Cluj, cu un crâmpei de metrou şi fără centură metropolitană. Boc a găsit vinovatul: fostul ministru Drulă

0
0
Şansele ca traficul din Cluj-Napoca să se îmbunătăţească în curând sunt minime, în condiţiile în care centura metropolitană nu a fost inclusă în PNNR. FOTO: Arhivă
Şansele ca traficul din Cluj-Napoca să se îmbunătăţească în curând sunt minime, în condiţiile în care centura metropolitană nu a fost inclusă în PNNR. FOTO: Arhivă

Metroul clujean, un proiect de 2 miliarde de euro, pentru care există o finanţare din PNNR de 300 de milioane de euro, a rămas singura variantă pentru fluidizarea traficului din oraş. Centura metropolitană a fost scoasă din PNNR. Primarul Emil Boc dă vina pe fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă.

Primarul Emil Boc a găsit, de câteva zile, un vinovat pentru haosul din traficul clujean, care se pare că va continua ani buni de acum înainte: „Clujenii care azi stau în trafic trebuie să îi mulţumească domnului Drulă” (plecat din Ministerul Transporturilor în septembrie 2021 - n. red.).  Motivul: ministrul USR al Transporturilor Cătălin Drulă ar fi scos „cu ranga”, spune primarul, centura Metropolitană a Clujului şi a lăsat Metroul în PNNR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă prin care România va primi aproape 30 de miliarde de euro de la UE, din care jumătate sub formă de împrumut).

Primarul a explicat iniţial, la postul de radio Napoca FM, că ar fi preferat să rămână ambele proiecte: „Puteam înţelege că nu pot rămâne la aceeaşi valoare, dar să scoţi Centura Metropolitană a Clujului şi să spui că aceasta nu este verde este un atac de neacceptat la adresa clujenilor”.

Apoi, la ZCJ live, Boc a susţinut că ar fi preferat să fie trecută centura metropolitană în PNNR, şi nu metroul. 
Centura este evaluată la 800 de milioane de euro, în timp ce metroul trece de 2 miliarde de euro, iar din PNNR a primit doar 300 de milioane de euro. 

„(...) domnul Drulă, de la sine putere, fără să consulte Clujul, fără să consulte pe nimeni, s-a dus la Bruxelles şi a scos centura metropolitană a Clujului, ca să dea bani pentru trenul cu hidrogen şi pentru alte farfurii zburătoare. (...) Putea domnul Drulă să ne întrebe: ”Domnilor, vreţi să rămână ambele, sau numai unul dintre ele, pentru că nu le pot finanţa pe amândouă?”. Nu ne-a întrebat nimeni. De la sine putere a tăiat centura metropolitană. Dacă am fi avut o asemenea întrebare, decideam ce facem. Ce prioritizăm. Cu ce putere decizi tu în numele Clujului? Tu nu ştii cum se trăieşte la Cluj”.

Ce spune Cătălin Drulă  

Cătălin Drulă a explicat, pe Facebook, că motivul pentru care nu a fost inclusă centura metropolitană a Clujului în PNNR este faptul că proiectele finanţate trebuie finalizate până în 2026, iar la centura metropolitană nu exista un studiu de fezabilitate la 4 ani de la semnarea contractului.

„Centura metropolitană Cluj: despre un proiect extrem de întârziat şi o administraţie incapabilă care caută ţapi ispăşitori

De 5 ani domnul Emil Boc a preluat în propria ogradă acest proiect şi nu a reuşit până azi să finalizeze nici măcar studiul de fezabilitate”, arată Drulă. 

El prezintă etapele realizării centurii:

- în 2017, primăria clujeană a preluat de la Compania de drumuri proiectul centurii metropolitane Cluj, asumându-şi că va realiza cel puţin studiul de fezabilitate;

- în 2018 s-a semnat contractul pentru acest studiu de fezabilitate. Termen de realizare: 12 luni.

 - au trecut 4 ani de la semnarea acelui contract şi încă nu este aprobat studiul de fezabilitate. Nu există acord de mediu. Nu sunt făcute exproprieri. Şi, evident, nu e lansată licitaţia de lucrări. 

În faţa acestei situaţii, „primarul Emil Boc nu ne explică de ce proiectul este atât de intârziat, ci aruncă cu acuze spre vinovaţi imaginari”, spune Drulă. 

„Nu puteam să argumentez că un proiect pentru care doar studiile durează 4 ani va fi licitat şi construit în următorii 4 ani”

Drulă a mai susţinut că în 2021, împreună cu echipa de la Ministerul Transporturilor, a discutat în mod repetat cu proiectanţii centurii Cluj şi a trimis specialiştii de la CNAIR pentru a accelera aceste etape.

„Mi-aş fi dorit din toată inima ca acest proiect major pentru Cluj în valoare de 800 de milioane de euro să fie mult mai avansat şi să poată fi inclus pentru finanţare europeană prin PNRR. Însă cerinţele Comisiei Europene au fost extrem de clare: proiectele trebuie finalizate cel târziu în 2026. Nu puteam să argumentez că un proiect pentru care doar studiile durează 4 ani va fi licitat şi construit în următorii 4 ani”, precizează Drulă. 

El mai spune că Clujul este printre cele mai bine finanţate zone din România prin PNRR: Autostrada A3 Transilvania Cluj Napoca - Zalău, modernizarea magistralei de cale ferate Cluj Napoca - Oradea, metroul M1 din Cluj sau lucrări de ridicare de restricţii de viteză pe magistralele feroviare Cluj Napoca - Dej - Baia Mare/Beclean, Cluj Napoca - Teiuş.

Soluţia pentru finanţarea centurii

Drulă spune că a găsitt la vremea respectivă şi soluţia corectă de finanţare pentru centura Cluj: fonduri structurale “clasice”, Programul Operaţional Transport 2022-2030. 

„Domnul Boc ştie asta pentru că i-am comunicat direct la vremea respectivă şi mi-a dat dreptate că este soluţia corectă. În schimb, de la o vreme s-a apucat să îmi menţioneze numele obsesiv şi să arunce cu vina imaginară spre PNRR. Domnule primar, mai bine apucaţi-vă de treabă, că proiectele de infrastructură se fac cu muncă şi seriozitate, nu cu gargară şi populism”, a transmis Drulă.

Răspunsul lui Boc: „Cea mai mare prostie”

Primarul Emil Boc este de acord cu Cătălin Drulă că centura nu se va face curând: „trebuie să aşteptăm deschiderea liniei de finanţare 2021 - 2027 pentru a avea o finanţare, dar care intră la grămadă cu alte proiecte.” 

El a răspuns şi la argumentul lui Drulă conform căruia centura metropolitană a Clujului a fost scoasă din PNNR din cauză că proiectul este întârziat de 4 ani - nu are studiu de fezabilitate, studii de mediu, exproprierile. „Cea mai mare prostie. Cât de proşti ne crede acest domn Drulă? Pai la Autostrada Moldovei era aprobat studiul. La Metrou era aprobată documentaţia când s-a stabilit PNRR -ul? Nu era. S-au stabilit priorităţile pe care le punem în PNRR. Dacă rămânea centura în PNRR, atunci acum eram în stadiul de licitaţie”, a replicat Emil Boc.

El a spus că la centura metropolitană urmează să fie obţinute acordurile de mediu, dar nu există finanţare. 

Vă recomandăm să mai citiţi:

„Proiectul secolului” pentru clujeni va costa 2 miliarde de euro. De ce s-a dublat preţul estimat al metroului

Replică tăioasă pentru Boc de la primarul unei localităţi de lângă Cluj. „Unde sunt metroul, trenul metropolitan şi centura?”

Mai multe - Cluj-Napoca

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite