Clujul va avea centură de 1,4 miliarde de euro. Guvernul a avizat proiectul

0
0

Guvernul a aprobat, astăzi, proiectul centurii metropolitane a Clujului, care va „elibera” orașul de aproximativ 22.230 vehicule pe zi și va costa 1,4 miliarde de euro.  

Centura metropolitană va avera 42 de kilometri. FOTO: Arhivă Adevărul
Centura metropolitană va avera 42 de kilometri. FOTO: Arhivă Adevărul

„Proiectul Centurii Metropolitane a Clujului a fost aprobat azi de către Guvern. Urmează exproprierile și licitația de proiectare și execuție”, a anunțat, astăzi, primarul Emil Boc.

Centura metropolitană are o lungime de 42 km, 32 de drumuri de legătură, 26 km de bretele și noduri și 35 km de piste de biciclete.

Valoarea totală a centurii este de 1,4 milioane de euro euro.

Lucrarea se va executa în 2 etape. Prima etapă a centurii metropolitane pornește cu lucrările din zona viitorului Spital Regional de Urgență Florești (zona Muzeului Apei) și merge până la conectarea cu centura Vâlcele-Apahida”, a mai precizat edilul.

Valoarea lucrărilor din prima etapă este de 998.547.901 euro.

În etapa a doua se vor realiza lucrările de la Gilău până la Florești și de la nodul cu centura Vâlcele-Apahida până la nodul 20 Câmpenești.

Valoarea lucrărilor pentru acest tronson: 410.722.210 euro.

„Mulțumesc Guvernului României, Ministerului Transporturilor, tuturor avizatorilor acestui proiect, proiectanților și colegilor din Primărie pentru implicarea și susținerea acestui proiect major de infrastuctură pentru Cluj-Napoca!”, închetiat Boc.

Ela a precizat că  urmează pregătirea licitației de proiectare și execuție în vederea implementătii proiectului în parteneriat cu Guvernul României.

De unde bani

Mai este însă o problemă, anume finanțarea. Primarul Clujului a avut o polemică dură cu fostul Ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, pe care l-a acuzat că a scos Centura metropolitană din PNRR și a lăsat metroul fără să se consulte cu municipalitatea.

Drulă a replicat arătâd că proiectul Centurii nu ar fi putut fi finanțat din cauză că din 2017, Primăria nu a reușit să aprobe studiul de fezabilitate. Discuția între cei doi foști colegi de coaliția a avut loc în luna iunie, iar studiul de fezabilitate pentru centură, început în 2017, a fost aprobat abia în august 2022.

Teoretic, există și o sursă de finanțare, însă nu știm exact cât din proiect va fi finanțat. Astfel, așa cum se arată și în proiectul depus spre consultare pe site-ul Ministerului Transporturilor, obiectivul este inclus în cadrul Master Planului General de Transport al României și va fi finanțat prin Programul Operaţional Transport (POT) 2021-2027 dar și de la bugetul de stat „în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.”  

În documentul citat se prezintă și de ce este necesar un astfel de proiect la Cluj-Napoca: „În prezent traficul local şi de tranzit se desfăşoară prin interiorul municipiului Cluj-Napoca care este tranzitat de patru drumuri naţionale DN 1, DN 1C, DN 1F, DN 1N şi DN 15, acestea având funcţiuni de străzi şi bulevarde, cu multe intersecţii, traficul fiind des fracţionat şi îngreunat producându-se frecvente ambuteiaje.”

În proiect se mai arată că „traseul Drumului Transregio Feleac TR 35 va realiza o conexiune a autostrăzii Transilvania cu drumurile naţionale din zona de referinţă, a cartierelor rezidenţiale intens populate, a aeroportului internaţional Avram Iancu dar şi legăturile de acces spre viitorul spital regional de urgenţă şi spitalul pediatric monobloc din municipiul Cluj-Napoca.”

Centură din două faze 

O primă veste proastă pentru clujeni vine din formularea proiectului: „Datorită valorii semnificative a investiţiei, pentru implementarea acestui obiectiv este propusă o promovare etapizată,  în două faze.”

Astfel, în cadrul Fazei 1, cea care va fi scoasă la licitație după ce Guvernul aprobă indicatorii tehnico-economici, se va asigura conectivitatea directă spre Spitalul Regional de Urgenţă, Spitalul Pediatric Monobloc (ambele în stadiul de proiect-nr), cât şi legătura cu DN 1N care reprezintă Varianta de ocolire Cluj Est (VOCE), prin nodul 18 (Apahida/DN 1N), ce prevede realizarea podului peste canalul Someş, soluţie ce permite extinderea pistei Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, considerate ca obiective de importanţă strategică regională.”

Faza 1 va avea 23,67 km şi Drumuri de legătură în lungime de 19,16 km. Abia în Faza a doua se va face legătura cu Autostrada Transilvania, care va însemna 18,46 km de centură, împreună cu drumuri de legătură în lungime de 13,17 km.

Centura va avea profil de drum expres, adică două benzi pe sens plus benzi pentru bicicliști.

 Valoarea pentru Faza 1 a centurii a fost estimată la suma de 988 de milioane de euro, iar perioada de execuție este estimată la 4 ani. Faza a II-a va costa 406 milioane de euro și durata de realizare estimată este tot de 4 ani. După ce Guvernul aprobă aceste costuri se va demara licitația pentru Faza I.  

Cluj-Napoca


Ultimele știri
Cele mai citite

Partenerii noștri