medie cu care s-ar putea circula în țară era de aproape 69 de kilometri pe oră, în condițiile în care „media vitezelor maxime proiectate ale infrastructurii feroviare române este de 99,56 km/h”.

Raportul Corpului de control al primului-ministru, efectuat, în 2020, la Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, informează Agerpres arată: „Ca urmare a instituirii restricţiilor de viteză, a fost diminuată viteza medie tehnică cu care se poate circula pe infrastructura feroviară la 68,86 km/h, în comparaţie cu viteza proiectată a reţelei de 86,30 km/h. Cu titlu de exemplu, viteza medie tehnică pe distanţa Bucureşti Nord - Braşov este de 66,78 km/h, în timp ce viteza proiectată pe această distanţă este de 122,54 km/h”.

Datele oficiale cuprinse în raportul citat arată că, la începutul anului 2017, se aflau în evidenţă, pe reţeaua CFR SA, 1.206 de puncte periculoase, însumând o lungime de circa 604 km, iar până la data de 30 august 2019, ca urmare a lucrărilor executate, au fost scoase din evidenţă un număr de 74 de puncte periculoase şi au apărut alte 39 de puncte noi periculoase.

Precizăm că viteza de 69 km/oră este, practic, viteza la care s-ar putea circula în siguranță, nu viteza reală înregistrată de terenurile din România. 

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite