Ce spune aeroportul din Cluj despre incidentul aviatic. Precizări despre pistă, deszăpezire, gheaţă, dar fără defecţiuni tehnice
0Aeroportul Internaţional ”Avram Iancu” din Cluj-Napoca dă publicităţii, a doua zi după ce un avion Blue Air a ieşit de pe pistă, câteva precizări legate de incident.
Aeroportul Internaţional din Cluj a dat publicităţii vineri, 8 ianuarie, a doua zi după ce un avion al companiei Blue Air a ratat aterizarea, un comunicat bine structurat, în care prezintă filmul evenimentului de ieri.
Precizările - care fac referire atât la dezăpezire, asistenţa acordată pasagerilor, turnul de control, un raport confidenţial, pistă - vin în urma declaraţiilor contradictorii făcute ieri de părţile implicate în incident. Unele afirmaţii ale reprezentanţilor companiei aeriene Blue Air le contraziceau pe cele ale conducerii aeroportului clujean. În plus, unii pasagerii au declarat că autorităţile s-au organizat prost, iar pe site-ul liveatc.net se găseşte o înregistrare unde se aude cum cel de la Turnul de Control al aeroportului anunţa pe unii piloţi că se confruntă cu defecţiuni la luminile de pe pistă.
Comunicatul aeroportului clujean:
”Precizări cu privire la incidentul de aviaţie care a avut loc pe Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj în data de 7 ianuarie 2016
Cluj-Napoca, 8 ianuarie 2016: Având în vedere afirmaţiile apărute în mass-media în urma incidentului de aviaţie care a avut loc în dimineaţa zilei de 07 ianuarie 2016, Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj doreşte să aducă următoarele precizări:
Despre incident
În dimineaţa zilei de 07 ianuarie 2016, la ora 08:02, serviciile de trafic aerian au anunţat aeroportul că aeronava companiei Blue Air (Boeing 737-400), care efectua cursa charter OB9301 pe ruta Bucureşti-Barcelona, cu escală la Cluj-Napoca, în timpul manevrelor de aterizare a ieşit în afara pistei. Aeronava a ieşit cu trenul de aterizare cu aproximativ 5 m în afara extremităţii suprafeţei betonate a pistei, pe partea dreaptă a acesteia, la capătul dinspre oraş.
La bordul aeronavei companiei aeriene Blue Air se aflau 110 pasageri şi 6 membri ai echipajului. Niciuna dintre persoanele aflate la bord nu au fost vătămate. De asemenea, nu au fost înregistrate pagube materiale.
După inspecţia exterioară a aeronavei, nu au fost constatate scurgeri de carburant sau avarii ale acesteia, astfel pasagerii fiind debarcaţi, în mod normal, prin utilizarea scărilor, începând cu ora 08:20. În acelaşi timp, au fost debarcate şi bagajele pasagerilor.
Pasagerii au fost transportaţi cu autobuzele în terminalul de pasageri sosiri al aeroportului.
Printr-o informare specifică de aviaţie, la ora 08:30 s-a anunţat că pista aeroportului este închisă traficului aerian, conform procedurilor standard de aviaţie civilă în astfel de situaţii de urgenţă.
După închiderea pistei aeroportului, au fost implicate mijloacele tehnice necesare pentru readucerea aeronavei pe suprafaţa betonată a pistei de decolare-aterizare şi tractarea ei la platformă.
Pista aeroportului a fost redeschisă traficului aerian începând cu ora 13:45.
Despre asistenţa acordată pasagerilor
Pasagerilor care au fost transportaţi în terminalul de pasageri sosiri li s-a acordat asistenţă din partea operatorului aerian şi aeroportului. Aceştia au primit apă, băuturi calde şi sandwich-uri până la îmbarcarea lor în cele 3 autocare care urmau să îi transporte la Aeroportul Internaţional Sibiu. Aceştia au fost îmbarcaţi în autocare începând cu ora 10:30 şi transferaţi la Sibiu, de unde au fost preluaţi de o altă aeronavă a companiei aeriene Blue Air care i-a transportat până la Barcelona.
Despre deszăpezire La ora 05:40 pista de decolare-aterizare a fost tratată cu o substanţă specială contra îngheţului. În cursul nopţii şi dimineţii au aterizat şi decolat 7 aeronave, ultima decolare fiind la ora 07:11. Având în vedere precipitaţiile sub formă de ninsoare, după ultima decolare de la ora 07:11, utilajele de deszăpezire ale aeroportului au solicitat turnului de control ieşirea pe pistă pentru curăţarea zăpezii în vederea asigurării condiţiilor de aterizare pentru zborul OB9301, al companiei aeriene Blue-Air, care urma să aterizeze la ora 08:10. Utilajele aeroportului au continuat deszăpezirea pana la ora 07:50, când la solicitarea turnului de control au părăsit pista pentru a permite aterizarea zborului Blue Air, care începuse procedura de apropiere. La părăsirea pistei de către echipamentele de deszăpezire, serviciul operaţional al aeroportului a comunicat serviciului de trafic aerian (turnul de control) gradul de frânare în vederea informării pilotului. Gradul de frânare transmis a fost 3 pe o scară în care 5 este maxim, iar 1 este minim. Prin urmare, pista asigura condiţii corespunzătoare de aterizare.
Despre reluarea traficului aerian
Pista aeroportului a fost redeschisă traficului aerian începând cu ora 13:45.
Până la ora redeschiderii acesteia, zborurile Tarom ROT 651 şi ROT 641 au fost rerutate pe Aeroportul Internaţional Sibiu. Zborul Lufthansa LH 1670 care venea de la Munchen a fost deviat la Aeroportul Internaţional Timişoara, iar returul spre Munchen a fost anulat.
După deschiderea pistei traficului aerian, au aterizat cu întârziere următoarele zboruri: W63332 Beauvais, W63302 Luton, W63412 Valencia si ROT 643 Otopeni. De asemenea, au decolat cu întârziere zborurile W63361 Dortmund, W63393 Bologna, W63381 Bergamo, W63401 Madrid şi W63351 Charleroi.
Despre aeronava Blue Air
Aeronava companiei aeriene Blue Air a fost tractată la platformă cu mijloacele speciale ale aeroportului. După o verificare tehnică efectuată de către personalul de specialitate al companiei, aceasta a decolat spre Bucureşti la ora 21.12.
Despre turnul de control
Turnul de control din perimetrul aeroportului asigură activitatea de dirijare a aeronavelor din zona aeroportului. Aceste servicii de trafic aerian pe care le asigură turnul sunt gestionate de către Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA, o instituţie aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor din România.
ROMATSA asigură servicii de trafic aerian atât aeronavelor civile care survolează spaţiul aerian naţional, cât şi aeronavelor care aterizează sau decolează de pe aeroporturile din România.
Despre un Raport confidenţial
În data de 30 mai 2013, Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj a înregistrat la Consiliul Judeţean Cluj, un Raport confidenţial. La momentul transmiterii Raportului confidenţial, noua pistă a aeroportului era în construcţie, dar numeroase blocaje puneau în pericol finalizarea acesteia.
Acest Raport sesiza forului judeţean starea de degradare accentuată a vechii piste de decolare-aterizare (actuala cale de rulare Delta). Totodată, aducea la cunoştinţa acestuia şi sesizările companiilor aeriene cu privire la stadiul avansat de degradare, dar şi intenţia companiei Lufthansa de a înceta operarea pe Aeroportul Internaţional Cluj, dacă noua pistă nu este dată în funcţiune în luna octombrie 2013.
Darea în operare a noii piste a aeroportului în luna octombrie 2013, a eliminat toate aspectele sesizate cu privire la decolarea şi aterizarea pe o pistă care continua să se degradeze datorită creşterii traficului aerian.
Despre siguranţa aeroportului
Pista actuală a aeroportului, dotată cu toate sistemele şi echipamentele de navigaţie necesare este una dintre cele mai performante piste din România, asigurând toate condiţiile de desfăşurare a traficului aerian în siguranţă. Caracteristicile tehnice (lungime, lăţime, capacitate portantă) asigură standardele impuse de aviaţia civilă pentru categoriile de aeronave care operează zboruri în prezent pe aeroport.
Despre anchete şi investigaţii
Conform reglementărilor aeronautice civile, incidentul aviatic este sub investigarea Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) si a Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj.
Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj doreşte să mulţumească tuturor instituţiilor care au fost implicate în gestionarea situaţiei legată de incidentul aviatic, precum şi celor care au depus eforturi pentru redeschiderea traficului aerian pe aeroport. Totodată, mulţumim tuturor pasagerilor pentru înţelegerea de care au dat dovadă într-o astfel de situaţie, precum şi companiilor aeriene”.
Mai puteţi citi: