Autostrada „știrbă” a Moldovei. Ar putea fi dată în folosință în aproximativ doi ani, însă fără un segment esențial VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autostrada Moldovei (A7) ar putea fi dată în folosință până la Bacău în aproximativ doi ani, însă fără un segment de câțiva kilometri, în apropiere de municipiul Buzău. Acest tronson este blocat de contestații.

La Vadu Pașii se lucrează în trei schimburi. SURSA Captură Video
La Vadu Pașii se lucrează în trei schimburi. SURSA Captură Video

Ritmul în care sunt derulate lucrările la Autostrada Moldovei (A7), cel puțin pe segmentele de la nord de municipiul Buzău, face ca termenul de finalizare a lucrării, anul 2025, să pară unul tangibil.

Zeci de utilaje ale constructorului român, Spedition UMB, care și-a luat angajamentul realizării a zece dintre cele 13 loturi ale Autostrăzii A7, au împânzit zona de lângă Buzău, de la Vadu Pașii spre DN2 E85.

Excavatoarele și buldozerele au început să decoperteze terenul, pe traseul de la Vadu Pașii către DN2 E85 și Râmnicu Sărat, reprezentând primele două loturi din tronsonul Buzău-Focșani.

Pe acest front de lucru, angajații lui Dorinel Umbrărescu muncesc și în schimbul trei, spre surprinderea multor localnici și șoferi care mărturisesc că de mulți ani nu au mai văzut șantiere în activitate, la miezul nopții, sub lumina reflectoarelor. „Am casa în apropiere și îi aud cum forează și noaptea la pilonii viitoarelor poduri de pe autostradă”, a scris pe Facebook un localnic din Vadu Pașii.

Utilajele curăță zăpada și creează spațiul intervențiilor ulterioare pentru construirea autostrăzii și a drumurilor de legătură. Așa cum surprinde o filmare cu drona, postată de RedWhistler, un canal care monitorizează evoluția proiectelor de mare infrastructură din zona de sud-est a țării, pe câmpurile din vecinătatea comunei Vadu Pașii este forfotă.

„În numai 3-4 zile de lucru, utilajele UMB au decopertat kilometri întregi din loturile 1 și 2 ale Autostrăzii Moldovei (A7), între Buzău și Râmnicu Sărat, dar și aproape integral drumul de legătură al autostrăzii cu DN2, la nord de Buzău”, scrie autorul filmării cu drona.

Potrivit acestuia, forezele sunt în acțiune în tei puncte: podul peste râul Buzău, podul peste DJ 203K și podul de legătură peste A7. Urmează să fie abordate forajele și pentru podul pe drumul de legătură, peste Magistrala CFR 500 (București - Suceava).

Și la Râmnicu Sărat se văd deja urmele buldozerelor care trasează bretelele către viitoarea autostradă. Semnele sunt bune, în ceea ce privește segmentul dinspre Buzău către Bacău sud, care este construit de firma omului de afaceri Dorinel Umbrărescu. Toate tronsoanele dintre Ploiești și Bacău ar trebui date în folosință până în 2025, iar promisiunea constructorilor pare credibilă.  

Din păcate, nu este exclus ca, din 2025, șoferii care vor alege deplasarea pe noua autostradă să fie nevoiți să ocolească un segment neterminat la acea dată, lung de 13,9 kilometri kilometri, între Spătaru și estul municipiului Buzău. Acest tronson este blocat de o serie de contestații.

În iunie 2023, se împlinesc doi ani de când Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat licitația pe segmentul dintre Spătaru (Buzău Sud-Vest) și nodul cu DN2B spre Brăila (Buzău Sud-Est), iar firmele de construcții doar s-au contestat reciproc. CNAIR a făcut două desemnări ale executantului, dar de fiecare dată judecătorii au desființat decizia.

După prima desemnare a constructorului, firma Trameco a fost contestată de trei competitori, iar doi dintre ei au avut câștig de cauză. După reevaluare, câștigător a ieșit constructorul turc Nurol. A fost contestat de Danlin și de Tefken, iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a admis acțiunea celor de la Danlin. S-a ajuns la Curtea de Apel București, iar magistrații au dat pe 26 ianuarie 2023 decizia definitivă ca CNAIR să reevalueze ofertele Danlin și Nurol.

„Între altele, există două variante probabile: ori vedem al treilea câștigător, Danlin, și apoi contestația Nurol (aproape o certitudine în acest caz) ori se anulează licitația dacă CNAIR descalifică ambele oferte rămase în cursă. Clar este un lucru: deznodământul se amână cu luni bune, indiferent de scenariu!”, scrie Asociația Pro Infrastructura pe pagina sa de Facebook.

Un parlamentar din Buzău critică în termeni duri principalul contestatar al licitațiilor de pe tronsonul de autostradă aflat la sud de orașul Buzău, firma Danlin, din județul Neamț. Potrivit senatorului PNL Vlad Pufu, firma trebuia descalificată de la început, întrucât nu are experiență în astfel de proiecte de infrastructură.

„Eu dacă aș fi fost constructor, într-o astfel de situație, de interes național, m-aș fi retras. Dincolo de interesele personale, trebuie să fim și români! Nu putem să punem piedică unui proiect atât de important pentru milioane de români, care poate revigora economic toată Moldova și o parte din Muntenia”, a spus Vlad Pufu la un post local de televiziune.

Autostrada Moldovei (A7) are aproape 450 de kilometri de la Ploiești (Dumbrava/A3) și până la Siret, la granița cu Ucraina. De la Ploiești până la Pașcani, circa 335 de kilometri, a fost prinsă pe finanțare prin PNRR, iar asta înseamnă că, pentru a nu pierde finanțarea, toate tronsoanele trebuie finalizate până în 2026.

Buzău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite